Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zieke vogel die juist véél eet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : zieke vogel die juist véél eet
vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-12-21 - 17:43:45 send message to vlindervogel

Ik heb vorige week vier abbessijnse astrilden gekocht bij een handelaar. Eentje was al behoorlijk ziek ookal was dit niet te zien toen ik de vogel kocht.
Nu gaat een tweede zich vreemd gedragen. Hij heeft zn veren iets uitstaan. Maar net als de andere vogel vreet hij aan één stuk door, veel meer dan de anderen.
Ik geef ze tropenzaad, dit kregen ze ook bij de handelaar.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn, het is toch vreemd dat een zieke vogel juist meer gaat eten?

Groetjes Carmen


atlantis
Oud Lid
Posts :37

Oud Lid
2005-12-21 - 17:46:38 send message to atlantis

Laat maar snel een mestonderzoek doen...hoe ziet de ontlasting eruit?


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-21 - 18:06:26 send message to goulds

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

bijna zeker van megabacterie

Onderzoekers uit Amerika zijn erachter gekomen dat de mega-bacterie een schimmel is(genaamd macrorhabdus ornithogaster) en is dus geen bacterie.
Schimmels gedijen zeer goed op antibiotica waaronder baytril ook valt,wilt men de mega-bacterie bestrijden moet dit door middel van zuren gebeuren,bv appelazijn,yoghurt(melkzuur),grapefruitsap.Verder is er ook al een medicatie voor genaamd Amphotericine-B


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-12-21 - 18:19:55 send message to Mp vd Sande

Zo als ik het lees een vogel die veel eet en zn veren om hoog van staan zou ik zeggen dat het wormen zijn.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-12-21 - 19:56:24 send message to vlindervogel

In de ontlasting zitten inderdaad wat onverteerde stukjes maar het is niet veel. De vogel drinkt niet minder of meer dan de andere vogels. Ik denk inderdaad dat het wel eens megabacterie kan zijn, maar ik denk dat het verstandig is een mestonderzoek te doen. Als iemand anders nog suggesties heeft hoor ik het graag.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-12-21 - 21:34:55 send message to J. Santegoeds

Streptococcen?
Inderdaad (vlug) mestonderzoek....
Groeten, J. Santegoeds


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-12-22 - 00:44:49 send message to HansvdWeerdhof

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een mestonderzoek doen is wel verstandig inderdaad, maar wat "goulds" hierboven schrijft is zeer waarschijnlijk en als dat het niet is dan is de kans dat ze campylobacter hebben ook aanwezig.
Met dergelijke kleine vogels is haast geboden en ter info een mestonderzoek is goedkoper dan een dode Abessijn.
Mest onderzoek kun je laten doen bij een dierenarts met kennis van zaken van vogels, de kans dat de dierenarts bij jou op de hoek het ook kan is klein.

Ik zie dat je in Wageningen woont, dan kun je naar Verstappen in Driebergen, naar Feld in Amersfoort of Cornelissen (Broerdijk) in Nijmegen.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-22 - 16:37:04 send message to goulds

Of vragen of de plaatselijke dierenarts het wil opsturen naar het lab,deze kunnen je het rapport thuis emailen.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-12-23 - 11:21:45 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Vlindervogel,

Afgelopen woensdag, 21 december, heb je deze vraag gesteld.
Gisteren heb je dus waarschijnlijk je vogel(s) laten onderzoeken.
Ik ben benieuwd hoe de uitslag van het (mest)onderzoek luidde?

Heb je je vogels kunnen redden, welke behandeling werd er voorgesteld?
Laat het hier even weten wil je, misschien kunnen er zodoende ook anderen hun voordeel mee doen....

Groeten, J. Santegoeds


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-12-23 - 11:40:40 send message to irri

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi, ik zou ook denken aan wormen, niet te lang wachten..anders ben je te laat, ontlastings onderzoek is zeker een aanrader..een goed adresje is hiervoor ook een dierenkliniek in drachten, even googlelen, heb je m zo..krijg je ook snel de uitslag en het is niet eens zo duur, ongeveer 13 euro. je kunt de ontlasting gewoon opsturen in wat aluminium folie, en dan in een plastic zakje, even een briefje met uitleg en klaar is kees.
groetjes marjan


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-12-23 - 17:30:53 send message to vlindervogel

Ik heb een mestonderzoek laten doen. Er waren geen wormen aanwezig, maar er is wel coccidiose geconstateerd. Of megabacterie aanwezig is weet ik niet; het onderzoek daarnaar duurt drie weken. De toestand van de vogels is niet verder verslechterd en ik hoop snel de behandeling te starten, maar hierover moet ik nog met de arts overleggen.
Ik houd jullie op de hoogte en bedankt voor alle reacties, deze hebben me echt geholpen.

Groetjes Carmen


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-12-23 - 20:17:42 send message to HansvdWeerdhof

Even voor de mensen die dachten dat het om wormen gaat, in dit geval gaat het over zieke prachtvinken en die hebben zelden, eigenlijk nooit last van wormen.
Maar ik zag aan het profiel van degenen die dat zeiden dat dit kromsnavel eigenaren zijn en bij dergelijke vogels komen wormen natuurlijk wel regelmatig voor.
Dus het was goed bedoeld, maar de kans op wormen bij prachtvinken is eigenlijk zeer klein.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-23 - 22:09:19 send message to goulds

Hans,

Tenzij zij:*gemengd gehouden worden(wildzang is hier wel gevoelig voor)
*een bodem bedekking hebben van aarde/humus/gras

*een of twee maal per jaar kuurtje tegen wormen kan geen kwaad.

groet Noel


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-12-23 - 22:13:06 send message to pitylus

als er onverteerd eten in de mest zit wijst dit op een kliermaagontsteking dit kan beholpen worden met een maand na elkaar citroenzuur in het water te doen . Citroenzuur is te krijgen bij de apotheker en is niet duur , bevat ook geen schadelijke stoffen en kan voor niets kwaad .


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-12-24 - 00:43:04 send message to Pattie

quote
*een of twee maal per jaar kuurtje tegen wormen kan geen kwaad.


Ik denk niet dat het verstandig is om tweemaal per jaar een wormenkuur aan je vogels te geven als ze geen wormen hebben.. Je verzwakt hun natuurlijk afweer ermee.. Je geeft toch ook niet twee keer per jaar AB voor de zekerheid.. Of ze ik dit verkeerd..sad :(


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-01-03 - 23:04:26 send message to J. Santegoeds

Hallo,

Goed we zijn nu weer wat verder in de tijd, dus vlindervogel; kun je ons al iets meer vertellen, hoe het er nu bijstaat?

Welke conclusies zijn er verder getrokken; wél of géén megabacterie?
Wat is het behandelplan geweest, hoe is dit uitgepakt?
Hoe gaat het nú met je vogels?
Kortom, hoe is dit afgelopen?

Groeten, J. Santegoeds



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede