Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De jacht gaat beginnen :(
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : De jacht gaat beginnen :(
kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-12 - 20:28:46 send message to kwinten

Hallo iedereen

Het is een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb maar nu heb ik toch wel een ernstig onderwerp

Bij ons (ik woon aan de kant van het veld)is op 1 oktober de jacht op de eenden en ander gevogelte begonnen.Staan ze met 20 man te trompeteren en dan trekken ze gans door het veld en hoor je het afslachten van dieren.Elk jaar staat er op hun site wat het voornaamste dier is dat er te veel is.Dit vind ik dan wel goed jagen op dieren waar er te veel van is zoals de duiven.Bij ons zit het van overvloed van duiven bregen allerlei ziekten over maar ik heb een vraag kunnen ze ook de vogelgriep over brengen.Maar dit weekend word het seizoen door de club geopend met de jacht 4 maanden aan een stuk door jagen.Maar dit weekend is het meest lawaai van de knallen,uren door zelfs snacht want dan schieten ze op de eenden.Maar gaan mijn vogels er niet van schrikken van al dat lawaai gekrijs van eenden die pijn lijden,knallen die wel zeer luid zijn,en de honden die blaffen.
Moet '''ik me daar niet van aantrekken''' of moet ik toch wel iets doen.
Vroeger vond ik de jacht helemaal niet leuk maar bij ons worden veel plagen vast gesteld en dit jaar word de houtduif en de wilde duif wat drastis verminderd,als ze een veld afrijden zitten er meer dan 100 duiven op een veld.
Wat vinden julie hiervan,de jacht in het geheel
bedankt.



Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-10-12 - 22:30:33 send message to Swaas

Ik heb er ook zo'n hekel aan, Verantwoord jagen, daar kan ik nog inkomen, maar al die zogezegde "amateur" jagers die er elk jaar op uit trekken en maar knallen.....vind ik niet kunnen.
Ik heb ooit meegemaakt dat ze op fazanten aan het jagen waren, de honden joegen ze tot aan de draad, wie opvloog werd neergeknalt, wie tegen de draad hing werd gewoon met de knuppel neergeslagen en de nek omgewrongen........angrydit heette dan "jagen" angryangryangry
Nee voor mij hoeft het écht niet.
Je kan er niks tegen beginnen, wettelijk zijn ze in orde (ze hebben ervoot betaaldshocked 8O)
Het enige wat je kan doen is je honden binnen halen als ze beginnen te schieten, en hopen dat je vogels niet teveel opschrikken van het lawaai....en hopen dat het seizoen rap over is


charon
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-10-13 - 00:14:10 send message to charon

De jacht; ja wat moet je daar op zeggen? ik ben geen vegetarier maar een ander levend wezen om zeep helpen voor de lol? dat gaat er bij mij niet in.
We zijn tegenwoordig toch zo bezig met zinloos geweld? Dit vind ik zelf een aardige vorm van zinloos geweld!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-13 - 07:30:41 send message to ParkietenPeter

Op zich is dit natuurlijk altijd al een heet hangijzer geweest. Zal het ook nog wel lang blijven.

Je geeft het zelf al aan; Er wordt geschoten wat er te veel is, lol is niet de hoofdreden (wel een leuke bijkomstigheid) maar het gaat erom dat de mens niet te veel last krijgt van de natur. sad :(. Wat zou er gebeuren als er niet geschoten werd? Dan wordt teveel nog veel meer met alle gevolgen van dien. De oorzaak ligt zondermeer in het inmengen van de mensenhand in de natuur. Toen hij de ecologie verstoorde, doordat er woongelegenheid gecreerd moest worden, heeft de mens ook de verplichting op zich genomen om zich met het wildbestand te blijven bemoeien. Immers natuurlijke vijanden zijn verloren gegaan door dit ingrijpen. En zodoende kan de natur zich niet zelf meer in evenwicht houden. Het heeft een zeer groot herstellend vermogen , maar omdat de mens blijft wroeten is het voor de natuur vechten tegen de bierkaai.

Dat het niet ideaal is, Ja dat klopt. Maar wij leven al lang niet meer in het paradijs waar alles volkomen in evenwicht is. Mijn mening: had 'de mens' maar niet moeten denken dat het zonder de schepper kan leven. De mens weet het immers beter! Zolang 'men' zo blijft denken zal dit evenwicht ook niet herstelt gaan worden, dit ligt blijkbaar niet in de hand van de mens.

Dat e.e.a. natuurlijk op een beetje diervriendelijkere manier mag gaan, ben ik het wel direct mee eens. Door schieten worden vele dieren onnodig gewond en lijden te veel, want het zijn me toch een stelletje "scherpschutters". Maar zo blijkt die liefdevolle mens nu eenmaal alleen aan zichzelf te denken.



kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-13 - 21:07:55 send message to kwinten

hallo,al bedank voor de ractie's

Heb een formuliertje gehad:jacht 2005
In het formuliertje stond dat ze niet voor de lol schieten maar uit noodzaak(ook zoals parkietpeter het verteld had)dit jaar is de duif de hand ze hebben opdrachten gekregen voor de duiven(de wilde en houtduiven en bosduiven)er moet meer dan 15% van de populatie verminderen meer duiven worden zieker en bregen ziekten over.Er stond ook al dat dit een voorbereiding was voor de vogelgriep als ze hier zou komen,want namelijk duiven brengen die ziekte namelijk rap en goed over.Er stond ook in onze exusez voor voorrand van al het lawaai van de komende weken.De duiven worden onderzoch en daar achter verbrand.Wat vinden julie hiervan?????
een fototje hoe het zal gaan.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-13 - 21:22:06 send message to Niltava

Wilde duiven?? Bosduiven?? welke soort bedoel je hiermee?


R.v.B.
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-10-14 - 14:26:07 send message to R.v.B.

Beste Kwinten,

het klinkt je misschien wat vreemd in de oren, maar ik ben ooit begonnen met jagen omdat ik zo veel van de natuur hou. Als jager kun je alleen een dier doden als er reden toe is en de (leef)omstandigheden daartoe optimaal zijn.
Ik moet het gedeeltelijk met veel mensen eens zijn dat er regelmatig slachtpartijen hebben plaatsgevonden. Ik denk vooral dat je een scheiding moet aanbrengen in je opvatting over de manier van jagen.
Het lokken en voeren van dieren om ze daarna kansloos af te knallen noem ik misdadig. Het onkundig op dieren schieten om ze vervolgens te laten lijden is mijns inziens zelfs onmenselijk.
Echter, het overschot aan dieren wat er is door het grote ruimtegebrek in Nederland en de schade die bepaalde diersoorten toebrengen is voor mij wel reden om de natuur "een handje te helpen".
Het is dus heel moeilijk om iemand het verschil uit te leggen tussen 'plezierjacht" en "plezier beleven aan jagen".
Om veel van de mooie Nederlandse natuur en de bijbehorende diersoorten te blijven zien is het af en toe nodig wat exemplaren weg te nemen. Ook de gezondheidssituatie van dieren, die zeer gevoelig voor stress door overbevolking of verstoring zijn, kunnen een reden zijn om in te grijpen. Wees eerlijk: we hebben er alles aan gedaan om de natuur niet meer voor zichzelf te kunnen laten zorgen.
Ik hoop je gerust te kunnen stellen met het bericht dat de controle op wanpraktijken in de jacht extreem verscherpt is en dat de sancties navenant zijn. Ook het behalen van een jachtdiploma en het in bezit krijgen van een jachtakte is geen kattepies.
Tot slotte: de duif, eend, haas, ree die zijn/haar leven lang heeft kunnen kiezen wat hij/zij graag wilde eten in de omgeving waar hij/zij het liefst heeft geleefd smaakt mij ontelbare malen beter dan de koe, varken, kip die op geen enkele manier een keus heeft gehad in de omgeving waar hij/zij ergens wilde eten of leven. Ik ben dan ook altijd zeer dankbaar voor wat de natuur mij zo af en toe geeft, wetende dat ik de natuur en de wildstand er goed mee doe.
Rozen groeien namelijk ook alleen mooi als je er af en toe wat wegsnoeit.
Mocht je de jacht ooit op een andere manier en van dichtbij willen meemaken, laat het me dan even weten.


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-15 - 18:57:11 send message to kwinten

hallo iedereen,bedankt voor de vele reactie's.

De soorten wel :
wilde duif

dit is een tortelduif maar word soms gezegd de wilde duif als ze wat gebasadeert zijn in het veld.


de bosduif(zit ook in het veld)


houtduif (word het meeste op geschoten)


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-15 - 19:00:54 send message to kwinten

de jacht

Van de jacht ben ik wel een grote deels van gedachte veranderd,het is wel degelijk voor de natuur in stand te houden.en dit is wel goed.
De jacht is nog vrij wel goed meegevallen hier bij ons,maar er zijn hopen duiven gesneuveld.De helfd bleekt ziek te zijn en zijn vernietigd.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-15 - 19:10:33 send message to Niltava

De bovenste is de turkse tortel en niet een tortel, die ziet er anders uit.
De tweede is volgens mij een verwilderde duif.
De derde is inderdaad een houtduif en volgens mij van oorsprong meer de "bosduif".



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-15 - 19:37:31 send message to dooren

Prachtige duiven die houtduiven of koolduiven zoals ze bij ons in brabant worden genoemd.

Beide soorten de turkse tortel en houtduif hebben dit jaar jongen gehad in mijn tuin.
De turkse tortel had al 3 weken na de sneeuw van maart jongen, de houtduif is 2 weken geleden uitgevlogen.

Het is idd jammer dat zoveel vogels geschoten worden, ik ben meer voorstander om de natuur het zelf te laten regelen.
Gert


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-10-15 - 19:45:14 send message to spitsstaart amadine

ik weet je of je in nedeland woont maar als dit in nedeland zou gebeuren zou dat echt niet kunnen en zeker niet als ze snacht schieten ik ben niet tegen de jacht want er word in nederland niet zomaar gejaagt op alles wat rond loopt of vliegt dat heet stropen en is dus ook verboden het jagen gebeurt aleen als het echt nodig is en denk nu niet dat als een jager zin heeft om een paar dieren te gaan schieten dat dat zomaar gaat voordat gebeuren kan ze moeten eerst een vergunning hebben en die krijg je niet zomaar vordat je zon vergunning krijgt hebben de jagers al 2 a 3 maanden voorberijding gedaan zoals het tellen van dieren in het gebied
ik weet er rdelijk wat van omdat ik altijd mee ga met de vossen jacht omdat et bij ons echt een plaag is en we zijn dus eerst 2 a3 maanden bezig met het tellen van de dieren voordat je er ook maar eentje kan schieten iki ben niet tegen de jacht als het maar goed gebeurt
er zijn ook mensen als je overjacht begint die dan zeggen dat het verboden zou moeten worden maar ik vind dat je pas mee kunt praten als je er het een en ander over weet en niet zomaar wat roepen dit is mijn menig over de jacht


mvg dirk


R.v.B.
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-10-15 - 20:32:19 send message to R.v.B.

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Beste Gert en alle anderen die vinden dat de natuur zichzelf maar moet regelen:
Als jullie een keer een acute blindedarm ontsteking krijgen of een ander euvel moet je vooral niet naar de dokter of het ziekenhuis gaan, jullie vinden namelijk dat dat soort dingen door de natuur geregeld moet worden.
Ik ben er haast zeker van dat jullie nog nooit een ree met ernstige maag-darm stoornissen hebben gezien en hoeveel pijn zo'n dier heeft.
Ook de explosieve groei van het aantal vossen zorgt met een beetje geluk voor de come-back van hondsdolheid, alleen maar omdat er in de regering iemand geroepen heeft dat de natuur zichzelf maar moet handhaven.
Zeggen dat de natuur zichzelf maar moet reguleren vind ik een beetje onverschillig.
Ga eens mee met een jager, boswachter of andere grondig opgeleide natuurkenners en blijf niet in onwetendheid.
Onwetendheid is namelijk vaak de oorzaak van domme uitspraken.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-15 - 21:00:11 send message to johanblok

Ik denk dat we inderdaad niet zonder een goed en streng gereguleerde jacht kunnen. Er zullen zeker jagers zijn die daar ook achter staan, maar vaak wekken zij toch de indruk dat zij die regels eerder als belemmering zien en er maar liever voor het platte plezier op los joegen. Tenminste de ondertoon hiervan is toch vaak nog wel aanwezig.

Praktijken met drijfjachten zoals in engeland (Wales) pas sinds kort verboden zijn, zijn natuurlijk geheel uit den boze.

Overigens is het natuurlijk nog mooier als je een ander kunt reguleren door (her)introductie van bepaalde dieren, maar helaas is dat over het algemeen ondenkbaar.

Overigens las ik ergens een paar maanden een prachtig bericht: er zitten weer behoorlijk meer bruine beren in Oostenrijk.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-15 - 21:26:44 send message to ParkietenPeter

Niltava,

De tweede lijkt inderdaad verdacht veel op een Modena. Deze zie je veel in bijv. de Amsterdamse parken waar ze vrij wonen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-15 - 21:29:42 send message to dooren

Ik vind een blinde darmontsteking nogal wat anders dan het afschieten van dieren, en 2 zaken die absoluut geen vergelijk hebben.

Mensen kunnen absoluut niet goed beoordelen welke dier moet sterven en welke dier mag leven. In de natuur geld het recht van de sterkste, daar is de soort op langere termijn mee gediend, dat heet evolutie.
De mens wil zich altijd bemoeien met dit soort zaken afblijven dus.

Maar fazanten kweken en vervolgens leuk neer knallen mag dan wel niet volgens de wet, maar het gebeurt nog steeds.
Roofvogels afknallen omdat ze hazen vangen gebeurt ook. Eksternesten uit de boom schieten, oeps daar zat toch iets anders in.

Oja ik ben ook wel eens s'nachts uit de veren om s'morgens reeën tellen, (in samenwerking van de jacht, door middel van een vogelwerkgroep want ze kwamen mensen tekort).

Ik ben ook met biologen in het veld geweest om een opname te doen, ivm uitbreidingen e.d. van kamping of oid. Ken de verschillen dus wel.

Jammer dat je me niet beter ken, naief past niet bij me R.v.b., dus probeer me niet in een hokje te plaatsen van domheid of onwetenheid.
Gert



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 253 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede