Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help !! Bloedluis gezien.. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Help !! Bloedluis gezien..
pvkjr
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2005-07-27 - 21:13:52

Al een aantal dagen had ik het idee dat er iets met mijn jonge kanaries in orde was. (voliere)
Midden op de dag zitten suffen en slapen.
Vanmorgen zag ik dat er ook een ontstoken oogje had.
Ik de kanarie uitgevangen, en het krioelde gewoon van de bloedluis. Mal want overdag heb ik ze nog niet eerder gezien.
Maar het hele beestje zat onder.
Ik dus net met een zaklamp in het nachthok gekeken en ook daar zag ik ze gaan.
Ik heb daar ook nog twee nesten met rijstvogels zitten van ong 2,5 week oud.

Wat moet ik doen!!

Ik heb een broedstelling staan, zou ik de nesten met jonge rijstvogels kunnen verplaatsen en ze onderbrengen in een nieuw nest?
(ik bedoel dan een schoon nest en alleen de vogels overzetten), of zal dat problemen geven met de ouders?

En hoe kan ik nu het beste deze plaag tegengaan?

In het voorjaar ontsmet ik altijd het nachthok, en heb alles wit geschildert.

Hoe kom ik nu van die bloedluis op de vogels af?

Heel erg bedankt!!

Groetjes,

Peter


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-07-27 - 22:34:44

Hallo,

Om te beginnen alle spleten, zitstokken bespuiten met een insecticide geschikt voor vogels (Vermikill, ectospray). De vogels ook. De jongen zijn een ander paar mouwen. Ik zou zeker al de directe omgeving bespuiten en lichtjes de onderkant van de nest. De jongen wel een tijdje verwijderen uit de nest.
Ingeval van eieren zou ik van heel de nest afblijven daar de vrucht kan afsterven.

Een alternatief is een Baygonstrip ophangen maar ik weet niet of dat wel effektief genoeg is.

Peter


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-07-27 - 23:29:42

behandelen als bovenstaand en wat betreft de nestjes met jonge rijstvogels daar voor zou je als oplossing kunnen gebruiken om de jongen uit het nest te halen en het nestkastje even in de magnatron plaatsen en de bloedluis is dood en je kunt de jongen weer terug plaatsen


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-27 - 23:39:58

oh wat een goeie tip is dat !, zo simpel en toch kom je er niet zomaar even op ( maar je vergeet het ook nooit meer )



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-28 - 01:25:05

Ik gebruik sinds dit jaar home shield, een poeder zonder gifstoffen. Dat droogt ongedierte direct uit. Het mag incidenteel ook op de vogels zelf terecht komen, alleen de veren worden er een paar dagen wat dof van.
Hier ondanks de broeierige weersomstandigheden nog geen luis gezien.
Preventief doe ik ook een plukje tabak onderin alle nestkastjes.


kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-07-28 - 05:40:01

waarom tabak???
wat doet tabak eigenlijk?
Nog noooit ervan gehoord ,graag wat meer uitleg erover
gebruiken iedereen dit wel? en is dit niet zoals een cigarette roken >>>> sslecht voor de vogels?


kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-07-28 - 07:50:43

Ik zou de hokken eerst goed schoonmaken, met goed heet water, met wat groene zeep en spiritus erin. Naspoelen, zodat er geen schoonmaak middelen achterblijven. Laten drogen. Strooi zelf daarna Homeshield waar ik kan.
Op de stokken en achter de nestkasten spuit ik een insektide(frontline schijnt het goed te doen)

Het oude nestmateriaal weggooien, blokken met kokend water uitspoelen, dan met een zo'n verfafbrander of een gewone brander er een keer doorheen(vooral de naden, niet te lang doen anders wordt het blok zwart, of brand)/kunt ook de magnetron gebuiken. Nieuw nestmateriaal erin. gebuik zelf ook tabakstengels, schijnt de bloedluis niet van te houden. De volwassen vogels behandel ik tegenwoordig met parasita

erik


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-29 - 01:31:04

Tabak scheidt een onschadelijke, natuurlijke stof uit die o.a. luizen verdrijft.
In de duivenhouderij is het gewoonte om tabakstelen als nestmateriaal te geven, o.a. vanwege die werking.
Tabak wordt pas schadelijk als je zo dom bent als wij mensen en het eerst in brandt steekt. happy :)

Puur preventief gebruik dus.


wkreuze
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-07-29 - 10:26:08

Naar aanleiding van bloedluis het volgende:

klik bovenaan bij zoeken in het forum eens het woord bloedluis in:

http://www.vogelarena.com/forum/forum_search.php?searchterms=bloedluis&searchuser=

en zie: er verschijnen veel topics


stoondtweety
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-08-07 - 20:50:56

vogelmuur: bevat veel vitamine en in gedroogde toestand een goed middel tegen bloedluis de gedroogde muur verspreidt een geur ,waar de bloedluis niets van moet hebben men geeft het speciaal aan de vogels, waar jongen moeten uitkomen;het muur wordt direct aab de jongen doorgegeven en wordt niet door kropsappen afgewerkt.met vogelmuur gevoerde jongen hebben een witte gevulde krop.ook zullen de jongen eerder gevoerd worden met met muur dan met eivoer.shocked 8Oshocked 8Oshocked 8Oshocked 8O !!!!oppassen voor muur met rode bloempjes;deze niet voeren en ook zien dat ze niet bespooten zijn met onkruidverdelgers!!!!!!


l.brons
Website Member
Posts :1

Website Member
2009-10-04 - 12:12:20

parasit ex is inderdaad een goed middel


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-10-04 - 22:00:34

ik heb goede resultaten behaald met zowel ecto parasiten spray, maar heb sinds kort ook de dutchy's ontdekt, en werkt ook super moet ik zeggen


sivle
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-10-04 - 22:57:20

Ik dacht dat parasit ex uit den handel genomen was, kan verkeerd zijn natuurlijk.wink ;)


KvandenBergh
Website Member
Posts :3

Website Member
2012-09-06 - 15:56:05

Mochten mensen dit forum nog lezen, wij hebben laatst finecto+ gebruikt. Dit werkte echt super goed , je moest het op plekken sprayen waar de luizen nestelen. Na een paar weken waren ze echt weg!

De site om het te bestellen is alleen een beetje onoverzichtelijk. Voor een volière hebben wij de spray gebruikt. Die is hier te vinden: http://www.diergezondheidwinkel.nl/index.php?keyword=finecto&Search=Zoeken&Itemid=2&option=com_virtuemart&page=shop.browse&vmcchk=1&Itemid=2

Groeten K. van den Bergh


Budgerigar
Website Member
Posts :20

Website Member
2013-02-18 - 14:21:40

gaat dat ook met gewone tabak
uit de winkel om sigaretten te rollen en dat in nestblok te leggen?? happy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-18 - 18:44:43

quote
gaat dat ook met gewone tabak

Ja hoor, dat is hetzelfde. Het is geen tovermiddel, maar het zorgt ervoor dat het ongedierte zich niet graag ophoudt in het nest.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede