Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Op zoek naar nieuwe kweekvogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Op zoek naar nieuwe kweekvogels
Krombek
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2005-11-29 - 14:47:14

Na een paar jaar er tussen uit te zijn geweest wil ik mijn hobby weer nieuw leven inblazen.
Letterlijk dan wel. Ongeveer drie jaar geleden zijn vrijwel al mijn lori's (30 !!!!) binnen een paar maanden dood gegaan. Ik hoorde pas toevallig van een tweetal andere lori-liefhebbers dat ze hetzelfde hadden in exact dezelfde periode. Samen hebben we in drie maanden ruim 70 vogels verloren. Vooral kleinere lori-soorten. Zijn er hier nog meer mensen die dat overkomen is. Ik ben nu op zoek naar nieuwe vogels, maar het valt me op dat het aanbod van kleine lori-soorten veel lager is dan een paar jaar geleden. Dus er bekruipt mij nu het gevoel dat er veel meer mensen last hebben gehad van deze massale lori-sterfte. En wat was dan de oorzaak daarvan? Alleen mijn lories gingen dood, al mijn andere parkieten/vogels (zaadeters) bleven kerngezond!
Of zie ik gewoon spoken?


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-11-29 - 15:40:10

En weet je wat de lori's precies hadden of heb je dat niet laten onderzoeken.
Ik had dit jaar ook een ziekere lori dat was van de 1 op de andere dag dat ze met dr kop achterover zat en reageerde nergens meer op ik had daar toch geen prettig gevoel bij maar ik was aan het voeren en de vogel kreeg braakneigingen en ik wist niet wat het was toen ze zo deed toen heb ik een lori kweker begeld en die zei dat de vogel flagiaten had in de bek en dat ik daarvoor snel antibiotica voor moest halen dat spul moest ik vermengen met wat en direct in de bek spuiten en als dit gebeurd was op de krop wrijven dat het wegzakt en daarna heb ik de vogel terug gezet en de vogel knapte op en ik heb die antibiotica zo een dag of 10 gebruikt en de vogel was er vanaf.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-29 - 17:35:21

ja dat wil ik ook wel weten heb je ze laten onderzoeken lijk ij als je meer als 30 vogels verliest en ik neem aan dat je ze niet gratis gehad hebt je ze laat onderzoeken ik ben benieuwd


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-29 - 22:12:47

Ik denk als je flagelaten gehad hebt dat het verholpen moet zijn met ronizol, dit medicijn is echter geen antibiotica, omdat flagelaten geen bacteriën zijn maar een soort zweepdiertjes.

Onderzoek naar flagelaten heeft overigens alleen zin als je dit met een zieke vogel doet. Flagelaten sterven onmiddelijk (binnen enkele uren) als ze uit het vogellichaam zijn. Slechts uit een pas gestorven vogel is dus sectie mogelijk op bepaalde ziekten.

In 1987 ben ik volledig overgestapt naar loris, en moet toegeven dat de sterfte onder dit soort vogels vele malen hoger is dan met de meeste "normaal" zaadetende vogels.
(Ook de kweek schiet minder snel op omdat ze maar 2 eieren leggen en pas vaak na 2-3 jaar broedrijp worden).

Ziek worden, dit komt vaak door verschillende oorzaken:
Voeding, dwz slechte voeding waardoor natuurlijke weerstand minder wordt. Vitemine A is de belangrijkste vitamine wat betreft weerstand opbouw.

Maar ook overvoeding (vervetting) en verkeerd gebruik van suplementen waar tegenwoordig iedereen mee bezig is.

Huisvesting, geschikt voor loris is behoorlijk anders als geschikt voor papegaaien of parkietachtigen. Met name op het gebied van hygiene zijn veel volieres ongeschikt. Bovendien is een goede temperatuur voor de kleinere soorten van levensbelang. De volieres goed schoon en vooral droog houden met voldoende ventilatie zodat schimmels zich niet goed kunnen ontwikkelen zijn erg belangrijk.

Elke winter gaan veel loris onnodig dood of lijden conditieverlies waardoor broedresultaten tot nul dalen. Hierdoor een afname van de kwetsbare soorten.

De meeste loris broeden graag in de winter omdat hun natuurlijk broedtijd in de regentijd valt in zuid/oost azie. Omdat de meeste nog maar enkele generaties hier worden gekweekt blijft de nakweek dit ook nog doen.

Hieronder zijn de belangrijkste doodoorzaken beschreven volgens mijn mening van loris.

1. Flagelaten, deze zweepdiertjes nestelen zich in de kropwanden van de krop en zijn daarom nooit 100% te vernietigen met ronizol 2.5% of 10%. Hierdoor moet men elke half jaar de kuur herhalen. Langdurig gebruik (langer als aangegeven) leid tot onvruchtbaarheid. Deze ziekte moet men absoluut niet onderschatten (ook al heb je er nooit van gehoord) Duivenmelkers kennen deze ziekte als het geel bij duiven. Als ik de loris kon krijgen die gestorven waren aan deze ziekte in nederland of belgië dan was ik nu een zeer vermogend man. Ontstaat vaak na stress, en een uitbraak kan gemakkelijk in 2 weken 20-30% van het bestand doden. Kerngezonde vogels die deze flagelaten bijdragen en bv. worden verkocht kunnen door stress en flagelaten binnen enkele dagen sterven. Ziekteverschijnselen, vooral na het eten braakneigingen, schudden met de kop, en tijdens het braken ook weer wat inslikken van het voer. De vogels willen wel eten maar het lijkt wel of ze het niet lusten.


2. Bacteriën, ontstaan als er voldoende vochtplekken zijn in de voliere en kunnen hierdoor in levenblijven en andere vogels besmetten. (op een droge bodem is geen bacterie ontwikkeling omdat elke biologisch leven water nodig heeft) Ook voerrestanten e.d. opruimen.

Elke dag alle voer en waterbakken uitwassen.
Elke week alles reinigen met water en sop, en na ontsmetten met virkon S of halemid.

In het verleden had ik grote maaskeien op een betonnen vloer liggen zodat bacteriën en uitwerpselen zich lekker konden inbedden.
Binnen een half jaar had ik deze stenen verwijderd omdat dit wel erg veel dode vogels koste. Oorzaak salmonellabacteriën.

Het is 15 jaar geleden dat het gebeurd is, maar ik denk niet dat ik ooit zal vergeten.

Bacteriën zijn soms hardnekkig en de symptonen niet eenduidig. Soms kennen vogels een lang ziektenbeeld wat een voordeel is omdat men tijd heeft om te behandelen. Echter in mijn geval vielen de vogels van kerngezond binnen enkele minuten later dood neer.

Voorbeelden: vogels die dood aan het gaas hingen, vogels die net zich zelf hadden gebaad, nog nat van het baadwater en dan boem dood. Vogels die boven de voerbak hingen en bleven hangen. Dit soort gevallen duidt altijd op bloedvergiftiging van bacteriën en niet op flagelaten of hartstilstand zoals sommige denken.

Onmiddellijk baytrill of nog beter doxycycline verstrekken. Hokken eerst schoonmaken dan ontsmetten, omdat ontsmettingsmiddelen niet werken op organische stoffen en dus dan niet de bacteriën kunnen doden.

Ook deze negatieve bacteriën blijven veel doden eisen onder loris, het vervelende is dat je niet preventief kunt kuren. Ze komen onder je schoenen mee de kooi in of via muizen en andere dieren.

3. candida of schimmels, vooral onder kleine loris met weinig afweer (vit.A gebrek) en verkeerde voedingswaarde of te dik/ te dun pap.
Duurt vaak enige tijd voor de vogels doodgaan, de vogels poetsen zich niet meer en worden dus vaak behoorlijk vuil en voelen aan als een krant.

Nystatine door het voer laat de vogels herstellen, verder is ook ventilatie hierbij van belang. Elke dag baadwater is ook belangrijk.

Natte koude en vochtige ruimten zorgen voor vele verliezen met kleine loris. Kleine loris zijn in principe niet moeilijker dan grote loris, echter door slechte huisvesting, lage temperaturen en voeding zijn gevoeliger.

Mocht je nog persoonlijk iets willen weten dan mag je je vraag ook in mijn berichtenbox stellen.
(ik help graag)
Gert


Krombek
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2005-11-30 - 09:03:29

Ja, ik heb de vogels laten onderzoeken. Het was geen schimmel-, of bacteriele infectie, ook geen flagelaten. Ze hadden een zeer ernstige vorm van beschadigingen aan nieren en lever. Dat leek volgens de arts op een acute (voedsel)vergiftiging. Maar ik had niets veranderd aan het voedsel van de vogels. Daarvoor had ik al ruim 15 jaar lories, nagenoeg probleemloos. Als het een vergiftiging was, moet het aan het lorivoer hebben gelegen, want al mijn andere vogels bleven gezond. Ik voer de lories veel vers fruit(maar dat eten de andere vogels ook) en daarnaast lori-pap. Vlak voordat de lories dood gingen waren ze in topconditie, een aantal zat op eieren en er waren een paar nesten met jongen.
Ik ben nu op zoek naar mensen die dit ook gehad hebben, en die wel de oorzaak achterhaald hebben.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-11-30 - 09:41:59

Wat een verhaal, shi...

Om zo je bestand te verliezen lijkt mij nogal aangrijpend.
Ik zou je zo niet kunnen helpen omdat ik geen ervaring Lorries heb, maar wens je veel succes en hoop dat dit niet meer gebeurt.

wink ;) Peter


Krombek
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2005-11-30 - 11:59:49

Nee, dat was niet leuk. De ene dag vliegt alles vrolijk rond, en de volgende ochtend een paar dode en veel zieke vogels, die langzaam maar zeker ook allemaal dood gingen. Maar zoals ik al in mijn eerste berichtje zei; ik ben pas heel toevallig een nog een paar lori-liefhebbers tegen gekomen die exact hetzelfde was overkomen. En ik denk zo, waar er drie zijn zijn er vast meer. Ik ben op zoek naar mogelijk meer gedupeerden en wil een verband of oorzaak zoeken.
Ik heb nog zeker 15 dode vogels in de diepvries liggen als eventueel bewijsmateriaal.
Zijn er hier veel lori-liefhebbers op dit forum?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-30 - 12:13:18

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wel een aantal, sommige zoals bv Iggino en ikzelf zijn actief.

Belangrijk is dat ook je monsters van het voer hebt bewaard, welk voer voerde je destijds???

Lever en nieren kunnen aan zijn getast door verkeerde voeding, maar ook een infectie tengevolge van bacteriën is mogelijk.

Heb je toevallig ook het rapport van de sectie???

Kleinere soorten loris krijgen vaak jicht door een te eiwitrijk of een verkeerd eiwit zodat nieren en lever worden overbelast met animozuren.
Gert


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-11-30 - 17:31:34

heb je ruzie met een of ander gehad ??????????


Krombek
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2005-12-09 - 14:11:56

Ja, ik had vooral ruzie met m'n bankrekening na al die dode vogels.....


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-12-09 - 15:33:29

Dat kan ik begrijpen dat je ruzie krijgt met je bankrekening na al die dode vogels dat is toch het ergste dat een kweker kan over komen gelukkig heb ik nog geen dode vogels maar dat klop ik gouw af want voor je het weet heb je het.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede