Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mussenjong Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : mussenjong
kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-07-17 - 18:02:28 send message to kwinten

Hallo iedereen

Elk jaar zijn er bij ons huismussen(in de tuin)die elk jaar een nest hebben(ze nestelen onder onze huismussenhuisdakpannen).Maar bij elk nest smijten de sterkste jongen de zwakere jongere(de jongste meestal)uit het nest.En als ze een uit het nest hebben gesmeten kijk ik of ze nog leven, ik heb het al 2 keer mee gemaakt maar dan hebben we ze naar het dierenopvang gedaan.Maar nu als er jong meschien een jong uitvalt en het leeft wil ik het zelf opkweken.Maar ik weet niet hoe ik dit moet doen,daarom vraag ik julie hulp om tot alles in goeie banen te lijden.dus graag zou ik daar heel veel informatie willen van hebben(het is een huismus)

bedankt


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-07-17 - 18:12:15 send message to Fonje



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-17 - 18:21:22 send message to Niltava

Let er wel op dat je ze moet ringen.
Enneh het is illegaal wink :)


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-07-17 - 18:37:58 send message to kwinten

toch niet in belgie ben het gaan vragen op het gemeentenhuis het is verboden om de jongen te stelen maar niet als ze worden uitgeworpen.


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-07-17 - 18:39:08 send message to kwinten

hoe gaat dat met het voeren hoeveel warmte hebben ze nogig


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-17 - 19:45:36 send message to Niltava

quote
toch niet in belgie ben het gaan vragen op het gemeentenhuis het is verboden om de jongen te stelen maar niet als ze worden uitgeworpen

Belgische oplossing??? wink :)

Hoe kun je zien aan een vogel als hij volwassen is dat hij uit het nest is gevallen?



kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-07-17 - 19:49:13 send message to kwinten

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dat weet ik niet ze.In de meeste dierenwinkels kun je mussen kopen zelf al voor 3 euro met hand opgebracht waar komen dan die vandaan?(maar ik heb het over een jong van een dag of 3)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-17 - 22:17:12 send message to dooren

Dat de sterkste jongen mussen de jongere broeders en zusters eruit zullen werpen geloof ik niet. (het zijn toch geen koekoeken)

Mussen maken vaak van hun nest een rommeltje met allerlei nestelmateriaal. Met het eruit vliegen ervan wordt bv. met een lange draad, stro een jong eruit getrokken zodat hij op de grond valt.

Bij mijn huis gebeurt dit ook elk jaar.

In belgie gaat het inderdaad allemaal wat gemakkelijker met bepaalde zaken. Leven en laten leven.
Gert.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-17 - 23:39:26 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wel vreemd toch, ook België heeft zich te houden aan Europese wetgeving. Mussen staat te boek als inheemse vogels in Europa, daarmee wordt automatisch een hele boel geregeld wat betreft het al of niet houden in gevangenschap.

Maar goed, een musje verzorgen wat uit het nest gekieperd wordt, is nooit bedoeld et die wet.
Warmte valt wel mee, mussen gaan al heel vroeg en vaak van het nest af, dus met dit weer is een beschutte doos al voldoende denk ik.
Probeer zo veelzijdig mogelijk te voeren, veel verschillende insecten en vooral spinnen, dan heeft het beestje een goede kans.
Let vooral ook op dat je voldoende vocht geeft, desnoods de insecten eerste even in water spoelen en dan geven.
Succes.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-07-18 - 00:19:16 send message to Swaas

Ik had, en heb nog altijd , een oude koffiemolen, daarin gooi ik voliere of kanarie zaad oud brood of baby koekjes, eerst het zaad op grof malen, uitblazen, fijner zetten en malen, uitblazen terug fijner, zo 4 keer, de laatste maal doe je er de koeken of brood bij, neem de fijnste zeef die je hebt en zeef de inhoud erdoor zodat je bloem overhoud, deze meng je met water tot je een dikke pap hebt, je kan kiezen, ofwel geef je het met de spuit, ofwel met klein lepeltje, een mussenjong zet normaal zijn bek wijd open, doet die het niet neem dan de spuit, wrijf tegen de zijkant van de snavel en geef eten VAN LINKS NAAR RECHTS zodat je het eten niet in de luchtpijp spuit, met spuiten bedoel ik wel ruuuuustig aan de pap in het bekje spuiten, eens ze het kennen staan ze met open bekje zodra ze jou of de spuit zien, hoeveelheid....ik gaf hen 3 cc 6 keer per dag happy :)
Warmte..... gewone kamer temperatuur, zorg wel dat je ze telkens 10 minuten na eten verse keukenrol geeft waar ze opzitten, zo blijven ze het langste proper.
Mussen zijn héél makkelijke en dankbare vogeltjes om met de hand groot te brengen.
Ik heb er al meer dan 100 groot gebracht wink ;)wink ;)wink ;)
Zodra je ziet dat ze beginnen te pikken, gooi je zaad op de bodem en brood of koek fijngewreven met de hand (geen bloem meer) al snel zal het zelf beginnen meeeten, zorg wel dat er altijd een bodempje vers water ter beschikking staat, niet te diep zodat het er niet in verdrinkt.
Leren vliegen hoeft niet, op een bepaald moment zeggen die ...ffuuuiiiooort....en weg zijn ze laugh :D


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-18 - 07:20:46 send message to natasja

quote
Mussen zijn héél makkelijke en dankbare vogeltjes om met de hand groot te brengen.
Ik heb er al meer dan 100 groot gebracht


daar komen dus die handgevoerde musjes uit de dierenwinkels vandaan laugh :Dlaugh :Dwink ;)


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-07-18 - 09:43:40 send message to Riboet

Bij mijn werk voor de dierenambulance halen we ook wel eens jonge mussen op. Soms een compleet nest dat met dakwerkzaamheden tevoorschijn is gekomen of verwijderd moest worden (het zijn inderdaad soms erg rommelige nesten en ze zijn ook ontzettend groot happy :)).

De allerjongste mussen worden met de hand verder gevoed, maar hier wordt, wat ik begrepen heb, gewoon Nutribird handvoeding gebruikt. Het vogelasiel waarschuwt ook om niet zomaar wormpjes en dergelijke in een dergelijk jonge vogel te proppen. Ze krijgen namelijk voorverteerd voedsel vanuit de krop van de ouders. Een 'onbewerkt' levend wormpje kunnen de jonkies niet verdragen. Vooral veel mereljongen worden zo foutief gevoerd en halen het niet, is hun ervaring.

Ik zou dus zulke jonge musjes gewoon met Nutribird handvoeding (of eigen fabrikaat zoals hierboven vermeld) groot brengen en niet met insekten in de weer gaan.

Je moet het paplepeltje dan wel goed hoog boven het koppie houden, zodat dat snaveltje opengesperd wordt (bij mijn kromsnavels kan ik ze zowat horizontaal benaderen met een lepel, maar bij een musje moest de pap echt van boven komen).


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-07-18 - 23:55:58 send message to Swaas

Ik heb noooooit handgevoerde mussen naar een winkel gebracht, ze werden in de volière buiten gezet tot ze de omgeving (zo'n 14 dagen) goed kenden en zelfstandig konden eten, daarna werd het eten in de volière gezet en ging de deur open........
De meeste kwamen gewoon nog een tijdje eten om en in de volière tot ze zelfstandig hun kostje bij elkaar konden scharrelen, er staat trouwens winter zomer een voedertafel waar iedereen zijn gading kan vinden, dus verhongeren deden ze niet.....ik hou van vogels in de natuur.....happy :)happy :)als ik de kans zie om mijn grijsjes en ara los te laten vliegen doe ik hetrazz :p


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-07-30 - 22:35:34 send message to kwinten

sorry voor het late reageren.
maar toch bedankt voor de vele reactie.
Dat van het sterkste jonge werpen zwake jonge uit heb ik gevraag aan een speciale vogelverzorgers die bij ons thuis zijn geweest(tijden het broedseizoen)en had het gezegd dat het zo was.En heb nu eens gebeld naar de mileuvereneging en heb dus de vraag gesteld hoe weten nu julie dat het jong gestolen is uit het nest of uitgekiepert,daar kosten ze me niet op antwoorden.Toen zij diene aan de lijn al ze geringd is.En ik zeg maar dan kan je ze toch ook gestolen hebben???Dat wisten ze niet en ze gingen me de volgende dag terug bellen en nog geel telefoon gehad.Ik heb dus terug gebeld en ze zeden sorry wij kunnen u niet meer verder helpen.Dus ja dan niet hé.
Heb wel nog één vraag dat receptje geld dat ook voor bv kanaries of zebravinken


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-07-31 - 23:36:20 send message to Swaas

Als je andere jonge vogels hebt moet je vb voor kanarie's, kanariezaad malen en er wat eivoer onder doen, kanarie's zijn wel iets teerder dan mussen, maar de bereiding is dezelfde, malen tot je meel hebt en dan met een spuitje geven, zorg dat de pap net vloeibaar is, teveel water en te weinig voeding, zorgt voor zwakke jongen, als de krop te snel leeg is en de ontlasting te waterachtig, moet je de pap wat dikker maken.
Voor andere voliere vogels mag je voliere mengeling gebruiken maar doe er wat eivoer onder dit is een (bijna) universeel recept voor alle vogeljongen.(niet voor krombekken of insekteneters )


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-08-01 - 19:21:33 send message to kwinten

bij mij is de pap wel redelijk dik.Ik kan wel met de spuit makelijk inzuigen



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede