Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek verbeteringen 2006 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweek verbeteringen 2006
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-17 - 15:42:46 send message to molineti

Na het eind van het kweekseizoen stel ik mijzelf altijd de vraag?:Wat ga ik voor volgend kweekseizoen veranderen of verbeteren?

Ben benieuwd wat andere kwekers gaan veranderen of verbeteren(in de ruimste zin van het woord)
om tot (,,nog,,indien goed gekweekt) betere resultaten te komen?

Misschien dat we van deze informatie,met zijn alle wat kunnen leren(en daar gaat het toch om)wink ;)

Om te beginnen(hoop dat andere volgen)wat ik zelf ga doen:

1/eiwit gehalte wat verlagen(IPV eivoer,ga ik krachtvoer geven)naar 11.6 procent

2/Nachthokken wat donkerder maken (1/3 minder lichtinval)

3/bij amazones schaduwnetten op buitenkooien plaatsen

4/ Bij vruchten en insecteneters minder vogels van diverse soorten in 1 voliere plaatsen

5/zorgen dat ik voldoende tijd voor de vogels heb,en niet meer hoef te bouwen en te breken(voor en in de kweektijd)

6/natuurstammetjes(broedblokken) bij vruchten en insecteneters plaatsen

Iemand anders nog tips en/of verbeteringen??happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-17 - 16:02:08 send message to Niltava

1) Ik ga ook de voeding eens onder handen nemen.
Vooral bij de (sub)tropen de tijd van de jongen er zijn. Je ziet toch veel jongen rond de 4-7 dag eruit geworpen worden(algemeen bekend verschijnsel).
Heb het idee dat als dat probleem opgelost wordt er veel meer EK tropen zouden kunnen zijn. Probleem ligt toch waarschijnlijk in de voeding

2) Alles beter en overzichtelijk organiseren, heb nu vaak werk van het werk


Stick
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-08-17 - 18:45:44 send message to Stick

Hoi,
Ik ben dit jaar toch wel enkele kostbare jongen verloren door agressief gedrag van de ouders. Dus ik volgend jaar op tijd de jongen of de ouders apart zetten!! Voor de rest verander ik niks.


HermanH
Website Member
Posts :121

Website Member
2005-08-17 - 19:02:18 send message to HermanH

Ik denk dat ik "het" een keer voor ga doen met m`n vrouwwink ;),ik had geen enkel jong dit jaarangry


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-08-17 - 22:02:53 send message to blg

Moet je het wel op zijn vogeltjes doen, op een stok, anders geef je het verkeerde voorbeeld.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-08-17 - 22:15:59 send message to broto

Ik verander nx volgend jaar , ging dit jaar super wink ;)

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-17 - 22:17:34 send message to Daniel

Aangezien ik mijn studie aan het afronden ben en ik waarschijnlijk binnenkort staat de eigenlijke kweek op een laag pitje en zit alles bij elkaar.
We beslist dat ik bij mijn toekomstige volieres alle koppels apart doe (ook voor mijn wevers maar dan trio tjes), mijn nacht hok groter, meer licht en verwarmd.

Ben dik tevreden over mijn polycarbonaat platen. Veel licht, maar wel wat gedimd en geen gedoe met wilde vogels


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-08-18 - 03:29:29 send message to johanm

In plaats van 10 verschillende soorten houden ga ik het volgend jaar beperken tot 3, dat zou al veel gemakkelijker moeten gaan (resultaten waren dit jaar trouwens ook niet slecht).


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-18 - 21:42:04 send message to tonnl

Ik ga komend jaar proberen nòg meer geduld te hebben met mijn bergastrildes, dit jaar weer geen geslaagd nest.
Ik krijg er komende week weer een koppel bij, die laat ik vanaf april of mei lekker in de (nieuwe) buitenvolière, misschien willen ze dan.

Ik (geef vanaf een maand of twee geleden) geen volwassen meelwormen meer als er jongen zijn. Nu al hee;l vaak gehoord dat jongen van 4 of 5 dagen sterven en soms worden meelwormen als oorzaak gegeven. Ik geef "alleen" nog buffalo's, piepkleine meelwormen, bladluis en muggelarven. mag ik dan alsjeblieft ook eens jonge blauwfazantjes en bergjes? happy :)
Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-08-19 - 00:00:58 send message to Karel

Dit jaar is minder goed verlopen dan ik gehoopt had. Ik hoop en verwacht dat het volgend seizoen beter zal gaan door de volgende maatregelen en plannen:

1. Meer beschutting in en om de volieres:
Deze zomer zijn de voliere voor een groot deel begroeid geraakt met akkerwinde (we noemen deze plant hier "pispotjes"). Ik heb besloten deze dit keer niet te verwijderen en hoop dat deze extra beschutting volgend jaar positief zal werken.
Verder wil ik de achterzijde van de volieres dichter maken zodat de volgels niet worden afgeleid door wat er achter de voliere gebeurt.

2. Meer rust om de volieres
Vanaf ca. 1 december a.s. laat ik geen vreemden meer toe bij de volieres en zal er zelf ook minder onnodig rondlopen. Alle tuinwerkzaamheden moeten dan maar wachten tot augustus volgend jaar. Wel wordt voor de winter de tuin nog even goed aangepakt.

3. Gevarieerder voedsel verstrekken.
Ik ben nu al begonnen om veel meer variatie in het voedsel aan te brengen en wil dat voortaan zo blijven doen. Vorig jaar weigerde veel vogels om iets anders te eten dan ze gewend waren, maar nu is het een prima periode om ze te "dwingen" andere dingen te accepteren. Op een enkeling na, zijn alle vogels nu bereid om vrijwel alles te eten wat ik ze aanbied.

4. Meerdere nestplaatsen creeren bij de vogels die dit jaar geen eiren hebben gelegd.
Het aantal nestkasten zal worden verdubbeld en de plaatsing en richting zal gevarieerder moeten worden.



Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-08-19 - 13:40:47 send message to Dennis Fr.

ik heb afgelopen jaar veel verbouwd.dus van de kweek is niet veel geworden.heb me voorgenomen volgend jaar niks meer te verbouwen en de vogels veel rust te geven.

verder ga ik gewoon op de oude voet verder

Groeten Dennis


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-08-20 - 20:09:29 send message to Chow

Ik ga toch afzien van koloniebroed ivm agressie problemen. Verder ga ik mij beperken tot alleen nog kleine soorten en wel catharina parkieten en engelse parkieten. Ondanks dat het mij aan het hart zal gaan doe ik het koppel kakariki's weg als ze klaar zijn met hun nest. De man is te dominant aanwezig en verstoord het broeden van de anderen. De valkparkieten ben ik nog niet over uit. Ze vallen niemand lastig dus die hou ik nog even aan. Het is m'n eerste jaar en ik heb het meeste gevoel met catharina's en engelsen.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-08-20 - 21:23:15 send message to cocobar

Volgend kweekseizoen:
1. Gaan de zebravinken uit de volière om de andere soorten voluit hun kansen te laten gaan.
2. Ook wil ik rieten matten hangen en daar klimop over laten groeien voor het mooie groene uitzicht enerzijds, en anderzijds meer schuilplaatsen en nestgelegenheid te creëren (dus ook extra nest(kast)jes).
3. Grassen (wilde) worden ook aangeplant als voedselbron en extra schuilmogelijkheden voor de kwartels.
4. De vogels meer rust gunnen ipv steeds kleine aanpassingen te doen tijdens het kweken.

Groetjes koen
PS interessant topic, leer zo veel bij van anderen


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2005-08-20 - 22:44:43 send message to mikewauters

1. Iets later beginnen met het kweekseizoen, was vandejaar al in eind december gestart, en omdat het te koud was moest ik men kooi naar binnen verhuizen terwijl de pop eieren had wat heisa veroorzaakte. maar aangezien het goede ouders zijn bleven ze dorbroeden!

2. meer rust geven en GEEN kooien verzetten!! eigenlijk een logisch vervolg op 1

3.voeding uitbreiden met meer groenten en fruit, vooral in de kweekperiode.

4. blijven genieten van de hobby

iedereen doe zo voort!
groetjes,
mike


pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-08-21 - 16:27:52 send message to pirtre

1)Geen rijstvogels meer inmijn beplante vlucht zetten want die maken alles kapot en zorgen voor onrust

2)minder koppels houden, het is te druk.

3) eerder ringen, was vaak aan de late kant.

Verder wil ik meer zorg/tijd in de vogels steken en meer insecten voeren ( vooral bij blgr. roodstaartjes en moz. sijzen)



goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-08-21 - 20:39:09 send message to goffini

qua voer ga ik gedeeltelijk overschakelen op pellets. Bij enkele koppels zijn de dominanste vogels veels te vet( die vreten als eerste alle zonnepitten eruit en eten dus veels te eenzijdig en degene die daarna komt eet de rest; niet vet maar ook veels te eenzijdig) en dat beinvloed de kweek.
Ik hoop met pellets een meer uitgebalnceerde voeding voor beiden te geven.
Qua ruimte, nog het een en ander weer verbouwen om ruimte te maken voor uilen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede