Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kraai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kraai
EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-11-26 - 13:44:00 send message to EpicAddict

Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag.
Ik vang als hobby kraaiachtigen op en heb sinds kort een kraai (geen idee hoe oud) die is gekortwiekt en dus waarschijnlijk tam is geweest.
Ik heb hem nu in mn voilere en ik merk dat hij zichzelf vermaakt en niet weg wil, hij ziet de voilere als zijn veilige plek. Mede daarom heb ik het idee dat hij tam is geweest.
Alleen is hij toch redelijk verwilderd maar ik merk dat hij al redelijk aan mij gewent is, hij is minder bang voor mij dan voor andere mensen.
Maar nu het winter wordt kan ik vanwege het temperatuurs verschil de kraai ( Nero genaamdhappy :)) niet meer dagelijks naar binnen halen om hem tam te maken.
Zo blijft hij dus nog bang voor mij en zou hij dus de hele winter in zn voilere moeten blijven, terwijl ik hem eigenlijk dagelijks zou willen 'uitlaten'.
Ik las in een andere topic dat Karel valkeniersschoentjes gebruikt. Hier kan ik geen verdere informatie over vinden, heeft iemand hier ervaring mee? waar kan ik dit eventueel kopen?

Dit lijkt mij namelijk een mooie manier om hem weer opnieuw tam te maken.

Heeft iemand ervaring hiermee of andere tips voor mij hoe ik Nero tog tam kan maken? Hij hoeft niet ontzettend tam te worden, maar hij moet gewoon niet bang voor mij zijn.

B.v.d.

Thijs

ps. Heeft ringen nog zin, aangezien het geen jonkie meer is, pikt hij zijn eigen poot dan kapot e.d.?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-11-26 - 14:49:30 send message to ParkietenPeter

Beste Thijs,

Welkom op VogelArena.
Het is altijd geod als dierenliefhebbers voor gestrande dieren willen zorgen.
Zeker nu de winter invalt. Maar in nederland hebben we hier wetten voor; opgenomen in de flora en faunawet.

Het later ringen van een uit het wild afkomstige vogel is dan ook verboden. Omdat het een Nederlandse vogel is en geen ring draagt is het niet aantoonbaar een nakweek vogel en zal hij voglens de wet na herstel weer in de nauur los gelaten moeten worden. Of via de bevoegde instanties bepalemn da dit niet meer mogelijk is.

De opvang van dit soort dieren mag volgens diezelfde wet ook niet aan partikulieren overgelaten worden. Deze mogen ze mximaal 2x24 uur opvangen waarna ze doorgegeven moeten wordne aan een bevoegd opvangadres.(bekend bij de plaatselijke dierenbescherming of politie)

Wellicht een sof maar wel ten behoeve van het dier. Daarbij is een kraai sowieso niet echt schuw en onder gegeven omstandigheden zal het wel iets aannemen van een mens.

Succes
wink ;) Peter


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2005-11-26 - 15:00:05 send message to steynkorse

hoi,

kijke eens op www.valkeniers.com stel daar deze vraag opnieuw, er zijn daar meer mensen die met dit soort dingen ervaring hebben als hier.

als je valkeniersschoentjes wilt aandoen bij deze vogel moet je zeker even op www.yarak.nl kijken, hier kan je ze online bestellen, en dit zijn zogenaamde afneembare schoentjes. Normaal zitten valkenierschoentjes vast aan de poot doormiddel van zeilringen.

Ik zelf vlieg met een kerkuil, en ben nu ook een sakervalk aan het trainen, hetgeen allemaal redelijk lukt tot nu toe, over kraaien weet ik weinig, het is niet gebruikelijk hier valkeniersschoentjes voor te gebruiken, maar ik er heb er inderdaad wel eens vaker van gehoort.

Als je nog vragen hebt kan je mij een email sturen, steynkorse@hotmail.com

Groetjes steyn


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-11-26 - 17:26:43 send message to Karel

Het is juist dat ik een jaar geleden bezig ben geweest met het aanbrengen van schoentjes bij onze (reeds tamme!) kraai. Met als enig doel te voorkomen dat hij onverwacht uit de tuin zou wegvliegen en direct in het achter onze tuin gelegen "jachtveld" terecht zou komen, met alle droevige gevolgen van diensad :(.

Het is dus geen middel om een kraai tam te maken.
Tam maken doe je door veel tijd met je vogel in de voliere door te brengen en hem vertrouwd te maken met jou. Wees kalm en rustig, praat voortdurend met hem en wen hem er aan dat hij alleen maar voedsel van jou krijgt. De liefde van de kraai gaat tenslotte in eerste instantie door de maag. Kraaien zijn verder van nature zeer nieuwsgierig en daar kun je goed gebruik van maken.

Als de vogel eenmaal voldoende tam is kun je hem schoentjes geven. Gebruik hiervoor vaste schoentjes, want de zgn verwisselbare schoentjes zullen door de kraai zelf ook zeer snel verwisseld kunnen worden happy :). Je bent 10 minuten bezig om ze om te doen en hij heeft ze er binnen 10 seconden allebei weer af.
Steyn geeft al de site waar je een en ander online kunt bestellen. Geef daarbij op dat het om een kraai gaat want dan krijg je schoentje van voldoende breedte en met de juiste diameter.
De breedte is belangrijk omdat kraaienpoten veel teerder zijn dan roofvogel- of uilenpoten.

Succes!
Hans





EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-11-27 - 20:51:27 send message to EpicAddict

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de reactie!

Ik denk dat ik dan helemaal geen schoentjes ga gebruiken, want als hij eenmaal tam is zal hij zelf wel beslissen of hij blijft of niet, ik ga hem niet vastbinden.

Hoe oud is jou kraai eigenlijk?

Blijven de niet-verwisselbare schoentjes na het aanbrengen altijd om zijn poten of niet? Ik heb er echt geen verstand van, want ik ben bang dat hij dan zijn eigen poot kapot zal pikken.

Thijs


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-11-27 - 23:15:50 send message to Karel

quote
Ik denk dat ik dan helemaal geen schoentjes ga gebruiken, want als hij eenmaal tam is zal hij zelf wel beslissen of hij blijft of niet, ik ga hem niet vastbinden


Dat klinkt heel nobel, maar bedenk dat een tamme kraai ook makkelijker bij anderen binnen loopt en daar mogelijk weer gevangen wordt gezet (in het meest gunstige geval sad :(). Bovendien is hij een eenvoudige prooi voor katten en ander roofgedierte.
M.a.w. Als je eenmaal besloten hebt om zo'n vogel tam te maken, ben je naar mijn mening verantwoordelijk voor zijn welzijn gedurende de rest van zijn leven! Ofwel je houdt hem zelf, ofwel je zorgt dat hij goed wordt ondergebracht bij iemand die er wel al zijn tijd aan kan geven, mocht je dat zelf niet (meer) kunnen.
Als je van plan bent om hem uiteindelijk de vrijheid terug te geven, dan kun je hem beter niet tam maken, goed verzorgen en de volgende rui afwachten, waarna hij gewoon weer als wilde vogel kan worden losgelaten.
Ook in dat geval is de kans trouwens groot dat hij nog eens bij je komt buurten of een hapje komt halen!

Onze kraai Karel is nu 3 jaar. Overigens maakt de leeftijd niet zoveel uit voor het temmen. Een jong dier krijg je sneller tam omdat ze nog niet de angst voor mensen van hun ouders hebben geleerd, maar ook een oudere vogel wordt uiteindelijk redelijk tam. Kwestie van gebruik maken van de voedselvoorkeuren en de aangeboren nieuwsgierigheid van de kraai(achtige), en natuurlijk heel veel geduld.

De verwisselbare schoentjes worden gebruikt omdat die zonder tang o.i.d. kunnen worden aangebracht. Zolang de veters er in zitten en deze middels een draal (soort wartel) aan de lijn zitten, kunnen de schoentjes niet worden verwijderd. Zodra je de kraai in de voliere zet en zijn schoentjes er aan laat zitten (dus zonder veters enz.) heeft hij ze er heel snel af.
Kraaien zijn daar gewoon heel handig in.

Vaste schoentjes zouden hiervoor een oplossing kunnen zijn, maar ik raad het sowieso af om de vogel in de voliere schoentjes te laten dragen.
Deze kunnen namelijk vast komen zitten in het gaas, aan een tak enz.
Een kraai verdraait dan makkelijk zijn poot met als gevolg breuk of (blijvende) verlamming van de poot.
E.e.a. betekent dat je iedere keer dat de vogel uit de voliere mag, je zijn schoentjes aan moet doen met alle stress van dien.
Kortom, een goede reden om het niet te doen en de vogel te houden in een ruime voliere.

Karel zit nu al een tijdje in een voliere en beschouwt deze als zijn huis. Als je de deur open laat en hem roept, komt hij er niet uit: hij loopt tot de deuropening en begint flink te schelden. Pas als de deur weer dicht gaat is hij weer gerust.


EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-11-29 - 19:55:45 send message to EpicAddict

Okee, dat is dus eigenlijk ook geen oplossing.
Morgen ga ik naar de dierenarts, dan weet ik wat hij precies aan zijn vleugel heeft.
Stel dat ik besluit de kraai echt tam te maken en het lukt, wat kan ik dan met hem, want ik wil niet dat hij zijn hele leven in de voliere zit.
Kan ik hem ( als hij kan vliegen ) dan laten vliegen ( waar ik bij ben of alleen ) ed. en kan ik ( als hij niet kan vliegen ) hem meenemen als ik bijv. naar de stad ga o.i.d.?
Is er dus een manier om hem uit te laten, buiten, of in huis?
Als dat niet mogelijk is breng ik hem namelijk denk ik naar een opvang, want zn hele leven in een voliere is natuurlijk ook niks.


EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-12-03 - 12:12:21 send message to EpicAddict

Ik ben gister naar de dierenarts geweest en zn vleugel is geleewiektsad :(
Ik heb besloten hem te houden omdat hij in een opvang waarschijnlijk doodgepikt zal worden door zn soortgenoten.
Wat kan ik met hem doen ( als hij dus dam is) qua uitlaten, hij kan toch niet wegvliegen dus ik hoef niet bang te zijn dat ie bij iemand naar binnen gaat ofzo..

Thijs


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-12-03 - 12:35:57 send message to johanblok

Dat is niet fraai, en verboden bij wet. Inderdaad is dan vermoedelijk de beste oplossing om hem zelf te houden omdat hij bij soortgenoten weinig kans zal hebben.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-03 - 13:39:01 send message to ParkietenPeter

Ja, in het wild terugplaatsen is absoluut uit den boze.

Verschrikkelijk dat mensen nog naar deze middeleeuwse methode grijpen. Bah.

Als de vogel eenmaal aan je gewendt raakt kun je hem denk ik het beste gewoon een kooi geven en evt. een leefstok voor in de zomer buiten.

Dit is een vogel die met jou wellicht meer geluk had dan met zijn vorige baas. Die is trouwens niet misschien op zoek naar zijn protege? Misschien is hij weggekomen en zou je eens kunnen informeren bij de plaatselijke db of asiel?

Veel succes verder.

wink ;) Peter


EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-12-03 - 18:18:03 send message to EpicAddict

Al zou de vorige eigenaar naar m opzoek zijn, als je je vogel zo toetakelt krijg je m van mij niet meer terugwink ;)
Ik ga mijn best doen om de vogel nog een zo fijn mogelijk leven te tegen.
Als iemand nog tips heeft, graaghappy :)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-03 - 20:06:03 send message to natasja

't hoeft natuurlijk niet door de vorige eigenaar gedaan te zijn ... maar als de kraai geleewiekt is is het in ieder geval een feit dat hij een eigenaar heeft gehad , ben je er wel naar op zoek gegaan ?


EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-12-03 - 23:37:25 send message to EpicAddict

Ja, ik heb op een vogelvermist site gekeken en kon niks over een kraai vinden, en ik heb verder nog op internet gezocht maar ik kon niks vinden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-12-04 - 00:13:19 send message to Karel

Een kraai is een zeer levendige vogel die eigenlijk voortdurend aan het spelen is.
Een kooi is daarom niet erg geschikt.
Als je hem goed wilt houden, geef hem dan een buitenvoliere met een oppervlakte van minimaal 2 m2. Breng een zandlaag aan van 20 cm of meer en geef hem een grote badschaal (40 a 50 cm doorsnee), want ze baden graag en uitbundig.
Geef hem wat speelgoed. Dat kan van alles zijn. Hij is gek op felle kleuren. Hij kan uren spelen met iets simpels als de oranje plastic deksel van een pindakaaspot.
Ook een handje walnoten vinden ze geweldig. Ze kunnen ze niet eten, maar zullen ze overal in het zand gaan verstoppen, opgraven, her-verstoppen enz.

Omdat je vogel niet kan vliegen kun je stokken trapsgewijs aanbrengen, zodat hij ook hoger kan gaan zitten om de nacht door te brengen.

En tam worden? Dat gaat vanzelf. Ga maar eens een tijdje in de voliere zitten met zijn favoriete speelgoedje in je handen. Op den duur kan hij de verleiding echt niet meer weerstaan en zal vanzelf steeds dichterbij komen.
Ook aardbeien vinden ze heerlijk en zijn ook een goed middel om zijn vertrouwen te winnen.

Succes!


EpicAddict
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-12-05 - 17:02:26 send message to EpicAddict

Ik heb gister al allemaal speelgoed voor hem gekocht en ik spaar nu alle dingetjes die als vermaak voor hem zouden kunnen dienen op.
De 'zandbak' wil ik redelijk diep maken, zodat hij niet al het zand eruitgooit, zou hij er dan nog in gaan of durft hij het dan niet meer?

Thijs


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-12-05 - 18:21:41 send message to Karel

Haha, dat was ik nog vergeten te vertellen: een kraai durft (bijna) alles!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 261 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede