Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kanibalisme bij aratinga's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kanibalisme bij aratinga's
henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2003-10-25 - 17:02:02

Ik heb last van kanibalisme bij mijn aratinga's.
Van de laatste 4 nesten zijn alle jongen opgegeten door de ouders.
De koppels in vluchtjes apart dus worden niet gestoord door andere aratinga's.
Van 1 koppel maisparkieten had ik al in 4 jaar 15 jongen maar ook dit koppel is begonnen met het opeten van de jongen.
Vandaag is van dit koppel 1 ei uitgekomen en het jong is er al niet meer.
Ook een koppel pet'z eet de jongen op.
Wie weet wat er hier aan de hand is.

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-10-25 - 21:59:31

Hoi Henk,

Dit klinkt als een serieus probleem. Zijn de oudervogels natuurbroed of handopfok. Hier zou het probleem mee te maken kunnen hebben. Hebben ze al eens jongen gehad, en hoe vaak hebben ze jongen groot gebracht?

Het probleem bij handopfok vogels is, dat deze nooit de ouderzorg hebben ervaren. Op het moment dat deze vogels gaan broeden, zal de man geen aandacht meer van de pop krijgen, wat bij handopfok dieren kan leiden tot aggresief gedrag. Dit wordt gebotvierd op de jongen. Als ze eenmaal het probleem uit de weg hebben geruimd (de jongen)zal de man weer de aandacht van de pop trekken, en is er geen vuiltje aan de hand!

De reden dat de eerste nesten wel groot gebracht worden, is omdat de man zich dan ook op onbekend terrein bevind, en het dan nog accepteerd, hebben ze eenmaal in de gaten wat hun aandachttekort veroorzaakt, zullen ze dit probleem uit de weg ruimen. Dit kan dus ook tot gevolg hebben dat de dieren eieren gaan pikken, en zelfs hun partner dood bijten!

Het is dus altijd belangrijk dat handopfok in de buurt van ouderdieren plaats vind, om het jong dus niet de verkeerde inprenting te geven, het moet dan wel discreet gedaan worden, zodat de jongen ten alle tijde schuw blijven voor mensen.

In het verleden zijn er zoveel papegaaien met de hand groot gebracht, dat wij daar nu dus de rotte vruchten van plukken. Het is dan ook verstandig dat men probeert verder te fokken met natuurbroed vogels om onze hobby zo lang mogelijk een natuurlijk verloop te hebben. En voor de mensen die toch een tamme vogel willen hebben: een natuurbroed vogel kun je net zo tam maken als een handopfok, alleen krijgen de natuurbroed vogels wel een eerlijke start!

In broedperiodes kan een papegaai behoefte hebben aan meer dierlijke eiwitten. Universeelvoer bevredigd deze behoefte, maar ik heb papegaaien ook vlees of insekten zien eten. Een stuk gekookt gehakt kan daarom ook toegevoegd worden aan een menu. Verminder dan wel produkten met een hoog vit. C gehalte, om de ijzerstapeling bij jongen en volwassenen binnen de perken te houden.

Het typische geval wil dat bij jou meerde koppels dit probleem vertonen, dus kan er ook een andere oorzaak zijn. Ook ik zou graag van andere ervaringen horen hoe dit probleem een oorzaak heeft, dus houd ik dit forum onderwerp goed in de gaten.

Succes


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2003-10-26 - 00:15:17

bedankt voor je reactie
De meeste vogels die ik heb is import
Zo ook het koppel maisparkieten dat ik al 4 jaar heb.
Dit koppel heeft al 15 jongen groot gebracht maar is het vorige nest en nu op dit moment weer begonnen de jongen op te eten.
Vandaag is het eerste ei uitgekomen.
Voorheen deden ze dit alleen met de jongen die geel dons hadden als ze uit het ei kwamen.
Die met wit dons brachten ze tot nu toe allen groot.
Ik voer nog steeds het zelfde als voorgaande jaren.
Hand opfok vogels zal je bij mij niet aantreffen.
Als ik ergens tegen ben is dat het wel.
Deze vogels belanden dan meestal in de kamer en als ze teveel schreeuwen van eigenaar naar eigenaar.
Zelf heb een koppel azteken waarvan de pop handtam is en de man redelijk tam, maar dit zijn ook import vogels.
Dus is het ook niet nodig handopfok te plegen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-10-26 - 19:17:27

Ben het helemaal eens met deze mening, maar wist u dat import wel degelijk ook handopfok kan zijn!

In de landen waar deze vogels gevangen worden, is het leegroven van nesten en volproppen van de kroppen met maispap wel degelijk een vorm van inkomsten. En omdat deze dieren uit het land van herkomst komen, niet gering zijn en legaal getransporteerd worden, worden deze dieren gewoon wildvang genoemd.

Het vangen van vogels met lijmstokken of vallen is veel moeilijker, terwijl je een nest met 2 of drie jongen veel makkelijker kan pakken, en je kan de jongen net zo lang in het nest laten zitten tot ze bijna uitvliegen. De schuwheid zit er dan nog wel in, maar na een paar dagen met de hand voeren verdwijnt dit ook, en dit is vaak ook nog eens in de periode dat deze vogel zijn inprenting heeft. Dus deze dieren kunnen wel degelijk gedrags gestoord zijn.

Maar, aan de hand van uw verhaal besef ik ook dat uw probleem hier niets mee te maken heeft, en ik zou er ook geen verklaring voor kunnen geven.

Maar een ieder die dit leest moet zich inderdaad beseffen dat vogels die wij voor de hobby houden wel degelijk een achtergrond hebben, en daarom zijn natuurbroed nakweek dieren ten alle tijden beter om onze hobby in stand te kunnen houden.


caleno
Website Member
Posts :14

Website Member
2003-10-27 - 18:43:20

Mijn eigen handopfok aratinga`s zijn wel degelijk in staat eigen jongen groot te brengen.
Met Aratinga`s die vanaf het ei met de hand worden groot gebracht heb ik geen ervaring.
Mijn vogels worden soms bewust of noodgedwongen met de hand groot gebracht soms vanaf het ringen, soms noodgedwongen vanaf dat de jongen de eerste stoppels krijgen etc.
Als de Aratinga`s daarna zelfstandig zijn en bij soortgenoten blijven, zullen ze meer aan elkaar optrekken, en zal het handtamme langzaam aan verdwijnen.
Ik heb met verschillende aratinga`s die door mij met de hand zijn grootgebracht kweekresultaten behaald.(zonparkieten, Nicaragua groene aratinga,
Witoog aratinga`s).

Voor het probleen betreft het herhaaldelijk opeten van de nestjongen, heb ik direkt geen oplossing.
Bij mij treed dit probleem ook meermaals op als het om het eerste nest van een broedkoppel gaat.
Normaliter gaat de tweede nestronde dan zonder problemen.
Misschien zou een te eiwitarme voeding een reden kunnen zijn. Ik heb in mijn jarenlange kweek met aratinga`s wel ontdekt dat Artatinga`s een hoger eiwitgehalte voeding nodig hebben dan b.v Australische parkieten.






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede