Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Veren plukken bij de jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Veren plukken bij de jongen
Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-07-21 - 17:12:24 send message to Mp vd Sande

Hallo ik heb dringend hulp nodig ik heb 2 koppels lori's zitten maar deze doen bij de jongen verenplukken als er een veertjepennentje doorkomt trekken de ouders die erweer uit.
Nu is mijn vraag wat kan ik hieraan doen.
Als voer krijgen ze loristart, lorinectar met daardoor heen nog nectarkol en ze krijgen nog een papje van nutrix met bambix.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-07-21 - 17:44:01 send message to blg

Van veel lories is bekend dat ze veren pukken, vooral de trichoglossus soorten [groennek, bl. bergen] als de jongen wat ouder zijn en de temp. hoog genoeg is een mogelijkheid om het deksel van het blok te halen de ouders brengen dan minder tijd in het nestblok door.
Hand opfok is een tweede mogelijkheid.
De jongen hebben echter de inprenting van het verenplukken reeds mee gekregen en zullen zelf ook plukken.
Jos Hubers heeft een voer samen gesteld dat anders van samen stelling is, gert van dooren voert dit ook, hij zal ongetwijfeld nog reageren, misschien dat het daarbij minder is.


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2005-07-21 - 19:48:53 send message to Fokke

Ik heb in mijn broedblokken zo'n tien cm. boven de bodem een controle luikje van plm 15 × 15 cm. Als de ouders de jongen plukken dan verwissel ik dit luikje voor helder plexiglas en tot nu toe met goed sukses.
Fokke.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-22 - 00:57:46 send message to dooren

Op het moment heb ik ook 5 nesten met jonge loris helaas plukken 4 koppels.

Ik heb een kennis die een koppel rode loris had en ook hun jongen plukken, destijds met succes het volgende geadviseerd.

Pollen/stuifmeel flink omhoog brengen over een langere periode zorgde ervoor dat de ouders het jong toen niet meer plukten. Als hij dit niet deed bij een volgend nest, plukten de ouders weer opnieuw.

Zelf hanteer ik de volgende methode:
Als de jongen ongeveer 3-4 weken oud zijn plaats ik diagonaal een schuin gaasje.
In het begin moet je even opletten of de ouders voeren, in 99% doen ze dat ook. Het jong komt dan mooi in de veren.

Na 8 weken zijn de jongen volledig in de veren en klaar om uit te vliegen. Dan haal ik vervolgens het gaas weg en vliegen de jongen uit, de ouders zullen de jongen dan niet meer plukken.

Ik heb contact gehad met een afgestudeerde uit Wageningen, zij had onderzoek gedaan naar veerpikken van kippen. Het bleek dat het toevoegen van tryptophaan (aminozuur van een eiwit) ervoor zorgde dat het veerpikken afnam.
Helaas heeft ze haar onderzoek door geldgebrek moeten staken.

In pollen het natuurlijk voedsel van loris en veel andere vogels zit veel tryptophaan, ik denk dus ook dat hierdoor het plukken afnam.

Het is belangrijk dat de ouders het jong niet plukken, als het duimpje beschadigd van de vleugel dan zal de vogels straks nooit meer kunnen vliegen. (en loris kunnen vreselijk hun jongen plukken)

Ook idd het licht in de nestkast helpt soms, of de nestkast op de grond zetten met de deksel eraf. De ouders voeren dan vlug het jong en maken zich vervolgens vlug uit de voeten, sorry vleugels.
Gert


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-07-23 - 19:59:19 send message to Mp vd Sande

Hallo dooren wat gebruik je dan voor gaas


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-23 - 21:49:07 send message to dooren

19x19 mm. of 24x24, ik vind de laatste iets beter, alleen de jonge kunnen er met hun kopje er doorheen. Dus op de kop worden ze dan nog steed geplukt. (zal van de week wel eens een foto maken van zo'n gaasje met jongen eronder)
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-24 - 00:38:41 send message to Hawkeye_NL

Laat ik laatst net fotos bij Gert gemaakt hebben van deze oplossing.

Ik hoop dat dize foto duidleijk genoeg is samen met de uitleg die Gert al gaf.

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-07-24 - 10:59:42 send message to Jacqueline

happy :)

In zijn werk, herkent men de hand van de meester.

wink ;)
Peter.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-07-24 - 13:09:37 send message to Wim B

Ik sluit mij aan bij het advies van dhr/mw van Dooren inzake de voeding. Ik weet dat sommige loriekwekers vanuit financieel oogpunt over gaan tot het verstrekken van bambix en brinta. Voor de darmflora van de lories lijkt mij dit niet wenselijk. Zou dit toch in overweging nemen. Het plaatsen van gaas kan natuurlijk een oplossing voor de korte termijn zijn.
Ik hoop dat je dit probleem weet op te lossen, succes!!!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-24 - 21:12:56 send message to dooren

Voeding is idd Wim vaak een manier van bezuinigen, het aandeel pollen is belangrijk maar voor vele te duur om bv meer dan 20% toe te voegen. In het voer wat ik geef zit 20% pollen, alleen is dit blijkbaar niet genoeg om het plukken totaal te laten stoppen.

Ik moet wel toegeven dat het voer er voor gezorgt heeft dat ouders zichzelf in elk geval minder plukken. Het probleem met bv. te veel tryptophaan kan zijn: onvruchtbaarheid op langere termijn bv. Dit is nog niet allemaal genoeg onderzocht. (nog genoeg werk aan de winkel dus.) Experimenten zijn leuk maar er kleven nog genoeg risico's aan.

Even terugkomende op de foto, Erwin bedankt voor het plaatsen (je weet blijkbaar dat ik hierin niet zo goed ben).

Moet even toevoegen dat normaal in mijn nestkasten een horizontaalplankje zit zodat de ouders niet op hun eieren vallen of jongen. (dit plankje verwijder ik dus, zodat ik gemakkelijk gaas tussen de ouders en jongen kan plaatsen.)

Als de ouders niet plukken is dit plankje ook bijzonder handig als de jongen wat groter zijn. De ouders kunnen dan van dit plankje hun jongen voeren. (of de man de pop tijdens het broeden) Ook kunnen de jongen na een poos op dit plankje gaan zitten en voor het uitvlieggat om voer bedelen.

Als je goed kijk zie je bv. ook dat er een bakje zit in de nestkast. Dit bakje is van trespa met een houten bodem en gemakkelijk te wisselen voor een schoon bakje. Dit vuile bakje kan dan optimaal worden ontsmet.

De ouders worden minimaal gestoort, bovendien zorgen droge spaanders ervoor dat ouders ook minder plukken. Als het nestmateriaal te nat wordt door de dunne ontlasting (papvoeding) dan zullen ze vaak de jongen plukken om het nestmateriaal droog te houden. Een droog nest zorgt ervoor dat ouders ook minder plukken.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede