Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zandlades en voorfronten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zandlades en voorfronten
voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2005-11-09 - 17:54:19 send message to voliereman

Hallo,

ik ben van plan zelf broedkooien te gaan bouwen. Echter weet ik niet zo goed wat voor materiaal ik moet gaan gebruiken, en hoe ik aan zandlades en voorfronten kom (in de regio utrecht). Mijn idee is om 2 kooien boven elkaar te maken van 100*100*60 (H*B*D), en daarnaast nog een blok van 4 kooien op elkaar van 50*80*40 (H*B*D). in de grote kooien wil ik papagaaien (roodstaart / meijer) gaan houden en in de kleinere kooien goulds, spitsstaarten en catherina's. Zijn de maten die ik noem voldoende voor de vogels (met name voor de roodstaarten? Ik wilde met MDF gaan werken, maar ben bang dat de papagaaien dit zo kapot hebben..... Wie kan mij advies geven.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-09 - 18:41:35 send message to tonnl

De spanwijdte van een grijze roodstaart is al gauw rond de 75 cm, 60 cm diep voor een kooi lijkt mij dus heel klein. Als je toch die maten wil houden zou ik eerder voor 1 meter diep en 60 cm hoog gaan. Liever veel ruimer uiteraard.

In plaats van mdf zou ik watervast multiplex gebruiken, veel harder en steviger.
Wel wat duurder maar ook vaak te vinden tweedehands, op marktplaats.
Ton.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2005-11-11 - 11:38:18 send message to mreyder

een kooi van 1 meter diep is wel heel lastig om schoon te maken!! Als je een zandlade van 1 bij 1 meter hebt, is ie haast niet te hanteren. en ipv een zandlade over de gehele breedte van het front een klepje waardoor je de kooi schoon kunt maken zal wel gaan (heb liever zandlades), maar ook dan is 1 meter te diep. Heb zelf Kaapsen in kooien gehouden die75 diep, 90 hoog en 1,2 meter breed waren.Op zich groot genoeg, Grijzen zijn net zo groot, dus ook vor grijzen zal het wel willen. Ben echter zelf helemaal niet gek op dergelijke vogels in zulke kkoitjes: heb een koppel kaapsen gehouden in een vlucht van 7,5 meter lang, en ook m'n koppel Jardines zit in zo'n vlucht: een genot om ze te zien vleiegn in zo'n voliere. Snap best, dat niet iedereen ruimte heeft voor zulke vluchten, maar pas dan je vogelkeuze aan aan de ruimte en niet andersom! Als je de kooien maakt die je noemde, kun je daar m.i. veel beter de kleinere Poicephalussen in huisvesten als Meyers, Bonte Boeren enz. als de vogels te krap gehuisvest zitten, heb je zelf toch ook veel minder plezier van de hobby???


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-11 - 12:54:53 send message to tonnl

Ik ben het helemaal eens met de vorige poster.

Wat de lades betreft, je kunt ook meerdere lades maken, 2 of 3 stuks per kooi. Die zijn dan veel minder zwaar.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede