Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pinky maden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pinky maden
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-08-18 - 17:23:12 send message to Rogert

Ik voer mijn vogels pinky maden. Deze worden ingevroren verkocht en zijn van het merk: top insect. Ik kan alleen in de omgeving Arnhem nergens deze maden kopen. Wie weet voor mij een adres?

Kan iemand mij ook uitleggen hoe deze maden worden geprepareerd, en wat het verschil is met levende maden?

Tevens heb ik van een visser een tip gehad hoe ik levende maden zou kunnen zuiveren. Door ze een paar uur in een bak met schelpenzand te laten lopen, en ze daarna uit te zeven. Zijn deze maden dan van de zelfde kwaliteit als de ingevroren maden, behalve dat ze dan nog leven?


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-08-18 - 19:31:55 send message to pitylus

beste vriend jammer genoeg kan ik u niet bevoorraden met top insect ze maken dat hier bij mij een paar honderd meter vandaan ik woon hier trouwens in Meulebeke maar ik geraak daar ook niet binnen . Ieder jaar bestel ik zo n 15 liter levend . Ik kook water in een grote kom en wanneer mijn water kookt doe ik daar zo n 5 liter levende pinky s in en laat ze nog een tweetal minuten koken . Daarna haal ik ze uit en leg ze op een kader met muggengaas om ze te drogen . De kunst is wel het drogen vanaf als ze uit het water komen moet je ze onmiddelijk op het gaas laten drogen want hoe droger hoe minder dat ze aan elkaar hangen na het invriezen . veel succes


goudmus
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-08-18 - 21:05:48 send message to goudmus

Hay Pitylus, ben blij om deze reactie te lezen.
Top insect heeft dus geen winkel bij het bedrijf om zelf de bevroren insecten te kopen ??
Ik ben ook een groot verbruiker en wilde altijd nog eens weten of topinsect geen aparte verkoopruimte had daar ik het dan zelf kon ophalen en zodoende de commercieele prijzen te vermijden.
Graag bevestiging.....bedankt alvast!!!!!!!
Goudmus


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-08-18 - 21:33:55 send message to pitylus

Nee je moet het nooit proberen .Want een winkel hebben ze niet het is een bedrijf. ps. ik heb verleden jaar op zondag in de problemen gezeten met tangara s die jongen hadden . Ik geef wasmotten en krekels maar van dit eerste had ik geen meer in de diepvries zitten ik dacht dat ik nog er een pakje had maar helaas geen meer te vinden . Dan enkele winkels gebeld maar nergens wasmotten aan te komen . Dan ten einde raad gebeld naar top insect en het probleem uitgelegd maar nee ik kon geen halen . Wat ze wel gedaan hebben is na 1 uur wasmotten gebracht in een winkel in mijn gemeente waar ze deze dingen verkopen en daar heb ik ze mogen afhalen .Als je nog vragen hebt over het bereiden van pinky s dan sta ik jullie graag te woord .

gr Rudy


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-08-18 - 21:34:59 send message to pitylus

ten andere zijn de pinky s goedkoper in nederland dan bij ons ??


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-18 - 22:29:23 send message to Niltava

in Nederland is oa. Nijenkamp (www.voedseldieren.nl) de verspreider.
Daar staat voor particulieren de prijs €8,50, maar voor de handel zullen wel andere bedragen zijn.

Ik meen tenminste dat ik ze voor €7 of €7,50 betaal.
Wel een probleem is dat ze niet overal verkrijgbaar zijn.
De winkel waar ik ze haal zei dat de winkel voor een vrij groot bedrag(?) moet bestellen.
Vandaar dat men het waarschijnlijk opspaart(?)voor men een order plaatst.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-08-19 - 14:33:32 send message to Rogert

Bedankt voor al deze reaktie's.

Ik zou graag ook nog reakties op mijn tweede gedeelte willen krijgen over het schoonmaken van levende maden. Of deze manier van schoonmaken geschikt is om dan ook te gebruiken als voedseldieren? Dit zou voor mij een goed alternatief zijn, want dan heb ik ten alle tijde verse en levende maden.

Weet iemand ook het verschil in voedingswaarde van de grote en kleine maden? En of de grote net zo goed geschikt zijn om te voeren als de kleine?

Het opsturen via de post van ingevroren maden is geen optie, aangezien ze dan per expresse gebracht moeten worden, ivm het ontdooien. Dus ik zoek echt een leverancier in de buurt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-19 - 14:39:14 send message to Niltava

Je kunt ze natuurlijk mailen/bellen om een leverancier in de buurt!
Denk niet dat er verschil is in voedingswaarde.
Let er wel op dat het geen volwaardig voer is.

Heb het verhaal met het zand wel eens gehoord. Maar ben je er altijd zeker van dat alles eruit is?? Risico zou ik niet willen lopen.
Waarom wil je ze levend geven, bij mij is dit "levend" voer het enig wat goed dood wordt opgenomen.


François
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-08-19 - 18:15:25 send message to François

beste allemaal,

Ik woon in Gent (België) en bij de firma PROVOOST tuin en dierenmarkt Blaisantvest 5 kost een doosje Top Insect diepvries pinkies van 450 gram, 6 euro.
Een doosje levende Buffalowormen van 250 gram, 3,85 euro. Bv op de vogelmarkt die elke zondagmorgen doorgaat op de vrijdagmarkt betaal je bijna het dubbele. Ik ben geen familie van deze firma hoor, maar ik probeer graag te helpen.
groetjes


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-08-19 - 20:40:56 send message to pitylus

ROGERT ik heb nog levende maden gegeven aan mijn vogels maar eigenlijk zie ik het nut erniet van in om levende te geven dan ingevroren .


goudmus
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-08-19 - 21:11:30 send message to goudmus

Ik heb zelf ook maden gekookt (tot vorig jaar) en heb ook geen problemen ondervonden.
Enigste nadeel was dat er altijd wel een paar ontsnapten en deze enkele dagen later door je huis vlogen.
Echter ik wachtte tot het kookpunt was bereikt om ze vervolgens te blanceren (ong 30 sec), langer heb je kans dat ze leeg lopen.
Drogen deed ik dunlaags op kranten en vriesde het daarna in.
Ben gestopt omdat hetprijsverschil tussen vers en ingevroren door een verhoging van de dierenwinkel wegviel, ben nu dus begonnen met Topinsect pinkys.
Let bij aankoop van pinkies wel op dat ze echt pink zijn.
Heb ook normale maden (zonder kleurstof) gegeven maar deze moesten ze echt niet, waren ook harder, stugger dan de pinkys en dus ook slechter te verteren.
Voorts weet ik hoe Noordelijker in Nederland hoe duurder de producten van Topinsect.
Betaal hier 11 a 12 Euro per pak ongeacht meel-buff of pinkies.
Iedere tussenhandelaar wil eraan verdienen.
In Brabant (Ned) betaal je inderdaad de genoemde 7 euro per pak en voor wasmotten 24 Euro.

@Pitylus bedankt voor je antwoord over de niet bestaande winkel


capuzensijs
Website Member
Posts :12

Website Member
2005-09-19 - 18:48:16 send message to capuzensijs

het allerbelangrijkste van pinky,s is het schoonkruipen,wij kopen bij de hengelsportzaak elk jaar een grote portie maden en laten deze in schoon zand rondkruipen tot ze helemaal wit zijn,dus de zwarte sliert in het darmkanaal is verdwenen,dan worden ze kort gekookt uitgespreit op kranten om te drogen en dan snel ingevroren,als de maden voor het invriezen perfect droog zijn dan kan men de pinky,s per stuk uit de diepvries halen. john .v.


tazzie
Website Member
Posts :26

Website Member
2005-09-19 - 22:06:16 send message to tazzie

Ik ging vroeger zelf de pinkymaden halen in de winkel waar ze visspullen verkopen. ik kocht dan 10 liter en deed dat dan voor meerdere leden van de vogelvereniging.. ik zette altijd een grote ketel met water op het vuur tot het kookte en gooide dan de maden erin .. je ziet dan vanzelf dat ze een mooie witte kleur krijgen .. ik schepte ze dan uit de ketel en liet ze dan goed drogen .. ik vermende er dan een droog ei-voer erdoor en deed het dan in bakje in de diepvries

ikzelf gebruikte ze voor molinette spreeuwen en diverse koppels spechten en buul buul's


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2005-09-19 - 23:27:54 send message to hoogervorst

Pinkymaden van topinsect worden ook bij KRECA verkocht, online bestellen, tevens verkopen ze ook bevroren krekels van topinsect, je schijnt dan meer krekels te krijgen dan als je ze levend koopt en de vogels leren ze toch wel te eten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede