Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > krop niet legen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : krop niet legen
minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-07-16 - 16:22:57 send message to minka

Ik ben sinds een paar dagen noodgedwongen een jonge valkparkiet met de hand aan het grootbrengen. In het begin ging het heel goed, kropje leegde zich snel enz. Gisterenmiddag om 4 uur heb ik hem de laatste gewone voeding gegeven ( nutribird a21 ) en de krop wilde maar niet meer leeg. Ik heb er toen een beetje water bij gedaan om de 2 uur ( 's nachts ) en steeds een beetje gemasseerd. Vanmorgen was de krop wel iets leger maar nog veel te vol. Mbv een ventielslangetje en een spuit hebben we de krop leeggehaald en daarna heb ik het jong 5 cc biogarde roer gegeven ( iets opgewarmd ), had ik egens hier op de site gelezen. Hoe lang moet ik dit blijven geven tot ik weer gewoon voeding kan proberen ? Ik heb het nu 4 uur geleden gegeven en ik heb niet het idee dat er heel veel al uit de krop is. Ook heb ik hem net een beetje water met electrolyten gegeven. Het jong is erg actief, heeft een geweldige eetlust, je ziet de krop bewegen, maar echt goed legen... ho maar. Wat ik eruit haalde rook niet zurig, was gewoon vloeibaar. Heeft iemand nog tips voor me ?

Minka


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-07-16 - 17:21:20 send message to Dennis Fr.

hoe oud is het jonge?hoeveel voedingen geef je per dag? geef je de voeding wel op lichaamstemperatuur ongv 36 graden?

gewoon wat vraagjes misschien dat we je dan wat specefieker kunnen helpen

Groeten Dennis


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-07-16 - 18:10:45 send message to minka

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Normaal geef ik 4 x per dag, het jong is ca. 3 - 3 1/2 week en de temperatuur en dikte is goed. Ik heb vaker gehandvoerd en nog nooit problemen gehad, maar ik doe het alleen al het niet anders kan.

Minka


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-16 - 21:45:57 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je moet de krop hoe dan ook volledig leeg laten worden. Dan een paar mililiter biogarde of probiotica oid. Eventueel dit nog een keertje behandelen. Hierna de voeding hervatten, maar met dit warme weer de krop niet zo vol maken dat het te lang gaat duren voor deze leeg is, anders krijg je weer kropverzuring.

Hoe ouder het jong hoe minder warm de omgevingstemperatuur moet zijn. Bij een te hoge omgevingstemperatuur zal het kuiken te weinig energie verbranden en de krop langzaam leeg worden. Dit is niet alleen te regelen door het aantal voedingen per dag.

Bij zeer jonge kuikens is deze verhouding warmte verlies tov oppervlakte/gewicht ongunstig, vandaar dat ze een hogere temperatuur nodig hebben. Eenmaal in de veren wordt de energiehuishouding weer anders. Bij oudere kuikens is de grootste kans op kropverzuring.
Gert


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-07-17 - 11:34:30 send message to Riny

HALLO
ALS DE VOGEL DE KROP NIET LEEG KRIJG MAAK JE WAT BRANDNETEL THEE OP TEMPERATUUR EN GEEF EEN PAAR SPUITJES EN WACHT MET VOEREN TOT IE DE KROP LEEG HEEFT.
DIE PROBLEMEN KOMEN VAAK VOOR EN BRANDNETEL THEE WERKT GOED.WEL NIET VOEREN ANDERS NA EEN PAAR UURTJE (3) WEER 2 SPUITJES THEE
SUCCES RINY


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-07-17 - 11:35:40 send message to Riny

LAAT ME EENS WETEN OF HET GEWERKT HEEFT
GROETJES RINY


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-07-17 - 21:51:10 send message to minka

Bedankt voor julie adviezen allemaal. Het probleem bleek niet in de krop zelf te zitten, maar waarschijnlijk in de overgang krop - kliermaag. Het was al een jong wat erg slecht groeide, ik dacht dat hij gewoon wat overschaduwt werd omdat hij de jongste uit het nest was, maar waarschijnlijk heeft hij van jongs af aan er al een probleem mee gehad waardoor het voer niet snel genoeg door ging naar de kliermaag en groeide daarom niet goed. Zijn broertje die 1 dag oud is is bijna 2 x zo groot. Nu is het helemaal spaak gelopen, zijn krop is nu helemaal gestopt met werken. De dierenarts heeft nog een infuus gegeven omdat hij uitgedroogt was, maar zag het er al somber in. Ik heb als laatste kans zijn krop weer leeggehaald en hem toch weer bij de ouders gezet die hem gelukkig wel weer gingen voeren, maar het zaad kan dus niet door. Hij leeft nog, maar het gaat steeds slechter met hem, het kleine vechtertje. Het gaat me zo aan het hart, maar het heeft niet zo mogen zijn. Als hij vannacht niet uit zichzelf overlijd laat ik hem morgenochtend door de dierenarts in slapen. Dit is de eerste keer dat ik een jong verlies, en het voelt vreselijk. Had ik maar dit, had ik maar dat.... Had ik maar eerder opgelet dat hij minder snel groeide dan de rest, dan had ik hem bij kunnen voeren.... zou dat dan wel geholpen hebben. Ala ik het blok opendoe rende hij meteen naar me toe... zo'n lief ding. Het is niet eerlijk.

Minka


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-17 - 22:19:51 send message to dooren

Das jammer, laat pa en ma het vogeltje maar verzorgen, de natuur zal het dan zelf regelen.
Sterkte.
Gert


hansvdb
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-07-24 - 10:55:31 send message to hansvdb

Het probleem van een niet lege krop begint vaak met het steeds moeilijker leeg raken van de krop. Om verzuring tegen te gaan de vogel (even) geen voeding geven maar wachten tot het kropje leeg is. Op een bepaald moment moet er worden ingegrepen. Je weet nog niet waarom de krop niet leeg is.

In het hele item mis ik een belangrijk gegeven, namelijk de ontlasting! Hoe is de ontlasting van de vogel. Komt er alleen urine of is er vrijwel geen of helemaal geen ontlasting? Als er wel ontlasting is kan het mogelijk gistinfectie (Candida Albicans) zijn.

Om zeker te zijn van de diagnose geef ik de vogel eerst Kummel thee. Brandnetel of Kamille is ook goed maar werkt minder goed voor dit probleem.

De eerste keer geef ik een paar ml (afhankelijk van grote) thee op 36-39 graden. Werkt dat dan nog een keer maar dan wel aangemaakt met wat pap (30%) om de vogel genoeg energie te geven.

Als dit goed werkt en de ontlasting is goed dan ga ik over op de pap. Altijd met 50% biogarde of Yakult. Je kan ook bij je vogelarts een middel krijgen om de darmflora weer op peil te krijgen.
Zelf geven we in principe nooit 100% thee of biogarde, zeker niet een paar dagen. Dat gaat ten koste van de groei en voortgang.

Waarom was de krop niet leeg? Denk eerst aan papier, zaagsel of houtsnippers. Zelf gebruik ik dat niet meer.

Als de vogel geen of nauwelijks ontlasting heeft en de kummel heeft niet gewerkt dan hebben we een probleem. Het masseren van de buik, warmte en stumulans, kan dan werken. Dat kost vaak veel tijd maar als je er een goed resultaat mee hebt is je vogel je voor eeuwig dankbaar.

Werkt dat niet dan zien we het vogelbuikje steeds dikker worden. Binnen 24 uur kan de vogel hieraan sterven. De krop leegt niet en er is geen ontlasting. Met een fungicide(Nystatine) en probiotica is mogelijk het probleem (nog) op te lossen.

Bij een te volle krop moeten we de inhoud uitzuigen en de medicatie toevoegen met warm (gekookt) water waaraan druivensuiker is toegevoegd voor smaak en energie.

Jonge vogels blijken vaak behoefte te hebben aan een papvoeding waar een keer per dag wat biogarde is toegevoegd. Laat de pap niet te warm worden (magnetron) of maakt de pap niet klaar met kokend of te heet water. Boven de 65 graden gaan namelijk alle goede bacteriën dood in hun voeding. En daar zit vaak de kern al van het voorgaande probleem.

Als de vogel een aangeboren afwijking heeft waardoor ze bij het groter worden hun ontlasting niet meer kwijt kunnen raken dan zijn ze ook niet te redden. De vogel sterft een pijnlijke dood.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 156 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede