Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nederlandse Lori Vereniging??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-21 - 20:02:09 send message to IGGINO

ondertussen heb ik nog enkele kwekers gevonden die zullen meedoen, als het zover is.
Dus dat komt allemaal in orde.


Lorikweker
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-01-02 - 22:29:33 send message to Lorikweker

Ook ik zal dit even afwachten, als het gaat lopen wil ik ook meedoen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-02 - 23:32:10 send message to dooren

Misschien is het een goed idee, dat lori-liefhebbers alvast hun loris aanmelden bij Dennis "zijn" kwekerslijst. (zie elders forumtopic kwekerslijst)

Op deze manier kan er alvast een begin worden gemaakt met het samenwerken van loriliefhebbers onderling. Een leuk methode om op deze manier op te starten.

Ik denk dat het nog wel even zal duren alvorens de belgische loriclub een besluit zal nemen.
Gert





loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2006-01-05 - 13:45:22 send message to loripeet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Ik ben ook al enige tijd geleden begonnen met het aanleggen van een lijst. Gert heeft deze al eens ingevuld.
De lijst is echter nog niet compleet met alle namen en foto's maar zo snel deze klaar is zal ik hem naar een aantal mensen sturen zodat men deze door kan sturen. Wanneer deze dan ingevuld naar mij wordt verstuurd kan ik alle gegevens verwerken.

Groet,
Peter de Wilde


loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2006-03-13 - 19:57:07 send message to loripeet

Hallo,

Ik ben nu sinds 1 1/2 maand bezig met een studbook.
Hierop staan nu al 85 kwekers met meer dan 800 koppels uit heel europa waaronder mensen uit zoals eerder vermeld beide "kampen". Ik houd mij echter afstandig van de opvattingen van deze. Het gaat mij vooral om het voortbestaan van de soorten.
Voor twee weken ben ik nog bij Vaes geweest en ook kom ik bij Gert. Ik hoor ook wel eens verhalen maar via via maar geef hier géén mening over.
Wel ga ik binnenkort waarschijnlijk een keer met Gert en Iggino op bezoek bij Vaes.
En dan maar eens proberen om beide lage landen weer een beetje te verenigen.
We kunnen proberen om die dag met een aantal kwekers ter plekke af te spreken en eens gezellig over onze hobby te spreken.

Groet,
Peter de Wilde


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2006-08-30 - 12:25:09 send message to Fokke

Ik ben eigenlijk benieuwd hoever de besprekingen zijn tussen de Nederlandse lorie liefhebbers en de Belgische loryclub. Het is al weer een hele tijd geleden dat hier over gesproken is maar nu hoor je niks meer. Het is toch wel jammer dat er zo langs elkaar heen gewerkt wordt. De loriekwekerslijst van Peter is natuurlijk een fantasties initiatief maar persoonlijk zou ik een nauwer samenwerkingsverband met onze zuiderburen toch wel toejuichen, temeer omdat er al zoveel kontakten onderhouden worden tussen de Nederlandse en Belgische liefhebbers onderling.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-30 - 13:25:16 send message to dooren

Hoi Fokke, de meeste mensen uit België (ook de bestuursleden van de Belgische loriclub)zijn inmiddels wel lid van de European loribreeders.

Bij elke up-date krijgen zij een nieuwe lijst zodat men volledig kan participeren. Iedereen heeft baat met inzicht en samenwerking onderling.

Met de onderlinge samenwerking tussen Belgische en Nederlandse leden is niks mis.

B.V. bij de lorishow in Schaffen Diest hebben ze bv. Weberloris van mij gehad in bruikleen omdat deze in België niet voorhanden waren.

Hierdoor had men toch een volledige beschikbare collectie aan verschillende lori's.

Hoewel er veel nederlanders lid zijn van de European loribreeders is dit puur een Europese lijst waarin inmiddels een stuk of 6 internationale vogel(dieren)tuinen deelnemen.

Met de European loribreeders wordt niet bedoelt dat het een nederlandse loriclub is, samenwerking is er met alle leden ervan.
Gert


loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2006-08-30 - 20:31:47 send message to loripeet

Hallo,

Zoals Gert al zei hebben wij ook vogels geplaatst op de show van de Belgische loriclub nu sinds kort de Internationale Lori Groep geheten.

Medewerking is er dus zeker wel en ik heb nog wel ideën voor de toekomst om eens tesamen wat te organiseren.
Of we zouden om de beurt wat kunnen organiseren op het gebied van de lori's.

Er zijn veel leden van ons die van beide groepen lid zijn.

De belgische loriclub heeft ons al als link toegevoegd op hun site.
Wij hebben echter nog géén links aangemaakt op onze site.

Verder denk ik dat we als beide landen al een stuk dichter bijelkaar zijn gekomen en er weinig problemen meer zijn.
Zelfs binnen een groep ben je het niet altijd met elkaar eens en dat zal je blijven houden.

Groetjes,
Peter


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-31 - 12:46:05 send message to lorius

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben pas recentelijk met deze discussie in aanraking gekomen en wil er toch even op reageren.
Ten eerste zou ik willen dat er niet over en weer met modder gegooid moet worden. Iedereen, of dat nou Gert van Dooren, Jos Hubers, Yvan Vaes of wie dan ook is, zal wel eens iets hebben gedaan waarmee een ander niet uit de voeten kan. Met andere woorden, er is op iedereen wel iets aan te merken.
Wat mij verder opviel is dat de benaming studbook enigszins verkeerd uitgelegd wordt. Studbook betekent niets meer dan stamboom. In een stamboom staan bloedlijnen vermeld en is het mogelijk om na te gaan in welke lijn er gekweekt wordt. In een studbook hoeven GEEN namen en verdere gegevens vermeld te zijn. Aan de hand van een ringnummer is het mogelijk om de kweker te achterhalen (mag voor mij in een parallellijst vermeld worden)maar veel belangrijker is het om te kunnen zien of een aangekochte vogel verwant is aan de vogel waaraan hij/zij gekoppeld moet worden. Of die vogel nu van Jantje of Pietje af komt is totaal oninteressant. Zodra je mensen benaderd om anoniem aan zo'n studbook mee te werken zul je merken dat veel meer mensen hiervoor voelen.
Afgelopen jaar en dit jaar ben ik naar een bijeenkomst in Groot Britanië geweest. Ook bezoek ik al jaren de bijeenkomsten van de Duitse lorikwekers. Ik zou het erg jammer vinden dat er nu weer een groepje bij komt die het voor Nederland "regelen" wil. Ben ook van mening dat er wel iets moet gebeuren voordat er (nog meer)soorten verloren gaan.
Ik pleit ervoor om INTERNATIONAAL samen te gaan werken. Alleen op die manier is het mogelijk een goed studbook (per soort) op te zetten. Ik denk dat Peter al over een groot aantal adressen beschikt. De LoriBreederList die hij begonnen is kan een goede basis vormen om een start te maken. Maar nogmaals een studbook moet niet direct gekoppeld zijn aan een inventarisatie van vogelbestanden deze twee staan totaal los van elkaar. Voor het goed werken van een studbook maakt het geen verschil of Joske of Polleke de vogels heeft. Belangrijk is de bloedlijn. Wat volgens mij gebeuren MOET is contact leggen met de Europese lorikwekers en organisaties om zo tot een goede en gezonde samenwerking te komen. Pas daarna kan een verder plan uitgewerkt worden.

Eén probleem blijft echter altijd bestaan: er is geld mee gemoeid en sommige mensen vinden de verdiensten belangrijker dan een goede en langdurige samenwerking.

Als we niet samen gaan werken is volgens mij ieder individueel of landelijk initiatief bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Bedenk goed dat verdeeldheid koren is op de molen van mensen die tegenstander zijn van het houden van vogels.

Johnny


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-31 - 13:58:45 send message to dooren

Het is altijd heel moeilijk een internationale lori-lijst op te richten die meteen voldoet aan alle criteria zoals een studbook.

Dat heb jezelf in het verleden met het lorijournaal ook ondervonden, hoeveel mensen hadden toen ook al gereageerd op de laatste oproep om deel te nemen aan het studbook oid?

Maar dat terzij, Peter en ik hebben de instapdrempel bewust laag gehouden met 1 reden.

D.w.z. dat je eerst zoveel mogelijk mensen wilt betrekken en laten zien dat de lijst breed wordt gedragen. Met allerlei moeilijke vragen als je lid wordt werp je immers alleen maar barriers op.

Inmiddels met bijna 200 deelnemers en ruim over de 2000 koppels kunnen we zeggen dat deel 1 geslaagd is. Wel moeten sommige landen zoals bv Engeland en Denenmarken nog groeien in ledental. Tal van (buitenlandse) liefhebbers profiteren omdat ze nu gemakkelijk contacten kunnen leggen direct en dat vogels "mee kunnen liften" met mensen die actief zijn in het rondrijden door Europa. Op deze manier worden er ook zaken onderling uitgewisseld.

Deel 2 is een later stadium, een inventaris kun je pas maken als je weet wat je hebt. Van sommige soorten zoals bv. blauwe bergen zal dit overbodig en ondoenelijk zijn omdat er hier heel veel van zijn.

Met andere soorten juist gemakkelijk omdat ze weinig aanwezig zijn. Voorts kweken de meeste mensen nog met F1, F2 en F3 generaties, dit is ook een voordeel omdat dan gemakkelijk te achterhalen is wat de afkomst is. Tegenwoordig kun je al voor niet te veel kosten onderzoek laten verrichten op DNA verwantschap.

Bij sommige soorten zoals de geelgroene loris zal dat ook weer overbodig zijn gezien de zeer geringe importen van het verleden.

Wat wij doen is idd nog geen studbook, maar we werken wel samen op het gebied van uitwisseling aan kwekers en dierentuinen.

De studbookkwekers van de toekomst zullen worden gewonnen uit de European loribreeders.

Kennis en samenwerken is al flink verbeterd, de meeste hebben het oud zeer opzij gezet om soorten te behouden.

Wij als intermediar zullen graag bemiddelen tussen de partijen om soorten te behouden.
Gert


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-08-31 - 14:24:48 send message to lorie

Je zou als lorikwekers onderling al eens moeten beginnen om 1 uniform formulier (laten we het maar stamboomformulier noemen) aan te houden bij verkoop of aankoop van vogels. b.v. je koopt 1-1 viooltjes, deze staan midden op het formulier(a4-tje)met ring nr. uiteraard. Daarboven staat dan de ouders (1-0 en 0-1 uiteraard ook met ringnr.)Mooiste is ook de grootouders of zelfs de overgrootouders(wanneer bekend) te vermelden. Koper krijgt naast sexe-bewijs dan ook dit formulier mee.
Ik heb al zo'n formulier gezien die met name in Duitsland al gebruikt wordt (particulier initiatief).

Pim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-31 - 14:38:28 send message to dooren

Pim misschien zou je zo'n formulier kunnen faxen/mailen zodat ik dit met Peter kan uitwerken.

Misschien zouden we dit digitaal kunnen opnemen op onze site zodat men het kan downloaden/printen en terug kan sturen voor verwerking.

Ik denk wel dat het een hele toer wordt om iedereen dat te laten invullen.

Misschien moet er een aparte kopgroep worden geactiveerd die de formulieren dan wel kompleet heeft en dan nog inniger kan samenwerken op het gebied van onverwantschap.

Ik zelf noteer alle gegevens en herkomst van mijn verkochte vogels zodat men direct weet hoe de bloedlijn inelkaar steekt. Dit is ook aan te raken zodat men weet wat men heeft verkocht zodat nakweken hiervan bekent zijn.
Gert


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-08-31 - 14:47:46 send message to lorie

Ik noteer ook altijd alle gegevens en afkomst van mijn vogels. Ook mensen waar ik aan verkoop daar noteer ik zoveel mogelijk van.

Het formulier waar ik op doel heb ik 1x in Duitsland gezien en 1x bij Peter de Wilde !
Peter heeft hem dus al.

Heel simpel,zeer duidelijk en overzichtelijk formulier. Was er meteen van onder de indruk.

groet,

Pim


Birdman
Website Member
Posts :46

Website Member
2006-08-31 - 16:09:59 send message to Birdman

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Jammer genoeg is het voordeel nog niet echt merkbaar bij de iets minder algemene soorten. Ik zoek al tijden naar een broedrijpe pop van de Charmosyna Papou Goliathina, omdat helaas de mijne overleden is, 2 dagen na de geboorte van haar jong (dubbel balen dus). Maar samenwerking en lijst of niet, een pop is er blijkbaar (in heel europa?) niet te vinden voor mijn man.
Maar goed ik hou hoop; ik ben soms wat te snel cynisch...
Groeten van Ad


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-31 - 17:20:59 send message to dooren

Dat klopt Ad, een broedrijpe losse stella loripop is niet te krijgen, hetzelfde liedje met duivenboden en zwarte loripoppen.

Soms is het gewoon het beste zo'n losse oudere man te verkopen en een jong koppel te bestellen bij een paar goede kwekers van deze soort.

Waarom, omdat je straks dan zit met een vurige man en een te jonge pop wat alleen tot ellende lijdt.

Je kunt nu eenmaal niet ijzer met handen breken, en wat er niet is kun je ook niet kopen (helaas).
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede