Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Meelwormen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Meelwormen
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-06-23 - 23:03:43 send message to pluimenest

Ik kweek met enkele insekteters en verschaf, wanneer de vogels met jongen zitten, zoveel mogelijk witte meelwormen (verveld).
Natuurlijk is het zo dat ik sommige dagen witte meelwormen tekort heb en andere dagen heb ik er dan weer teveel.
Ik heb al geprbeerd om de witte meelwormen in te vriezen, maar na het ontdooien zien ze er na korte tijd gitzwart uit en de vogels laten ze dan volledig links liggen.
Kent iemand een manier om witte meelwormen te bewaren??


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-24 - 08:25:58 send message to J. Santegoeds

Hallo Pluimenest,

"Blancheren", je maakt een pannetje water heet, en kookt met kleine porties tegelijk je meelwormen héél kort in.
Op een stukje keukenpapier uit laten lekken, en direct in kleine porties invriezen.

Maar, als ik je een tip mag geven?
De firma "Topinsect" verkoopt kilopakken ingevroren insecten.
www.topinsect.be

Ik voer al jaren met grote tevredenheid de Pinkies van dit merk, maar ik dacht dat ze óók ingevroren meelwormen verkopen....
Dit bespaart je een hoop moeite, en het voer is van zéér goede kwaliteit.

In verschillende dierenspeciaalzaken is het gewoon te koop, (van Tendeloo-Meulders in Nijlen heeft een zéér uitgebreid assortiment), maar op internet kwam ik deze prijslijst tegen http://www.kreca.com/prijslijst_part..htm

Succes ermee, groeten, J. Santegoeds


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-24 - 14:29:24 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb laatst ook een kilo ingevroren buffalo's van topinsect gekocht, alleen de vogels nemen ze niet op en eten alleen de levende. Zelfs als ik ze door elkaar meng. Hoe kan ik ze aanzetten om ook de ingevroren versie te eten?
Anders zullen alleen de dwergkwartels ze blijven eten.

Ik wil ook eens ingevroren pinkies proberen, heb ik daar meer kans dat ze die wel zouden eten?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2005-06-24 - 20:20:05 send message to Tenzi

Ik gebruik ook ingevroren pinkies en buffalowormen.
In eerste instantie namane de gouldamadines en maskeramadines alleen pinkies.
Nu in de buitenvoliere geef ik de twee soorten gemengd en alles is elke keer schoon op (ook op plaatsen waar de kwartels niet bij kunnen). Naast de goudmussen en zwartbuikwever, pikken ook de rijstvogels zo nu en dan een pinkie of buffalowormpje mee. Dat deden ze niet toen ze nog apart in kooien zaten.
Misschien is het een kwestie is van volhouden en zien eten doet eten.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-25 - 09:19:39 send message to J. Santegoeds

Inderdaad Tenzi,

Je zult zien dat als er één vogel doorheeft dat het hier om een lekker hapje gaat, kennen binnen "no time" alle bewoners van de volière het truukje.


Cocobar, je zou eens kunnen proberen om alleen de (ontdooide)ingevroren insecten aan te bieden op wat gekiemde zaden of ánder voer wat wél goed wordt opgenomen, dus zonder de levende Buffalows.

Groeten, J. Santegoeds.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-06-25 - 09:23:39 send message to goulds

Bij de meeste vogels geld zien eten doet eten,geef je vogels maar een keer enkel en alleen de bevroren insekten dan hebben ze geen keuze en zullen ze het wel eten,doe dit aantal keer en het niet eten is voorbij.

Laat ze wel niet uithongeren!!!!


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-06-25 - 13:49:43 send message to cocobar

Bedankt voor de racties, nu kan ik weer gaan proberen.
En van dat "zien eten doet eten" heb ik al ondervonden, want de zebravinken pikken nu soms ook een wormpje mee.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-06-26 - 08:55:10 send message to pluimenest

Santegoeds,
de aanschaf van diepvries insekten stelt inderdaad geen prbleem.
Het invriezen van de witte meelwormen lukt nog steeds niet.
Ik ben na je berichtje aan het kokkerellen geslagen en heb de witte meelwormen gekookt, laten uitlekken en daarne ingevroren (hopelijk leest Gaia niet mee).
Een klein uurtje na het ontdooien waren ze allen terug gitzwart en werden niet meer genomen door de vogels, er moet toch een manier zijn om de witte meelwormen wit te houden ???
Cocobar meng je diepvriesspul eens onder het eivoer je zal zien dat het geen week duurt vooral je vogels er zullen van smullen.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-26 - 18:12:56 send message to ewals

Ook ik gebruik voor mijn vogels ingevroren pinkies en buffalo's.
Als er jongen zijn hak ik het spul als het uit de vriezer komt, in heel kleine stukjes, bestrooi met insectenpoeder (korvimin) de ouders voeren dit zonder probleem aan de jongen, om de oudere vogels aan diepvriesproducten te laten wennen zou je ook eerst met kleine stukjes kunnen proberen, nemen ze dit op kan je de stukken steeds grote laten. Uiteindelijk zullen ze de hele ook opnemen.


Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2005-06-27 - 00:44:22 send message to Dinkie

Het is heel belangrijk om te weten wat welke vogel wil.
Om welke vogels gaat het precies en hoe heb je ze zitten in een gezelschaps voliere of in kweekvluchten?
Sommige vogels pakken gewoon geen kruipende insecten alleen maar vliegend spul.
De kans dat je jongen groot krijgt op gegeven insecten is niet groot en dan druk ik mij voorzichtig uit.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-28 - 08:37:42 send message to J. Santegoeds

Hallo Pluimenest,

Het zou toch eigenlijk zo moeten lukken met dat blancheren....

Denk eraan dat je ze niet langer dan een minuut of twee kookt, met kleine porties tegelijk.
Verder goed uitlaten lekken, en ook met kleine porties tegelijk invriezen, zodat ze vlug "diepgevroren" zijn.

Ik heb nog even in wat boeken zitten snuffelen en in een boek van Aloïs van Mingeroet kwam ik deze werkwijze óók tegen.
Misschien kén je het boek; "Kruisingen kweken en tentoonstellen".

Ik ben dus overgestapt op het voeren van; levende meelwormen én diepvries pinkies van Topinsect.
Dit bevalt me goed en bespaart me dus óók het geklieder van dat blancheren....

Groeten, J. Santegoeds


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-06-28 - 12:56:11 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er zijn ook diepvries wasmotten te koop. Deze zijn behoorlijk groot en kunnen bevroren in stukjes gehakt worden met een scherp mes. Het is prima voer en ook wit van kleur waar veel vogels een voorkeur voor hebben. Een vriend van mij kweekt met diverse tangara's en heeft met witte meelwormen en nymfen en de diepvries wasmotten goede kweekresultaten. Het nadeel is dat ze behoorlijk prijzig zijn.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2005-07-03 - 23:10:15 send message to markjansen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Maden (die sport visser gebruiken)we koken ze, daarna malen in een oude koffiebonen machine. Het werkt goed bij ons dan. Geven ze soms zo of gemengt met gekookte en gemalen meelwormen. De putters (en vroeger buulbuuls) doen het er goed op. Dit is iets wat bij ons goed werkt, maar heb ook verhalen gehoord dat het zwarte puntje in zijn staart van de made giftig is en dat je ze altijd dood moet geven. Ik geef ze altijd dood, verder heb ik er geen problemen mee.
En made zijn de laatst keer dat ik ze kocht per liter goedkoper dan meelwormen. Niet dat je moet besparen op je vogels maar het is makkelijk dat je dit weet laugh :D


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-07-03 - 23:36:04 send message to kwinten

Ik zou graag voor mijn vogels ook pinkies kopen.
En op de site zegen ze per liter.Maar is dat dan ong 1 kilo,hoeveel pinkies zijn dat dan ongeveer.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2005-07-04 - 00:03:22 send message to markjansen

Kwinten dat zijn er een hele hoop niet te tellen eigenlijk of je moet je vervelenlaugh :D. Maar je kan ze meestal ook in kleinere bakjes kopen of vraag het gewoon aan de verkoper dat je kleiner portie wil.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-04 - 06:59:04 send message to Niltava

Denk dat kwinten de diepvries bedoeld.

Kwinten dat is een doosje van plusminus 6 cd doosjes naast elkaar.

Ze zitten los dus je kunt er zo wat uit schudden.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede