Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken van edelpapegaaien in 1x1m., kan dit? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweken van edelpapegaaien in 1x1m., kan dit?
mamie
Website Member
Posts :8

Website Member
2005-09-28 - 17:42:11 send message to mamie

Wie heeft er ervaring met edels? Kan ik een koppel in kweekkooien van 1 bij 1 houden en wat zijn de maten van de broedblokken? Wat is de normale prijs voor een koppel? en als ik losse vogels koop, klikken ze makkelijk? Wie o wie weet meer ???

(Titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-28 - 17:44:45 send message to tonnl

Edelpapegaaien opsluiten in een hokje van 1 meter is niet echt een goed idee.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-28 - 18:13:02 send message to dooren

Ken idd mensen die kweken met edels in deze afmetingen met wisselend succes.

Echter naar maatstaven van vogelwelzijn vind ik deze veel te klein, bovendien vervetten snel doordat ze te weinig kunnen bewegen met tot gevolg veel onbevruchte eieren.
Gert


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-09-28 - 19:03:48 send message to suk

ik heb ook een koppel .
die hebben een voliere van 2,5 breed 2,5 hoog 2,5 lang.

hier doen ze het goed in.heb gemiddeld 6 jongen per jaar.

zelf denk ik dat ze wel wat kleiner kunnen wonen .ze vliegen nooit ze klimmen heel veel.


sebastiaan



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-28 - 19:08:19 send message to johanblok

Het is onjuist te denken dat een voliere wel wat kleiner kan omdat de vogel niet vliegt, het is eerder omgekeerd: de vogel vliegt niet omdat de voliere daar vanwege de beperkte grootte nauwlijks gelegenheid voor bied.
1x1 acht ik absoluut ongeschikt voor een koppel edels dat hier 24uur per dag/nacht in moet verblijven. Een opervlakte van 2 vierkante meter is toch wel een absoluut minimum, maar mooi is het pas met 4 vierkante meter of meer.


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2005-09-28 - 20:18:04 send message to pennantrosella

een voliere kan nooit groot genoeg zijn, we willen steeds kleiner om maar meer koppels cq kooien te houden\zetten, maar we moeten eerst denken aan de welzijn van de vogels


mamie
Website Member
Posts :8

Website Member
2005-09-28 - 20:42:35 send message to mamie

ja gelijk hebben jullie wel daarom vraag ik het eerst ik heb niet zo veel ruimte meer kweek namelijk in de garage maar tog bedankt


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-09-28 - 20:53:10 send message to Chica

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat een vogel in een voliere van 2.5x2.5x2.5 echt zou kunnen vliegen als ze dat zouden willen...ok het zijn geen echte vluchten maar het kan...
ik ken ook mensen die met een 1x1x2 mtr voliere met goed resultaat edels kweken. Sterker nog, edels zijn erg gebonden als het eenmaal een vast koppel is en zullen weinig beweging anders dan richting etensbakken doen, en dat is dan vooral de man ook nog die zijn pop voert wanneer ze broed en dat kan soms wel elke 4 maanden.
Dit is wat ik zie bij kwekers die ik ken en niet mijn eigen wijsheid...puur observatie.
Voor mijn eigen (toekomstige) koppel laat ik momenteel wel een 2mtr lange voliere bouwen...dat is een persoonlijke keuze en niet gerelateerd aan wat ik bij andere heb gezien.
Daarbij komt wel een binnenhok van 1mtr bij 1.5mtr in de schuur bij opgeteld.
Dus kan het? ja
Doe ik het zelf zo? nee

Groeten, Ron


mamie
Website Member
Posts :8

Website Member
2005-09-28 - 21:04:52 send message to mamie

ok


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-28 - 21:45:02 send message to dooren

Ik denk als je ze observeert in de natuur dat het dan toch ietsepietse anders is dan in de voliere. Maw de vogel in de natuur moet "werken" voor zijn kostje, de vleugels hebben ze niet voor niks, edels in de natuur delen vaak om toerbeurt het "nest" zodat ze automatisch niet kunnen blijven broeden.

Het is iets te gemakkelijke conclusie dat ze in een kleine kooi maar weinig bewegen, het is eerder ze bewegen weinig omdat ze dat niet "kunnen" of omdat het voer "onder" hun snavel staat.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-09-28 - 22:33:38 send message to natasja

Ik denk dat als je simpel moet antwoorden op de vraag of het kan .. ja het zal gerust kunnen ..

maar ik denk dat de vraag eigenlijk is wil je het wel zo ...

Als ik naar mijn edelpop kijk .. zij heeft ong. 1.5 vierkante meter tot d'r beschikking in d'r eentje en dan nog alle uren dat ze uit d'r kooi is , het zou mij geen plezier doen 2 edels in deze kooi op te sluiten maanden lang .. misschien zelfs jaren


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-09-29 - 10:21:39 send message to sarell

Ik zelf vind 1x1 ook echt heeel klein hoor. misschien dat ze wel kunnen voortplanten, maar ech tevreden wezen? nee dat kan gewoon niet, geef ze meer ruimte. Kijk met zo iets altijd naar jezelf: Je kunt opgesloten zitten in een kamer/cell van zeg 3x3,(voor mijn part 4x4), zamen met je vrouw. natuurlijk heb je wat aan elkaar, maar als je daar moet zitten voor een maand/jaar.........geniet je dan in zo een "hok" ??
Natuurlijk kun je ze niet een voliere geven zoals ze de vrijheid hebben in de natuur, maar probeer ze toch de maximum te geven, en als je zelf eigelijk iets hebt van: ja, toch een beetje klein, nou ja, dan is het gewoon veels te klein.

Zomaar een uitschieter uit mijn gedachten.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-09-29 - 11:10:46 send message to dun grijzeroodstaart

ik vind 1x1x1 ook te klein ja maar ik hoor ook weer genoeg dat er grijze en amazone,s vollop ik gekweekt worden .
maar goed ik vinde zelf dat de vogels ook naar buiten moeten kunnen en ze hebben niet voor niks vleugels !
en ik heb ook maar beperkte ruimte tot mijn beschikking dus tja dan maar wat minder vogels ..

succes


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-09-29 - 19:00:48 send message to molineti

quote
-------------------------------------------------
ik heb ook maar beperkte ruimte tot mijn beschikking dus tja dan maar wat minder vogels ..
-------------------------------------------------

Dacht iedereen maar zohappy :)wink ;)

Hoe meer natuurlijk gedrag je van de vogel te zien krijgt des de mooier de hobby(mijn inziens)

Ook zou men niet meer moeten huisvesten,dan men goed verzorgen kan (maar dit zie je soms wel anders)sad :(

Dat vogels kweken in een kleine kooi,zegt niks over welzijn,!Ze willen gewoon hun soort in stand houden
wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-29 - 19:44:52 send message to johanblok

Op veel gebieden, maar zeker bij vogels, verdient de volgende spreuk meer navolging:

'In de beperking toont zich de meester.'


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-09-29 - 20:30:06 send message to suk

zo ken ik er ook een


dit las ik laatst op een bord.

levens lange garantie op levende have.

dus garantie zolang hij leeft .



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede