Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > te vlug geklutst? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : te vlug geklutst?
memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-12-05 - 12:13:21 send message to memaa

Hallo,
ik heb daarjuist de eieren van mijn Bonte Boeren geschouwd. Daar zaten luchtbellen in.
Ik heb een ei weggenomen en heb het open gedaan.
De eidooier was bijna zo groot als het ei (daarmee dat ik geen dooier zag) en het eiwit was volledig vloeibaar.
Heb ik dit ei nu te vlug weggenomen en was er nog kans dat dit toch bevrucht zou zijn geweest.
Er waren geen bloedadertjes of een puntje te zien op de eidooier. Het ei was minstens 10 dagen oud.
Groetjes en bedankt op voorhand voor de reakties,
Ann


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-05 - 12:33:51 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee, hoor, was na tien dagen niet bevrucht. Anders was de inhoud niet troebel en zag je zeker weten aders lopen. Zelfs moest het embryo na 10 dagen al te zien zijn.

Geen paniek, niet bevrucht.

wink ;) Peter
ps. de volgende ronde beter.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-12-05 - 12:49:48 send message to memaa

Hallo Peter,
oef, dacht dat ik te snel was geweest. Ik zal het ander ei ook maar wegnemen omdat broeden toch veel inspanning van een vogel vraagt.
Groetjes,
Ann


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-05 - 13:22:46 send message to dooren

Persoonlijk laat ik de eieren altijd liggen tot het eind van de broedperiode als ze onbevrucht zijn, of totdat ze zelf stoppen en dus inzien dat het geen nut heeft verder te broeden.

Dit lijkt idd op de eerste indruk in een uitputting mbt het broeden, maar vaak beginnen de ouders te snel aan een nieuw legsel wat dan vaak ook weer onbevrucht is. Dit kost een pop veel extra calcium, wat ze uit haar skelet trekt en veel extra eiwitten e.d. Op deze manier wordt de pop dus eigenlijk veel meer belast. Het is voor een vogel een zware belasting even opnieuw na een mislukt legsel eieren "aan te maken".

Met mijn loris heb ik ontdekt (m.b.v. een schuifmaat) als er veel opnieuw wordt gelegd dat de eieren kleiner worden.

Kleinere eieren hebben vaak ook weer een lager uitkomst percentage, zodat het koppel steeds moeilijker jongen zal krijgen.
Gert


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-12-05 - 13:39:46 send message to memaa

Hallo Gert,
dus ik laat haar 2e ei liggen. Ze zal geen jongen hebben maar zal ze na het stoppen met broeden niet opnieuw eieren gaan leggen? Of zal ik de broedblok een tijdje moeten wegnemen.
Is het normaal dat er zo een grote eierdooier in een ei zit?
Groetjes,
Ann


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-05 - 16:35:59 send message to dooren

Ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan, als ze straks vanzelf stopt dan verschoon je het nest. Hierna zal de pop waarschijnlijk weer beginnen met het 2e legsel.

Ze heeft dan ook mooi de tijd gehad om via haar voeding nieuwe voedingsstoffen in haar lichaam op te nemen voor het 2e legsel.

Grote eidooier is niet verkeerd, dit is immers de voeding waarvan het kuiken moet groeien.
Gert


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-12-05 - 23:22:28 send message to paccie

niet iedere vogels en zeker bij parkieten en sommige papagaaien doen een tweede ronden


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-05 - 23:30:04 send message to dooren

Dat klopt paccie, alleen als het legsel door omstandigheden mislukt wordt de kans natuurlijk wel groter, de natuur zal vaak in dit gevallen wederom een kans wagen.

Australische parkieten kwekers bv. maken hiervan gemakkelijk gebruik om bv. de eerste ronde door roodruggen te laten grootbrengen om vervolgens de 2e ronde door de ouders het zelf te laten doen.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 102 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede