Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mexicaanse roodmussen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : mexicaanse roodmussen
cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-11-26 - 18:58:17 send message to cocobar

Kan iemand mij wat meer vertellen over deze soort...
Of mij al op weg helpen waar ik op het internet wat meer informatie kan vinden (ned, eng, fr).
Kan deze soort gehouden worden bij andere exoten, zoals gouldamadines, zebravinken, goudbuikjes,...

Gr koen


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-11-26 - 23:20:55 send message to roodmus

Hallo koen.
Ik kweek al een aantal jaren Roodmussen,waarom eigenlijk komt dit omdat ik op zoek was naar Eur.Roodmussen,ik kon toen een koppel Mexen kopen en zo is het begonnen.
Het mooiste vind ik in het voorjaar de balts van de man schitterend gezicht en natuurlijk de zang.
Verder kun je de mannen mooi opkleuren met rood intensief waardoor ze er ff mooier uitzien.
Zijn goed te kruisen met kanaries liefst de rood agaat,verder zijn ze winter hard en kunnen samen met andere vogels bij mij zijn dat kanaries en wildzang.
Verder een makkelijke vogel die goed broed en verzorgt.
Suc6
Grt Roodmus.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-11-26 - 23:20:59 send message to roodmus

Hallo koen.
Ik kweek al een aantal jaren Roodmussen,waarom eigenlijk komt dit omdat ik op zoek was naar Eur.Roodmussen,ik kon toen een koppel Mexen kopen en zo is het begonnen.
Het mooiste vind ik in het voorjaar de balts van de man schitterend gezicht en natuurlijk de zang.
Verder kun je de mannen mooi opkleuren met rood intensief waardoor ze er ff mooier uitzien.
Zijn goed te kruisen met kanaries liefst de rood agaat,verder zijn ze winter hard en kunnen samen met andere vogels bij mij zijn dat kanaries en wildzang.
Verder een makkelijke vogel die goed broed en verzorgt.
Suc6
Grt Roodmus.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-26 - 23:29:42 send message to tonnl

Om op internet nog wat te vinden, zoek eens op de wetenschappelijke naam, met google.
Carpodacus mexicanus
of de Engelse "naam" Housefinch.
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-11-27 - 20:09:06 send message to cocobar

Ik vind toch maar weinig over deze soort in gevangenschap... Ik ben nog nergens de basisinformatie over verzorging, huishouding, kweek, etc tegengekomen...

Kan iemand mij verder helpen?

gr koen


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-11-27 - 20:27:21 send message to gouldamadine

kijk hier maar eens is wel in het engels maar waarschijnlijk heb jij er wel wat aan
http://www.birds.cornell.edu/programs/AllAboutBirds/BirdGuide/House_Finch.html

mvg arjan


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-27 - 22:29:27 send message to Niltava

Kijk hier eens
http://www.carpodacus.de/


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-11-28 - 00:40:17 send message to cocobar

Danke schön happy :)
Ik lees dat ze s'winters graag de kernen van zonnebloempitten eten, dus dan vermoed ik dat een standaard tropisch zaadmengsel niet volstaat.
Neigt het dieet dan meer naar die van europese zangvogels?

gr koen


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-11-28 - 22:44:21 send message to roodmus

Hallo Koen.
Ik zelf geef altijd een groenling mengsel,daar zitten ool zonnepitten in.
Verder Eivoer-meelwormen-appel en sinasappel-groen -onkruidzaden -trosgierst-grit -sepia .Ze doen het er goed op.
Grt Roodmus.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-11-29 - 00:38:12 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

sorry maar voor mij is het groenlingen mengsel niet zo duidelijk... Kan je misschien ook de namen & samenstelling (%) van alle zaden vermelden vermelden? Het hoeft niet precies te zijn, maar dat ik toch een idee heb...

Op dit moment heb ik een volière-mengeling, bestaande uit:
Gele millet 31%, Kanariezaad 23,5%, Raapzaad 17%, Gepelde haver 8%, Wilde zaden 5%, Rode millet 5%, Gele panis 5%, Lijnzaad 4,5%, Rode panis 0,5%, Kempzaad 0,5%...

Bedankt voor de moeite en het geduld


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-11-29 - 22:17:47 send message to roodmus

ja Koen nu vraag je me wat.
Ik bestel altijd m,n voer voor gr.lingen en andere wildzang bij Jan Koenings in Bakel.happy :)
Als je z,n tel. nummer wilt hebben dan hoor ik het wel.
Grt Roodmus.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-11-30 - 14:43:05 send message to cocobar

Ik heb al een betere oplossing: heb een afspraak gemaakt bij een kweker thuis en die zal mij alles haarfijn uitleggen...en daarna zal ik hoogstwaarschijnlijk met een koppel thuiskomen happy :)

bedankt voor de moeite

gr koen


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-12-09 - 11:35:39 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo,

ik heb mijn eerste koppel mexicaanse roodmussen al in bezit. Ik schrok er wel van dat het eigenlijk nog grote vogels waren (ivm mijn andere tropen).

Nu heb ik al heel wat uitleg gekregen van de beteffende kweker waar ik ze haalde, alleen over de roodfactor had ik nog vragen...

Welke dosis mag ik voor 1 koppel(/man) geven?
Ik wil hem echt zo rood mogelijk krijgen, want nu zijn hij eerder oranje omdat de vorige kweker daar niet echt naar omkeek. Maar wil ook niet dat ik té veel geef, dat het schadelijk is.

Is onderstaande methode voor de kruisbekken een goede, of moet ik de verhoudingen nog verminderen omdat het maar om 1 man gaat...

Hoe is jullie methode? Die gedoseerde ijsblokjes vind ik wel handig!!
Rond welke periode start ik best, maw wanneer ruien deze vogels? (ze blijven buiten zitten)

quote
Rood kleuren van kruisbekken.

Zoals bekend verliest de kruisbek in gevangenschap zijn rode kleur. De kruisbek komt in de natuur voor in allerlei kleurschakeringen, rood, geel oranje in een combinatie van deze kleuren. De kruisbek wordt rood als hij ten tijde van de rui, dennekegels verobert als deze nog groen zijn. Kruisbekken kunnen in elk jaargetijde ruien, vandaar dat vogels die tijdens de rui niet kunnen beschikken over de sappige dennenkegels, geel uit de rui tevoorschijn komen. In Duitsland en Oostenrijk is men in het algemeen geen voorstander van het "opvoeren" van de kruisbek, het zou zelfs de levensverwachting aanzienlijk verkleinen. Hier vind men dan ook maar weinig rode kruisbekken. Mijn mening is hier, dat de rood opgevoerde mannetjes mooier zijn dan de gele en dat alléén overmaat schadelijk is. In de handel zijn produkten verkrijgbaar om de vogels rood op te voeren. Alleen de mannetjes voer ik op met "intensief rood" van BOGENA (let op de houdbaarheids-datum!). Hiervoor neem ik een 10-grams verpakking die ik oplos in een pannetje met 250ml water van ± 70° Celcius. Intensief rood lost alleen goed op in heet water. Goed roeren met een garde. Dit dieproodgekleurd water koel ik versneld af door in de gootsteen het pannetje in koud water te plaatsen. Vervolgens giet ik het in een vorm (ijsblokzakjes van toppits) om er ijsblokjes van te maken in de diepvries. Op die manier maak ik 18 ijsblokjes die 0,55 gram intensief rood bevatten. Elke 2 weken geef op 2 of 3 achtereenvolgende dagen de mannetjes intensief rood. Hiervoor voeg ik bij elk ijsblokje 150ml lauw water. Dit is een door mij beproefde manier die goed werkt, ook voor barmsijsjes (opletten voor roodkleuring van de snavels) etc. Volgens de verpakking van intensief rood moet men 10 gram mengen met 1 liter water. Volgens bovenstaande methode mengt men 10 gram met ± 3 liter water. Naar mijn mening is de bovenstaande hoeveelheid voldoende om de mannetjesvogels, redelijk mooi rood te krijgen, zonder dat het schadelijk is voor de gezondheid van de vogels.



Gr koen

Ps mogen jongen geringd worden met 2,9mm?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-12-09 - 18:22:30 send message to roodmus

Hallo Koen.
De ringmaat is goed,maar niet verplicht of je moet tentoonstelling draaien.
Rood kleuren doe je een paar weken voor de rui aanvangt in Augustus.
Ik gebruik rood intensief van bogena met de opgegeven verhouding.
Ik bewaar het water in de koelkast voor een paar dagen.
Verder de zelfde manier als omschreven.
Suc 6
Grt Roodmus.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-12-09 - 22:13:35 send message to cocobar

Spijtig dat ik em dus voor de kweek in de lente niet meer rood krijg... en als ik jongen heb, dan geef ik ze dit best voor hun jeugdrui zeker...

Ik heb maar één maat ringen besteld, daarmee dat ik het voor de zekerheid vroeg, want bij zebravinken gebeurt het geregeld dat je een ring moet uitknijpen en dat wil ik zeker vermijden

gr koen


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-12-09 - 23:45:37 send message to roodmus

Je zou het kunnen proberen maar ik denk dat de vogel gevlekt rood/oranje word.
Overigens zijn de jonge vogels minder rood,de 2-3 jaars mannen hebben een groter rood oppervlak.ik laat de poppen er ook bij en zie niet dat ze rood worden.
grt Roodmus.angry



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede