Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pyrrhura behuizing Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pyrrhura behuizing
Corné P.
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-07-31 - 20:08:55

Ik heb enkele vraagjes over de behuizing van pyrrhura's.

1. Is het waar dat pyrrhura's in een kweekkooi beter kweken dan wanneer ze in een vlucht van 3x1x2 (LxBxH) zitten?

2. Hoe donker moeten hun broedblokken nu eigenlijk hangen? Helemaal donker of alleen verduisterd?

3. Geld voor alle pyrrhura's een broedblokmaat van ca. 30x30x50?


Corné P.
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-07-31 - 20:42:44

En gaat het er trouwens om dat hun broedblok donker is of dat het in donkerder gedeelte hangt, omdat dit laatste misschien een probleem zal worden in mijn geval.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-08-01 - 12:17:06

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

het is slechts van belang dat het IN het broedblok goed donker is.
Pyrrhura's hoeven beslist niet donker gehuisvest te worden. Dat is beslist een Fabel!

zie ook www.freewebs.com/genuspyrrhura/index.htm

v.w.b. het nestblok maakt de hoogte op zich niet zoveel uit. laten we zeggen vanaf ongeveer 30cm of meer. Hoe dieper hoe minder licht in het blok.

Vlieggat zo krap mogelijk en je kunt een plankje aan de binnenzijde aanbrengen om ook zo weinig mogelijk licht in het blok toe te laten.
30 x 30 is ruim zat iets kleiner b.v. 25 x 25cm kan ook.

Pyrrhura's knagen aan de binnenzijde aan het blok.
Het is daarom aan te bevelen om een paar takken(wilg) aan te brengen.
Het is handig om een inspectieluikje aan te brengen op min 15 cm van de bodem, omdat de jongen gaandeweg steeds hoger komen te liggen.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2005-08-01 - 19:28:27

1. Nee.. De reden dat ze in kweekkooien vaak beter kweken heeft niets met de kooi te maken maar met het feit dat de kooien meestal binnen staan in regelbare climatologische omstandigheden met kunstmatige lichtbron die regelbaar is.
Ik kweek buiten en de resultaten die ik in kweekooien van een meter had en de resultaten die ik nu in volieres van 2 meter heb zijn niet verschillend.

2.Broedblokken hang ik op de donkerste plek van de voliere met het invlieggat naar achteren en dusdanig dat de zon er nooit van voren opschijnt. Een donker hok is volstrekt onnodig, een diep donker blok is voldoende.

3. Ik gebruik voor alle pyrrhura's blokken van multiplex van 60 tot 70 cm hoog en 20 tot 24 cm in het vierkant. Invlieggat 5,8 cm. De grootste blokken van 70*24*24 gebruik ik ook voor aratinga's maar dan met 7 cm invlieggat.

Martijn


Corné P.
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-08-02 - 00:00:57

Dat is een hele opluchting!
anders had ik namelijk toch heel wat moeten verbouwen om het in de buurt van het broedblok een beetje donker te krijgen.

Maar even over dat plankje...
Bedoel je dan gewoon een plankje in het blok tot ongeveer de helft van het blok?

En ff iets anders namelijk voeding.
Wat geven jullie je pyrrhura's voor zaad en wat voor en hoeveel groente/fruit?


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2005-08-02 - 20:27:50

Ik heb diverse soorten zaad geprobeerd. Eerst heb ik grote parkiet gemengd met duivenvoer 1 op 1. Toen een tijdlang grote parkiet van witte molen gevoerd onvermengd. Daarna Grote parkiet vermengd met papegaaiemengsel 2 op 1.
Ben nu overgestapt op papegaaienvoer van Obi, onvermengd. Dit is een redelijk fijn papegaaienvoer met relatief weinig zonnepitten. Dit bevalt mij tot nu toe het beste. Ik ben er wel voorstander van om pyrrhura's wat grover te voeren, heb hier betere resultaten mee gehad dan op grote parkieten voer. Vervetting is bij buitenhuisvesting in ruime vluchten geen probleem gebleken.

Op het moment bestaat slechts 20% van de voeding uit zaad, de rest is vooral groente en fruit, wat eivoer en wat geweekte pellets (nutribird g18 tropical). Na de kweek breng ik dit terug tot ongeveer 60% zaad en 40% groente fruit eivoer etc.

Martijn


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-08-02 - 21:06:27

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

het plankje is puur bedoeld als lichtsluis en voorkomt dat er zo weinig mogelijk licht door het vlieggat in het blok komt.
Plankje tot de helft van het blok is een goede optie.

Voor voeding zie: www.freewebs.com/genuspyrrhura/index.htm
onder Pyrrhura's

en hetgeen Marti hierboven heeft gepost! wink ;)


Corné P.
Oud Lid
Posts :18

Oud Lid
2005-08-02 - 23:10:26

Ik kwam vandaag in gesprek met iemand die ook al jaren pyrrhura's heeft gehad en die zei tegen mij dat het invlieggat altijd naar het noorden gericht moet zijn maar is dit ook daadwerkelijk zo of maakt het bij jullie niets uit?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-08-03 - 11:49:08

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het is hooguit handig om het vlieggat dusdanig te richten dat er zo weinig mogelijk licht in valt.
Er bestaat geen vaste geografische richting waarin het vlieggat zou moeten worden geplaatst.
Bovendien zou dit impliceren dat een vlieggat, anders gericht dan naar het Noorden geen of minder resultaat zou hebben?
Dit soort verhalen ontstaan vaak op basis van een of enkele gevallen, waardoor de schijn wordt gewekt dat de 'gouden regel' is ontdekt.
Hoe dan ook, ik hecht er geen enkele waarde aan.

Bovendien kan het voorkomen dat een groot aantal
broedkoppels (van om het even wat voor soort) onder gelijke omstandigheden voortreffelijke broedresultaten 'neerzetten', terwijl een of enkele koppels buiten de boot vallen.
Soms is dit een kwestie van slechts een kleine aanpassing en dat is nu juist een van de ingeredienten die onze vogelhobby zo interessant maakt.

Om terug te komen op de Pyrrhura's:
Over het algemeen zijn deze vogels zeer goede en betrouwbare broedvogels, die buiten het voornoemde weinig speciale eisen stellen aan het broedblok, en ook tamelijk gemakkelijk nestinspecties toelaten.

Uiteraard uitzonderingen daargelaten.

succes!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede