Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beplanting in een overdekte volie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Beplanting in een overdekte volie
Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-12 - 12:42:49

Ik ga komend voorjaar een nieuwe volière bouwen, met een buitenren van ongeveer 5x2 m2. Ik wil deze (voor een deel?) overdekken, maar wel graag beplanten. Hoe hou ik de planten dan in leven?? In mijn oude volière had ik 2 conifeertjes geplant maar die waren na een maand al dood, toch kregen ze enkele malen per week water.
Ik zie op deze site toch genoeg overdekte volières die beplant zijn!
Alvast bedankt voor jullie tips!


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-12 - 14:46:26

Veel hangt af van het aantal en de soort vogels. Als je van plan bent kanaries, europese cultuurvogels, exotische prachtvinkjes, insekten/ vruchteneters,... te houden dan kan je de volière beplanten met coniferen, buxus, klimop, vlier, sparren (kerstbomen). Zorg ervoor dat er voldoende planten zijn en dat deze reeds de grootte hebben die je uiteindelijk wilt. Veel groeien doen ze toch niet meer daar alle knoppen of kiemen opgegeten worden. Als de planten groot genoeg zijn (bv. conifeer van anderhalve meter) en er niet teveel vogels zijn dan blijven ze wel leven. In mijn volière heb ik ongeveer één grote plant per koppel exoten/prachtvinken/fruit en insekteneters. Je kunt de planten in de vaste grond zetten of in potten, wekelijks een beetje water geven is meestal genoeg. Potten hebben het voordeel dat je ze uit de volière kan halen om de planten af te spoelen. Planten in vaste grond hebben het voordeel dat je niet veel water moet geven (zelfs als de volière overdekt is) en dat ze beter groeien.
Welke vogels en hoeveel ben je van plan in de volière onder te brengen?
Hans


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-12 - 15:24:38

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb nu een nachthok van +/- 2x2x2, hieraan komt een buitenren van +/- 5x2x2.
Wat ik erin wil zetten is 1-1 bourkesparkieten, 1-1 turquoisineparkieten, 1-1 diamantduifjes, nog 1 ander koppel duifjes, weet nog niet goed welke, senegal of birmatortels oid. en nog een aantal prachtvinken, zoals goulds, binsenastrilde's, rijstvogels.. zoiets.. misschien ook wel roodmussen en chinese appelvinken. ik dacht ook aan goudvinken maar ik heb gelezen dat veel aan de planten zitten. Op de bodem wil ik nog een koppel patrijzen of kwartels houden.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-12 - 16:07:00

De parkieten knagen natuurlijk aan de planten maar als het er niet teveel zijn hoeft dit geen probleem te zijn. De duiven blijven eraf. De goudvinken zullen ook (net als sijzen en barmsijzen) serieus aan de planten zitten. De prachtvinken wat minder. Wat ik ook doe, dat is in het voorjaar wat extra groenvoer (sla, witlof, broccoli) en gekiemd zaad geven, dan zitten ze wat minder aan de planten. Maar zoals gezegd, grote planten en niet teveel vogels (10-tal koppels) en de planten zullen (waarschijnlijk) blijven leven. Bamboe is ook altijd mooi in de volière en de prachtvinken maken er graag nesten in.


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-12 - 19:44:06

De turquoisines en de bourks (die ik nu al in een andere volière heb), knagen niet. Eén van de weinige parkietensoorten die niet knagen overigens. Maar denk je wel dat het moet kunnen als ik 1 koppel goudvinken in zo'n ruimte hou dat de beplanting een beetje heel blijft? Ik zet ze dan natuurlijk wel het nodige groenvoer voor.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-12-12 - 19:54:40

Ik zou er niet te veel vogels in doen, aangezien je dan heel snel vervuiling hebt op je planten en dat je voliere snel achteruit gaat in mooiheid. Want houd er ook rekening mee dat je ook ruimte moet hebben in een voliere om jongen te krijgen.

Wat misschien wel een leuke tip is: maak dmv buizen een sproeiinstalatie boven je voliere (onder het afdak) dat je kan aansluiten op de tuinslang. Zo kun je met regelmaat je planten sproeien, wordt je voliere niet zo stoffig, is het ook makkelijker om te harken, kunnen de vogels lekker douchen en kan er eventueel ook nog wat kruiden groeien op de grond.

Coniferen en andere groenblijvers moeten in de winter ook water hebben aangezien de verdamping van deze planten ook gewoon in de winter door gaat.

Sproeikoppen en buismaterialen kun je krijgen bij wildkamp.com


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-12 - 20:09:36

één koppel goudvinken moet wel lukken denk ik, wat beplanting betreft toch. Voor zover ik weet zijn goudvinken wel gevoelig voor vochtigheid, dus voldoende droge ruimte voorzien. k Wist niet dat er parkieten bestaan die niet knagen maar ik ben dan ook een liefhebber van (Amerikaanse) vinken en consoorten. Weer wat bijgeleerd!


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-12-12 - 20:27:01

Iedere vogel eet aan beplanting. Kromsnavels staan er bekend om, maar vinken kunnen er ook wat van. Kies vooral snel groeiende soorten en plant ze een aantal maanden eerder aan dan dat de vogels erin gaan. Dan hebben de planten de tijd te acclimatiseren zonder daarbij gestoord te worden.
Houd er ook rekening mee dat bladverliezende planten in de herfst voor veel "troep" in de voliere zorgen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-12 - 22:09:16

Diverse soorten klimop (hedera) doen het ook overdekt uitstekend. De meeste soorten groeien harder dan de vogels kunnen snoeien.
Anders af en toe vervangen (zijn niet zo duur in aanschaf).
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-12-12 - 22:32:28

Aan de buxus en klimop komen de vogels niet, wel aan de ribes sanguineum. Dat ze van deze laatste knabbelen kan volgens mijn ervaring geen kwaad, want ik bouwde de volière over deze volgroeide struiken en onder de doorzichtige dakbedekking groeien de scheuten gemakkelijk 30cm op 2 maand (zoals in eens serre...)

Ik heb vooral exoten en die doen amper iets aan de beplanting, maar sinds recent heb ik een koppel roodmussen en die zijn verzot op de verse scheuten die nu al op de plant staan... Inhoeverre ze schade teobrengen moet ik nog afwachten.

Komend seizoen ben ik ook van plan om bonenstruiken te planten en deze langs een paal en draad omhoog te laten groeien. Op dit idee kwam ik toen ik in de nazomer de bonen bij de oma ging oogsten en was nogal onder de indruk van de grote groene bladeren en het feit dat ze in één seizoen toch wel enkele meters hoog groeit. Daarna sterft de plant wel volledig af geloof ik...

gr koen


daamey
Website Member
Posts :4

Website Member
2006-01-12 - 12:37:21

Ik heb in het overdekte deel van mijn volière ook planten staan. Aan een groot deel van de planten eten de vogels helemaal niet, de varens echter, hadden ze binnen twee weken opgegeten.
Om de planten water te geven zonder dat er een grote kliederboel ontstaat, heb ik de buizen van de afvoer van onze oude keuken bij de planten ingegraven. De buis zit tot halverwege de wortels in de grond. 1x per week geef ik de planten water door de buizen met water te vullen.

In mijn voliere zitten trouwens gouldamadines, kanaries, Bourke parkieten, kwartels, Japanse meeuwtjes en duifjes.. deze gaan dus prima met planten samen!


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-01-12 - 20:27:14

De achterwand kun je voorzien van houten balkjes waarop schapengaas wordt bevestigd. tegen het gaas meerdere klimop (hydra)laten groeien en binnen een korte tijd heb je een groene achterwand die niet veel licht vraagt en er nestjes in kunt hangen die een perfecte dekking aan de vogels geeft.
Diverse heesters met een hard blad en met voorkeur die als een bol geent zijn op een stam voldoen ook prima doordat er zo veel ruimte overblijft op de grond en makkelijk schoon te maken zijn. een wilde wingerd woekert enorm en vult de kooi met mooie groene en rode bladeren.

Ruud



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede