Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > iemand toevallig verstand van eenden ...? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : iemand toevallig verstand van eenden ...?
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-02 - 15:22:01 send message to natasja

Wie weet zit er wel iemand met wat verstand van eenden dus ik gok het er maar gewoon op .

Ik heb gisteren een wilde eend aangebracht gekregen , het diertje is ca. 3 maanden oud nu en is als pulletje van een dag of 3 gevangen door een kat en aangebracht bij mensen.
Dit eendje zat dus 3 maanden lang bij mensen in huis , kwam niet buiten kreeg geen zonlicht of buitenlucht en is er erbarmelijk aan toe.

HIj heeft het uiterlijk van een vogel die in een olievlek vast heeft gezeten , plakt van de vettigheid en ellende aan elkaar en het is zelfs onmogelijk om iets van kleur te ontdekken hij is nu grijs grauw van kleur van de viezigheid , het borsbeen steekt ontzettend uit en de snavel is zo groot als die van een volwassen eend maar het lichaam is duidelijk veel te kort gekomen want de verhouding kloppen geheel niet.

Ik heb het eendje op aanraden gewassen met een speciale neutrale dierenshampoo , laten opdrogen en voorzien van een goede opfokkorrel voor eenden , ze eet prima en loopt nu in de ren dus voldoende zon en buitenlucht maar tips zijn altijd welkom .





natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-02 - 15:25:53 send message to natasja

even een foto zodat jullie snappen wat ik bedoel wink ;)

Dit is hoe ze is aangekomen gisteren ( let op .. ze is op beide foto's droog, dus niet net gezwommen dit is haar "normale" uiterlijk :


en dit is ze 1 dag later , je ziet de kleur al iets beter , haar vleugelpennen hebben we geknipt omdat ze haar vleugels waarschijnlijk door het gewicht van viezigheid niet hoog genoeg kon dragen en ze hierdoor iets lichter zijn geworden in gewicht , het gaat wel al wat beter qua dracht van de vleugel :



Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-08-02 - 17:47:27 send message to Dennis Fr.

aaah zielig dingsad :(maar nu is ie wel beter af.kan je helaas niks meer vertellen over eenden.maar denk wel dat ie bij jou gauw bij zal trekken.

Groeten Dennis


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-08-02 - 18:45:57 send message to Swaas

Geef haar VOORAL een badje met water, zodat ze zo snel mogelijk haar talgklieren kan laten werken om haar pluimen te smeren.
Zorg goed in het begin dat ze binnen zit als het regent, zolang er geen pareltjes op de vleugels komen die erafglijden als je ze natmaakt, wil dit zeggen dat ze nog niet "waterbestendig is" en waarschijnlijk gewoon verzuipt als ze in een plas mag zwemmen, maar ook door en door nat wordt tot op de huid.Voor de rest, geef haar tijd, goede voeding en groen......je zal verstomd staan hoe snel ze terug op haar plooi zal zijn, vooral omdat ze nog zo jong is.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-02 - 19:00:57 send message to natasja

Nou ze verbaaste me vandaag eigenlijk al , ze ziet er al beter uit als gisteren .

water ondiep heeft ze om in te zwemmen , want onze eigen eend DJ heeft ook zijn waterbak wink ;)

de rest is dus denk ik even afwachten , maar tis wel een klein zielig hoopje sad :(


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-03 - 01:23:52 send message to tonnl

Bel anders even met goede vogelopvang, die kunnen vast ook nuttige tips geven.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-03 - 08:14:11 send message to natasja

nou dat viel tegen wink ;)
die heb ik dus direct gebelt , althans de gene die hier in de buurt zit .

de man kon me geen tips geven omdat ik 'm niet kon vertellen wat voor soort vet op haar zit , dat MOEST ie eerst weten anders kon ie niets doen ..lijkt mij stug dat alle binnengekomen vogels hem eerst even vertellen waar ze mee besmeurt zijn maargoed wink ;)
Nouja hij was dus niet erg behulpzaam maar ik kon de eend wel gewoon even bij hem brengen hoor , maar dat wilde ik zelf dus niet


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-03 - 08:17:31 send message to ParkietenPeter

Nee als hij er zoveel verstand van heeft en niet gewoon wat tips wilt delen. Rare gasten.

De mensen waar jij hem vandaan hebt, kunnen die neit vertellen wat dat voor een goedje moet zijn, of zat hij al die drie maanden er zo bij?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-03 - 08:25:04 send message to natasja

de vorige eigenaars zeggen .. dat het eendje altijd zo is geweest maar ze gaven aan dat het probleem was dat ie geen voldoende vet had .. het eendje ging dagelijks in een badje dus heeft wel kunnen zwemmen , een week of 3 a 4 geleden hebben ze het eendje gewassen met shampoo ..

meer informatie heb ik er niet over , zij waren er van overtuigt dat het kwam door gebrek aan buitenlucht en zonlicht ..


Clint
Website Member
Posts :70

Website Member
2005-08-03 - 11:53:30 send message to Clint

Bij deze twee telefoonnummers van de betere vogelopvangcentra;

“De Bonte Piet”, Midwoud tel. 0229-591856

Vogelhospitaal Naarden, tel. 035-6945658

Groet,

Rob.

(en het beste met je eendje en de kuikentjes)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-08-03 - 11:57:26 send message to natasja

dank je rob , ik zal ze zometeen even gaan bellen , misschien hebben ze nog wat tips voor het eendje



Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-11-30 - 17:09:59 send message to Toine84

Hoi Natasja, hoe is het inmiddels met je eendje. Ik hou zelf ook eenden maar dit lijkt me een 'gewone' wilde eend of een gedomesticeerde vorm hiervan. Ik hoop dat je het eendje nog goed hebt kunnen verzorgen want als ik hoor dat de vorige eigenaars de eend gingen wassen met shampoo en niet naar buiten lieten.. sad :(sad :( slechte zaak!


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-11-30 - 18:33:51 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ben ik wel benieuwd wat voor shampoo. Want het lijkt mij dat je dan de zuurgraad aantast. Dus het natuurlijke vet van de vacht in dit geval natuurlijk veren wink ;) Kun je op internet ook verder niks vinden? Sommige mensen.. Elke keer valt je mond weer open van verbazing.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-01 - 08:19:48 send message to natasja

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

shampoo is inderdaad niet goed voor de zuurgraad maar een dikke vetlaag doet een eend al helemaal geen goed , dit was dus kiezen tussen twee kwaden en ik denk de juiste keuze geweest.

Overigens is dit het eendje :


ze is helemaal bijgetrokken en daarna alsnog naar een vogelopvang gegaan om te zorgen dat ze weer netjes en veilig uitgezet kan worden.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-01 - 08:22:48 send message to natasja

ehm .. welke shampoo bedoelen je eigenlijk ?

die ik gebruikt heb of de vorige eigenaren ?

de mijne was een neutrale dierenshampoo , hun hebben gewone mensenshampoo gebruikt


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-01 - 09:48:12 send message to tonnl

Helemaal top!
Zo ziet een gelukkig eendje er uit.
Klasse Natas! happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede