Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dettol als ontsmettingsmiddel bij de vogels gebruiken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : dettol als ontsmettingsmiddel bij de vogels gebruiken
gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-10-18 - 19:56:02 send message to gouldamadine

kan ik dettol als ontsmettingsmiddel bij mijn vogels gebruiken .


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2005-10-18 - 20:15:12 send message to tropic

geen enkel probleem, gebruik dit al jaren.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2005-10-18 - 20:15:13 send message to tropic

geen enkel probleem, gebruik dit al jaren.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-10-18 - 20:27:58 send message to Fonje

Mijn vogelarts beweerd dat Dettol niet echt ontsmettend is. Hij raadde mij aan vuurblokjes van de firma "Koudijs" te gebruiken.

Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-18 - 23:03:29 send message to tonnl

Ook ik heb van een vogelarts gehoord dat dettol al jaren niet meer afdoende is. Veel bacteriestammen en virussen zijn er resistent voor geworden.
Halamid zou beter helpen.
(maar alleen van horen zeggen dus, wel door een ervaren vogelarts).
Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-10-19 - 00:08:40 send message to Hawkeye_NL

Als ik het goed heb begrepen is "Halamid" ook alleen maar een ontsmettingsmiddel. Ook dit dood niet alle virussen en bacteriën.

Erwin


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-19 - 09:56:18 send message to tonnl

Halamid is een product op basis van chloor, chloramine T om precies te zijn.
quote
Breed werkingsspectrum: werkzaam op
Bacteriën, Schimmels, Virussen, inclusief het HIV, HBV, adenovirus, coxsackie virus

Wat had jij in gedachten, iets anders dan "alleen maar" een ontsmettingsmiddel?
Ontsmetten kan toch met een goed middel?
Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-10-19 - 16:20:57 send message to Hawkeye_NL

quote
Ook ik heb van een vogelarts gehoord dat dettol al jaren niet meer afdoende is. Veel bacteriestammen en virussen zijn er resistent voor geworden.
Halamid zou beter helpen.


quote
Wat had jij in gedachten, iets anders dan "alleen maar" een ontsmettingsmiddel?

Nee, maar zoals jouw arts heeft vermeld dat dettol niet afdoende is kreeg ik dit ook te horen van halamid. Zo blijkt bv het PBFD virus resistent te zijn tegen halamid. De vraag is dus welk middel dan wel afdoende is als ontsmettingsmiddel.

Persoonlijk maak ik schoon met een mengsel van water met eucaliptes reiniger en alcohol. Als ik een tijdje geen vogels in het verblijf heb dan spuit ik alles grondig in met water en halamid.

Begrijp mij niet verkeerd! ik ben niet tegen dit product.
Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-19 - 16:58:54 send message to dooren

Gewoon (zoals ik wel eens meer heb verteld) Virkon S gebruiken. Dit spul werkt fantastisch.
Gert


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2005-10-19 - 19:07:01 send message to gouldamadine

als ik het zoal lees dan is dettol dus "achterhaald" als ontsmettingsmiddel en kan dus beter op zoek gaan naar iets anders . eerder in dit topic werd genoemd vuurblokjes van koudijs ik kan hier geen info over vinden en ik zal vanavond eens gaan zoeken naar dat wat gert aangaf virkon-s ps waar kan ik dat halen bij welkoop ???
arjan


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-10-19 - 20:27:08 send message to Fonje

De juiste naam is eigenlijk "Koudijs droogontsmetter". Google hier maar eens mee. De werkzame stof is formaldehyde. Blokje aansteken en neerzetten op de grond. De gassen die vrij komen dringen in kieren en naden. Dood schimmels, bacterien en sommige virussen.

Mijn vogelarts beweerd dat er geen enkel breedwerkende virusbestrijder bestaat alleen is "koudijs droogontsmetter" het meetst effectief omdat het ook in de naden dringt.

Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-19 - 20:50:27 send message to dooren

Ik gebruik dit wel eens in combinatie bij de grote schoonmaak in het voorjaar.
Eerst natuurlijk alle vuil verwijderen met hoge drukreiniger oid, dan ontsmetten met virkon-S, na de inwerkperiode ruim naspoelen. Vervolgens ontsmetten met koudijsdroogontsmetter.

Vaak ben ik dan lang van allerlei kwaaltjes af, zoals bacterië-infecties e.d.

Ook als je bv. een ziekte onder het bestand hebt gehad is dit een uitstekende methode om alle resterende ziektekiemen verlopig te verbannen.
Gert


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-10-19 - 21:21:26 send message to golemm

werkt dat koudijs ook tegen mijten? en ik neem aan dat je je vogels dan effe moet verwijderen...


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-10-19 - 21:39:37 send message to Fonje

Je hoeft de vogels niet te verwijderen maar best is dit wel te doen.
Tegen mijten is dit produkt niet werkzaam. Daarvoor gebruik je best Ivermectine. Een paar druppeltjes in de nek en weg zijn ze. Een paar weken nadien nog wel eens nabehandelen i.v.m. resterende eitjes.

Peter


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-19 - 22:30:25 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)eucaliptes reiniger

Is dit ook een Beestjes doodend middel,of hoe moet je het zien?

Zag het al ooit op shows,maar weet niet precies waar het voor diend?

Virkon S kan men bestellen bij H.O Erica Tel 0475498013 (ongeveer 25 /30 euro thuisbezorgt


Bij dit middel staan de werkzame stoffen niet op de pot vermeld,maar men kan op het internet wel vele onderzoeks resultaten vinden die aantonen dat het een zeer werkzaam middel is(zelfs tegen virussen---die door bijna geeneen middel gedood worden ) wink ;)

Ik heb in het verleden ook andere middelen gebruikt,maar men weet dan vaak niet of het waarde heeftwink ;)




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-19 - 22:44:30 send message to johanblok

Het lastige is dat je het resultaat van welke ontsmettingsactie dan ook niet zomaar even na kunt gaan, dus je moet maar af gaan op wat beweerd wordt. Behalve na gebleken besmetting met bepaalde virussen en bacterien vraag ik me wel af, of het erg zinvol is om deze middelen te gebruiken. Het kan resistentie bevorderen en bovendien raken vogels bij regelmatig gebruik niets meer gewend, om nog maar niet te spreken van mogelijk gevaar bij verkeerd gebruik van deze, tamelijk giftige, middelen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede