Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > helaas! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : helaas!
pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-11-11 - 16:10:31 send message to pirtre

Hallo,
een tijdje terug had ik en nestje met bevruchte eitjes van mijn blauwgrijze roodstaartjes.
Toen ik vanmiddag thius kwam zat er jammer genoeg een op de grond met de veren bol en werd er dus niet gebroedt. Weet iemand hoe lang bevruchte eitjes goed blijven en wat zal ik met de zieke vogel doen?

PS: de zieke vogel was nog wel snel, ik kreeg hem/haar niet te pakken


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-11-11 - 17:46:41 send message to Swaas

Hoelang was ze al aan het broeden?
Als de broedtijd verstreken is gaan ze ook weg van het nest, en durven dan wel wat bol gaan zitten, hou het in elk geval in de gaten, zie hoe de uitwerpselen zijn, eet hij nog, drinkt hij,
Als de vogel beneden in een hoekje gaat zitten op 2 poten slapen, scheelt er iets en kan je die beter appart in een verwarmde kooi zetten, papier op de grond zodat je de uitwerpselen in het oog kan houden.
Voor de rest kan ik je niet veel meer helpen, vooral omdat ik niet weet hoelang de eitjes al zijn bebroed.
Hopelijk is er niks ernstigs aan de hand


pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-11-11 - 19:06:53 send message to pirtre

halo,
bedankt voor je reactie, eitjes waren 14 dagen bebroed, precies de tijd van uitkomen dus. De zieke vogel sliep inderdaad op twee poten, heb 'm verwarmd gezet met de andere vogel en hij/zij eet prima, morgen hoop ik dat het beter gaat.

Groeten
Pieter


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-11-11 - 23:28:44 send message to J. Santegoeds

Hallo Pirte,

Jammer voor je dat het even niet lukt met je blauwgrijze roodstaartjes.
Een tijdje geleden heb je hier al eens een vraag over gesteld op het forum http://www.birdarena.com/forum/forum_read.php?id=3452&recordnum=0
Heb je nog contact gezocht met scap om wat meer over (het broeden mét) deze mooie vogeltjes te weten te komen?

Meestal lopen deze broedpogingen met (deze)tropen op de één of andere manier spaak.
Probeer het eens binnen in een ruime broedkooi/vluchtje.

En laat je eens goedinformeren door mensen die verstand hebben van deze vogeltjes http://www.scapnl.com/
Voor alle duidelijkheid, ikzelf heb géén bemoeienis met deze speciaalclub.

Mijn mening is namelijk; dat áls je de mogelijkheid hebt om je aan te sluiten bij een speciaalclub, je een schat aan serieuze informatie ter beschikking krijgt.

Dus wil je je hobby serieus ter hand nemen; zorg dan dat je je vogels de meest optimale verzorging kunt geven.
Het feit dat je je vogels in broedconditie hebt kunnen krijgen, wil zeggen dat je op de goede weg bent.
Geef ze nu óók de kans om hun broedpogingen op een goede manier voort te zetten.
En meestal lukt dat niet om deze tropen in een buitenvlucht samen met andere vogelsoort(en) te laten broeden in de herfst/winter periode.
En voordat er nu iemand gaat zeggen "bij mij lukt dat wél" de uitzonderingen (want dát zijn het) daargelaten.

Veel succes met deze vogels, want ze zijn het waard om er mee te kweken.
En laat nog maar eens horen hoe dit avontuur afloopt!

Groeten, J. Santegoeds.

ps. en zeg eens éérlijk; heb je contact opgenomen met scap?




pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-11-13 - 12:53:24 send message to pirtre

Beste J. Santegoeds,

om heel eerlijk te zijn heb ik geen informatie gezocht bij de scap omdat ik dacht dat ik wel genoeg informatie bij de hand had uit verschillende vogelboeken.
Daar staat oa in dat ze veel dierlijk voer nodig hebben om hun jongen groot te brengen en dat je ze het best als ze jongen hebben los kan laten zodat ze zelf insecten kunnen zoeken. Helaas woon ik in de stad (amersfoort) en durf ik dit niet aan. Ik hoop dat ze volgend jaar wél in de lente/zomer beginnen zodat ik dan zelf insecten kan vangen (zg. "weideplankton"). Als ik tegen die tijd wat te melden heb dan laat ik het wel weten,

Groeten,
Pieter

PS, de vogel is weer blakend gezondhappy :)


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-11-13 - 13:16:23 send message to pitylus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

beste pirtre in het opbrengen van de jongen moet je u geen zorgen maken ik heb ze over enkele jaren gekweekt en ze hebben hun jongen grootgebracht met enkele witte meelwormen en buffalowormen daarbij kregen ze wat insectenpatee met gewone cede erin + wat pinky s er ingeroerd .De jongen kwamen gemakkelijk groot juist opletten bij het uitkippen van de jongen dat de man de jongen niet uit het nest werpt .
veel succes


pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-11-13 - 19:17:20 send message to pirtre

Hallo Pitylus,
bedankt voor je reactie! Heeft u ze binnen/ buiten gekweekt en in een voliere of broedkooi?

Groeten
Pieter


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-11-13 - 19:38:21 send message to pitylus

ik heb deze vogeltjes gekweekt in voliere s van 1.25 m diep en 0.75 m br en 1.70 m hoog. ze zaten bij mij wel binnen onverwarmt


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-11-14 - 19:57:52 send message to J. Santegoeds

Oké Pirtre,

Probeer het de volgende keer eens in een binnen vlucht(je).
Als je ziet hoeveel van deze tropen er jaarlijks worden geïmporteerd en hoe weinig "eigenkweek" vogels je daarvan als resultaat nog terug ziet, geeft wel aan dat dit niet de makkelijkst te kweken vogels zijn.
Daarin zal overigens wél meespelen dat relatief véél van deze import vogels gekocht worden door mensen met een "gezelschapsvlucht".

De (import)vogels die daarin terecht komen zullen over het algemeen genomen niet vlug tot een goed kweekresultaat komen.

Wil je écht met deze vogels kweken, dan zul je jezelf moeten verdiepen in de materie.
Wél een uitdaging natuurlijk! wink ;)

Daarom had ik je het adres van SCAP aan de hand gedaan.
Maar er zijn natuurlijk nog méér manieren om met mensen in contact te komen die je wegwijs in deze tropenkweek kunnen maken, (misschien kun je eens contact opnemen met Pitylus)?
En er zijn hier op Vogelarena wel méér kwekers van dit soort vogels......

Maar je kunt er ook voor kiezen om deze vogels gewoon lekker in je volière te laten zitten, zonder dat de nadruk op het kweken komt te liggen.
Maar stel je van nakweek dan niet te veel voor, áls je op deze manier jongen op stok krijgt, heb je écht geluk gehad!

Als ik, in het geval van het laatste, je nog één raad mag geven; zorg er dan voor dat ze op deze tijd van het jaar dan in ieder geval buiten niet "aan de leg gaan", dit is vragen om moeilijkheden!

Groeten, en in ieder geval véél succes met je vogels, J. Santegoeds




pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-11-14 - 22:43:29 send message to pitylus

het grootste probleem is dat je niet zeker bent van een koppel en de mannetjes zingen heel weinig of bijna niet en zo zit je soms jaren met twee vogels van hetzelfde geslacht .



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede