Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hellup (mij ook aub) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hellup (mij ook aub)
Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-06-29 - 19:53:41 send message to Muts

Mn Napoleonnetje zit op de grond v/d voliere hij zit niet echt dik je kan hem zo pakken.Hij is niet schuw en houdt zn oogjes veel dicht..er is eten en drinken genoeg waar zou t aan kunnen liggen en wat kan ik nog voor hem betekenen???
Please!!!


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-06-29 - 20:10:42 send message to birdfreak

als hij niet dik zit: gewoon appart in een kooitje zetten met veel eten en drinken. Misschien verdrijven andere vogels hem van de voederplaats en kan hij gewoon niet aan eten komen. Maar voor zekerheid ga eens naar een dierenarts want 'k kan onmogelijk een degelijke opinie geven zonder de vogel vast te nemen.

Jan


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-06-29 - 20:30:31 send message to Muts

Is een btj laat nu voor een dierenarts,de kosten zullen dan ook hoger zn dan de vogel zelf,maar toch bedankt voor de reactie.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-06-30 - 11:44:44 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zal verstandig zijn en dit keer geen commentaar geven. Ik kan hier heel slecht tegen.


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-06-30 - 15:51:11 send message to MADDAD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Muts

Het is nooit te laat voor een dierarts zolang het beestje leeft,die kan je beter helpen als dat je zit te raden en gissen.
en als je alleen naar het geld kijkt kan je beter geen vogels houden.
en MrandMrsSwift hehe je begrijpt het zelf,want het enigste wat ik jou heb zien typen is alleen maar negatief,ondanks het nou terecht is of onterecht daar zitten sommige mensen echt niet op te wachten.

Groetjes John Hesen
Hobbykwekerij ARAMAZONA


Smirnoff
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-07-01 - 15:46:03 send message to Smirnoff

Ik ben het helemaal met MADDAD eens...
Zolang het vogeltje leeft is het niet te laat voor een dierenarts, als je een vogel wilt en hij word ziek moet je ook de kosten van de dierenarts op je nemen, dat geld net zo goed voor een goedkope vogel dan een dure papegaai ofzo...
wij hebben recht op een behandeling dus hun ook..Als je naar het geld kijk, koop dan geen vogels
Groeten Rien


kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-07-01 - 15:55:56 send message to kollie98

Ik zou hem apart zetten en warm houden(warme lamp). En misschien een baytril kuur proberen, verkrijgbaar bij de dierenarts.



Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-07-01 - 18:11:32 send message to Muts

Okay nog bedankt 4 jullie reacties (positief of negatief) het was niet mijn bedoeling om een discussie uit te lokken ik vroeg slechts om hulp,maar helaas het heeft niet mogen baten,het vogeltje rust in vrede
Gegroet collega's


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-01 - 21:42:04 send message to Niltava

Had ze misschien een eitje bij zich??

Vreemd dat de andere vogelkenners alleen maar commentaar hebben en hier niet aan gedacht hebben.

Sorry, maar moest even van mijn hart


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-02 - 18:48:55 send message to Niltava

Hiet even een reactie, zoals wel verwacht kreeg ik een opmerking over mijn bijdrage in deze topic.
Het leek mij verstandig de reactie ik terug heb gegeven hier ook te plaatsen.

Ik val niemand persoonlijk aan. Waarom mij het gaat is dat dergelijke reacties steeds worden gemaakt door mensen met grote parkieten en papegaaien.
Ik heb al lang ervaring met de kleinere tropen ed. en heb de ervaring dat als een vogel van dergelijke omvang zich ziek laat zien het min of meer zeker is dat deze sterft.
Tenzij hij legnood heeft (niemand gaf een mogelijke oorzaak)
In alle gevallen is het verstandig een dergelijke vogel warm te zetten en licht verteerbaar voedsel te geven en rust.
Waarom met een dergelijke vogel niet naar een dierenarts:
1) het diertje is al dermate ver heen dat een dierenarts/ zelfs een vogelarts, er weinig meer aan kan doen.
2) de vangst(en ik zie veelal mensen(ook ervaren kwekers)die heel slecht vogels kunnen vangen) en transport doet een diertje meer kwaad dan goed.

Het gaat om kleine diertjes, in dit geval 9 cm, dit is heel wat anders dan een ara, amazone of welke willekeurige kromsnavel dan ook.
Wanneer wel naar een dierenarts?
Min of meer gedomesticeerde vogels, gezonde kleine voor andere doeleinden: bv.nagels knippen(als men het zelf niet kan), gebroken vleugels ed.
of als er meer dieren ziek heeft en een dus de oorzaak daarvan wil weten. Veelal zal in dat geval de dierenarts vragen of hij het zieke diertje mag opofferen ter onderzoek(voorkomen dat de rest dood gaat).

Maw. Ik gaf mijn opmerking niet zomaar of uit harteloosheid. Nee, op basis van ervaring, inleving, kennis en mededogen.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-07-02 - 19:25:03 send message to Muts

Nilvata,thnx,Ik ben een beginner en dus kan alle adviezen gebruiken mag ik vragen wat je bedoelt met"licht verteerbaar voedsel" voor als het zich nog een keer voordoet.Kun je me ook wat adviezen geven hoe ik de vogels aan t broeden krijg? Alvast bedankt


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-07-02 - 19:26:39 send message to Muts

En nee zij/hij had geen eitje bij..ik denk eerder van de ouderdom.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-02 - 20:00:25 send message to Niltava

Allereerst het is niet moeilijk dit soort vogeltjes aan het broeden te krijgen, het groot krijgen van de jongen is een ander verhaal.
Aan het broeden krijgen gaat via het verlengen van de lichtduur(in een buiten voliere gaat dit natuurlijk) en het veranderen van voedsel. Nl., van een redelijk "arm" (aan mn eiwit) naar een eiwitrijke(dierlijk) voeding. Pas op dat het niet eiwitgehalte ook weer niet te hoog wordt (plusmin. 14%).
Dit kun je doen door een eivoer te geven, aangevuld met dierlijke bestanddelen zoals buffalo's, pinkies, geweekte/gekiemde zaden ed
Het grootbrengen gaat zoals de meeste zaadeters in het begin met dierlijk voer, wederom buffalo's, fruitvliegen, pinkies ed. na plusminus een week gaat ze meestal over op eivoer/geweekt/gekiemd zaad. Maar zoals gezegd valt het niet mee(anders waren er wel meer EK afrikaantjes.)

Licht verteerbaar voedsel= oa. trosgierst(gierstsoorten in het algemeen), eivoer.

Inderdaad heb ik ook in het privebericht ook aangegeven dat het wellicht de levensduur is.
Hoe oud worden napoleonnetjes in het wild?? Ik schat zo'n 1,5 jaar gemiddeld.

Succes


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-02 - 20:28:08 send message to johanblok

Beste Niltava, naar aanleiding van mijn ervaring met dierenartsen en de afwezigheid van mogelijke behandelingen voor veel ernstige ziekten hanteer ik bijna hetzelfde beleid voor mijn papegaaien.

Dit is inderdaad absoluut geen kwestie van harteloosheid of zuinigheid.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-03 - 13:36:55 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De deskundigheid van een dierenarts wordt naar mijn mening door sommige mensen overschat. Wanneer men met een zieke vogel naar een dierenarts of zelfs vogelarts gaat zal vaak nooit een zekere diagnose gesteld worden.
Vaak is het moeilijk op het oog een ziekte vast te stellen en zijn er gezien een bepaald ziekte beeld diverse mogelijkheden.
Voor een juiste diagnose zal er op zijn minst een mestonderzoek nodig zijn en minimaal een dag later een uitslag. Een zieke vogel, zeker een kleine astrilde loopt enorm in gewicht terug en is er vaak geen redden aan. Wat je als liefhebber moet hebben is een goede ziektekooi met een goede thermostaat en een thermometer op de grond en boven in de ziekenkooi. De reden van twee thermometers is dat de temperatuur nog wel eens wil verschillen boven en onder in de ziekenkooi. Zit de vogel op de grond is de temperatuur vaak te laag. Overigens kan men als maatstaf nemen dat wanneer de vogel redelijk strak gaat zitten de temperatuur in de ziekenkooi goed is.

Een ander punt is om altijd een antibiotica zoals Baytril in huis te hebben en deze regelmatig te verversen zodat hij nog voldoende werkzaam is. Wanneer men een mestmonster instuurt altijd vermelden waar de zieke vogel mee gekuurd is.
Snel reageren is de meeste kans op herstel van een zieke vogel. Overigens kan Baytril een negatieve werking hebben wanneer de vogel een schimmelbesmetting heeft. Een mestmonster geeft de meeste kans op een goede medicatie en herstel mits men tijd genoeg heeft. Vaak geldt dit voor de grotere vogelsoorten.


kalazakie
Website Member
Posts :45

Website Member
2005-07-03 - 20:12:08 send message to kalazakie

ik heb een oud boek gekocht en niltava ik denk ook dat je gelijk hebt en dat het komt door legnood want het boek beschrijft deze symptonen perfect dik op de bodem zitten niet op een tak kunnen zitten een remdie is (staat in het boek) de vogel in een verwarmde ruimte zetten (ziekenkooi)tot 85°F dit kan al helpen als dit niet help een zachte koude waterstraal op de buik richten en dan terug verwarmen maar deze methode is niet altijd effectief
nu maar hopen dat het helpt wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede