Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > oranjevleugelamazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : oranjevleugelamazones
rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-08-24 - 14:39:53 send message to rupicola

Ik doe op persoonlijke titel een onderzoekje naar een ondersoort van de oranjevleugelamazone de Amazona amazonica tobagensis.

Ik zou graag inzicht willen krijgen in welke mate deze ondersoort verschilt van de nominaatvorm en
in hoeverre deze in Europa en dan met name in ons land voorkomt.
Bij deze doe ik een geheel vrijblijvende oproep aan eigenaren van oranjevleugelamazones
met het verzoek om uw vogel(s) eens nader te bekijken.

Het onderscheid tussen de nominaatvorm en de ondersoort is tamelijk eenvoudig waar te nemen
tijdens een douche/badsessie of op het moment dat de vogel zijn vleugel strekt.

Bij de nominaatvorm is de oranje vleugelspiegel altijd verdeeld over drie vleugelpennen,
bij de ondersoort is de vleugelspiegel verdeeld over vier of vijf handpennen.

Het is met deze kennis dus vrij eenvoudig zelf te bepalen of men al dan niet een ondersoort in huis heeft.

Om te bepalen hoe andere kenmerken van de ondersoort zich verhouden tot de nominaatvorm
ben ik erg geinteresseerd in informatie over en goede foto's van vogels die tot de ondersoort behoren.

Informatie over dit onderwerp is zeer welkom en kan als PB worden doorgegeven, maar natuurlijk ook hier geplaatst worden.

Mijn bevindingen zullen uiteraard ook hier bekend worden gemaakt.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-04 - 14:39:22 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dit is dus een tobagensis!


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-09-04 - 16:58:04 send message to Picolet

Hallo Hans,

Een mooie foto van deze amazone, hoeveel paren schat jij dat er in Europa van deze zeldzame ondersoort aanwezig zijn?

Groeten Ruud.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-04 - 19:44:41 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo Ruud,

Ik heb echt geen flauw idee!

De aanvoer van Binnenlandse gegevens blijft tot op heden opvallend achter bij de meldingen die ik krijg uit b.v. Amerika en Australië.

Mijn eerste intentie is dan ook om inzicht te krijgen in de overige uiterlijke kenmerken van tobagensis voor zover aanwezig.
Als ik bedenk hoeveel moeite ik heb moeten doen om aan een tobagensis te komen, denk ik dat er hier niet al te veel exemplaren zijn.

Er spelen echter wel een paar factoren mee die dat beeld kunnen vertroebelen.
Men weet vaak niet van een ondersoort bij de amazonica's of men heeft er wel eens van gehoord maar weet het verschil niet echt.
Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen die het gewoonweg niet interesseert of ze een ondersoort hebben of niet.
Ik heb destijds verschillende aanbieders meegemaakt die echt pertinent weigerden om even te kijken naar het aantal oranje secundaire handpennen.

P.S. de foto is afkomstig van een Duitse liefhebster.
Zij heeft een kleine groep van 4 amazones in een speciaal daarvoor ingerichte kamer.




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-05 - 15:41:56 send message to johanblok

Het is wel interessant om te onderzoeken, maar het gaat zeker niet om een onbetwiste opdeling in ondersoorten. Beide soorten schijnen ook in het wild wel door elkaar heen voor te komen.

Je zou ook kunnen kijken naar de exportstatistieken, van waaruit de soort afkomstig is, als het echt om een ondersoort gaat, dan moeten zij toch uit een gebied komen dat los ligt van de hoofdsoort, dus vanuit die eilanden.

De onderlinge variatie tussen venezuela's is echter zo groot, dat ik het wel een heel minimaal verschil vindt om een ondersoort te onderscheiden.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-05 - 16:01:24 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben het met je eens dat tobagensis niet door iedereen wordt erkend als zijnde een ondersoort van A.a.amazonica.
Persoonlijk acht ik het verschil wel voldoende
alsmede de 'oorspronkelijke Geografische scheiding van de nominaat vorm.
Groot probleem is dat er jaren geleden een kleine honderd nominaatvogels op Tobago en Trinidad zijn losgelaten door een handelaar, waardoor vermenging van beide soorten heeft plaatsgevonden.
M.i. reden te meer om te bekijken of 'echte' tobagensis nog behouden kunnen blijven!

Ik ben me zeer bewust van het feit dat juist het zeer variabele voorkomen van amazonica's -het gaat hierbij met name om de kleurintensiteit- het geheel alleen maar moeilijker maakt.

tobagensis onderscheidt zich officieel uitsluitend door het aantal
oranjerode secundaire handpennen, maar
ik heb een vermoeden dat de kleurintensiteit van tobagensis dieper is dan van de nominaat. Tot op heden heb ik bijvoorbeeld nog geen enkele tobagensis gezien waarvan de spiegel bleekoranje of de wangbevedering bleekgeel is. Daarnaast heb ik het vermoeden dat tobagensis nog enkele (kleine) verschillen vertoont, maar die vermoedens zal ik eerst moeten kunnen staven aan de hand van meer gegevens dan ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-05 - 17:42:53 send message to johanblok

Het boek van kremer vermeld dat op het vasteland ook vogels met vijf rode veren zijn gevonden. Natuurlijk zou dat ook door mensen kunnen komen, maar dat blijft de vraag. Zelf heb ik geen venezuela's meer, in het verleden heb ik wel 3 koppels gehad.

Je zou ook in het NOP eens flink kunnen gaan observeren, daar zitten er toch diversen.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-05 - 19:54:36 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dat is mij bekend en het is ook te verwachten dat zoals bij zoveel soorten en ondersoorten sprake is van een bufferzone /overgangsgebied.
Beide eilanden liggen op dusdanige afstand van de kust van Venezuela dat het aannemelijk en te verwachten is dat deze afstand door de vogels vliegend kan worden afgelegd.

Tja, en in hoeverre exemplaren van de ondersoort door de mens elders naar elders zijn getransporteerd?




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-05 - 20:07:44 send message to johanblok

Misschien gaat (ging) het om een eilandamazonesoort in wording, een proces dat in de kiem gesmoord is doordat vooral mensen de soorten weer vermengd hebben.

Overigens kweken deze vogels in het geheel niet zo gemakkelijk.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-09-05 - 21:05:03 send message to Jacqueline

happy :)

Veel info vind je niet binnen de landsgrenzen.
Maar daarbuiten is het een ander verhaal.
Hoop dat je er iets aan hebt.

http://www.ara-amazona.at/amazonen_002.htm

http://mamma23.mamma.com/Mamma?cookie=1125944340-0PMZUQKFUQFQIYUZGAPET&query=Amazona+amazonica+tobagensis&lang=1&qtype=0&rpp=15&cb=Mamma&index=1

wink ;)
Peter.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-09-06 - 00:48:59 send message to erik

Rupicola

Het is mij opgevallen toen ik nog amazones kweekte dat ook de blauwe kop veel intensiever was bij de ondersoort en er relatief meer blauw en minder geel aanwezig was ,Ook was de tekening over het algemeen intensiever,Ik heb er vele gezien bij de import en ze zitten door elkaar .Ik denk als je erop wilt selecteren dat je in een importzending vele zult vinden.

Erik


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-06 - 10:46:16 send message to johanblok

Ik herinner mij overigens uit de tijd dat ik ze had, dat bij een aantal vogels, het geel op de kop duidelijk intensiever en groter werd, toen zij ouder werden. Iemand waarvan ik in die tijd een vogel kocht en die zelf ervaring had met zo'n 20 van deze vogels, observeerde hetzelfde.
Overigens is er ook een behoorlijk verschil in grootte tussen verschillende exemplaren.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-06 - 20:45:51 send message to rupicola

Het feit dat veel Neotropische papegaaiachtige soorten en in het bijzonder de amazonica's zoveel onderlinge verschillen vertonen maakt het inventariseren behalve erg moeilijk ook erg interessant.
De variabelen binnen het formaat van amazonica's verklaren meteen dat niet alle ornithologen de derde ondersoort A.a. micra erkennen.

(Daarom acht ik het dan ook vrijwel onmogelijk om
een soort als deze i.v.m. het keuren op tentoonstellingen in een standaard te omschrijven, zonder daarbij een groot gedeelte van de voorkomende vogels te kort te doen!)


Toch hoop ik dat er hier nog een aantal liefhebbers eens de moeite zouden wilen nemen om hun vogel(s) eens nader te beschouwen.

Die 'gewone' oranjevleugels zijn misschien toch interessanter dan men aanvankelijk zou denken.wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-07 - 08:52:50 send message to johanblok

Juist door de vele verschillen zijn ze inderdaad veel interessanter dan men veelal denkt!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-09-07 - 10:39:07 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daar zijn we het zeker over eens! wink ;)

Nu zou het aardig zijn dat er een aantal
eigenaren/houders van amazonica's hun vogel(s) eens nader zouden bekijken om er achter te komen of het misschien een tobagensis is(zijn) en het zou nog leuker zijn dat men vervolgens hier laat weten wat men heeft.

Ik ben erg geinteresseerd in gegevens over de kleur van de oranje spiegel, het aantal (vleugel)
sec. handpennen waarover de spiegel is verdeeld en de kleur van de gele wangbevedering.

Een foto met vermelding van het aantal oranje handpennen van de afgebeelde vogel is ook zeer welkom!

Het is ook mogelijk om gegevens (desgewenst zelfs anoniem?) via berichten aan mij door te geven.

Alvast bedankt!



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-09-17 - 09:07:24 send message to Wickingh

happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede