Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wevers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wevers
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-21 - 12:40:11 send message to golemm

Ik heb in april in de handel een drietal wevers gekocht die werden aangeboden onder de naam citroenwevers. Nu vind ik nergens die naam terug, maar ik ga er van uit dat ik met de Napoleonwever (Euplectes afer) van doen heb.
Toen ik ze kocht had 1 wat zwarte en gele vlekken, een nog niet geheel op kleur zijnde man, en 2 waren er musbruin met een witgele streep boven het oog. Aangezien je meestal alleen foto's ziet van op kleur zijnde mannen weet ik eigenlijk niet in hoeverre de poppen van de verschillende weversoorten op elkaar lijken. Wie weet meer over citroenwevers???

Het vreemde is nu eigenlijk dat ik minstens een van de "poppen" hoor fluiten, (de "man" is doodstil) en ook nesten zie bouwen, wat normaal alleen de mannen doen toch? daarnaast is de "man" ipv meer op kleur nu bijna niet meer te onderscheiden van de "poppen". Is het niet vreemd dat wevers die niet de seizoenskleur hebben ueberhaupt nesten bouwen, en zouden ze nu niet juist op kleur moeten zijn?



huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-06-21 - 13:52:30 send message to huisjeboompjebeestje

Hallo golemm,

Veel vragen dus een behoorlijk lang verhaal
wink ;)
Soort verschil bij wevers is bijzonder moeilijk. Er bestaan zoveel verschillende soorten en de gebieden waar de soorten voorkomen overlappen elkaar ook zodat er veel soorten op een plaats voorkomen. Hierdoor kun je alleen goed het onderscheid zien als je goed naast elkaar kunt houden. Vaak worden de wevers ook tegelijk geďmporteerd wat het ook lastig maakt.
Het feit dat een wever een nest bouw zegt niets over het geslacht. Wij hebben thuis een koppel vlammenwevers. De pop legde eerst de eieren in een nestmandje in een conifeer en ging hierna pas een open nest eromheen bouwen. Hier ging de pop mee door totdat de jongen uitkwamen. De man heeft hier helemaal niets aan gedaan.
De twee jongen welke inmiddels groot geworden zijn, zijn 1 man en 1 pop. De man begint op dit moment te kleuren maar na ong. 3,5 maand konden we het geslachtsverschil al horen. De man 'blaast' namelijk en de pop heeft een korte 'roep' Dat 'blazen' of hoe je het ook wil noemen is veel langer en de man maakt zich dan ook groot (soort baltsen)
De tijd dat de wever begon te kleuren wisselde bij ons ook per jaar.
Misschien kun je een foto plaatsen?
Bij de volčre van vogelliefhebber staat ook een foto van een man
http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_enkel.php?id=224
Succes met je wevers
gr, Erik-Jan


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-21 - 14:25:52 send message to golemm

tjsa, t zou m kunnen zijn (de foto) maar de mijne was niet genoeg op kleur om zeker te zijn en nu is er bijna geen enkele kleur meer, dus n foto heeft weinig zin qua baltskleur, maar ik kan er wel een maken. Je zegt dat t onderscheid moeilijk is, zijn er meerdere wevers die ongeveer een zelfde kleur (zwart/geel) hebben dan?

Wat ik bij en van de "popen" merkte was een wat langer fluiten waarbij de keelveren zich iets opzetten, bedoel je dat met blazen? Verder geen balstgedrag gezien.


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-06-21 - 14:57:59 send message to huisjeboompjebeestje

De poppen lijken inderdaad erg op elkaar. Vaak worden bijvoorbeeld ook wevers verkocht met verkeerde namen. De vlammenweverman zond ik in als oranje wever toen we net vogels hadden, ik had hem daarvoor gekocht maar dat klopte dus niet.
Poppen van bijv. oranje, grenadier, madagascar, vlammen (of roodvoorhoofd) lijken erg op elkaar en zijn allemaal zwart/bruin.
De man zet inderdaad zn keelveren iets op, de roep van de pop is heel kort.
Echt baltsen hebben wij ook nog nooit gezien, we wisten namelijk eerst niet eens van welk soort de twee eieren waren.
gr. Erik-Jan


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-21 - 23:58:49 send message to tonnl

Als het inderdaad de Euplectes afer is zou je de pop(pen) eens goed van bovenaf kunnen bekijken. De aferpop heeft als een van de weinige soorten geen zwart op de rug. Alleen de uiteinden van de staartveren zijn zwart, het rugdek is "gevlekt" bruin.
Bij de poppen van verwante soorten zit er duidelijk zwart in de rugbevedering.
*gevonden in het boek "birds of Western Africa".
Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-22 - 11:16:29 send message to golemm

zo voor de vuist weg zou ik inderdaad zeggen dat er geen zwart op de rug is, maar zal straks nog ns kijken en proberen n foto te maken. momenteel zie ik totaal geen verschil meer met de vogel die ik als man gekocht heb (die eerst wat geelzwarte vlekken had). toch vreemd voor de tijd van t jaar!


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-06-22 - 11:36:26 send message to Daniel

Golemm vergeet niet dat wevers van het zuidelijk halfrond komen en dat hun zomer en winterkleed dus juist omgekeerd zijn.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-22 - 15:09:50 send message to golemm

Ik heb daar wel aan gedacht, maar vogels kennen geen kalender en reageren op lichturen, warmte, beschikbare insecten, zaden etc. kijk maar naar alle australische vogels die mensen hier in de winter kweken met kunstmatig licht. Ik vermoed echter dat die citroenwevers wildvang zijn (dat mag toch nog steeds??) en dus dit eerste seizoen hier wat van slag af kunnen zijn. Wat dan nog steeds opmnerkelijk is is dat ze wel nesten bouwen, terwijl ze geen prachtkleed hebben nu. Misschien inderdaad helemaal de weg kwijt wink ;).
Hoe is de ervaring van anderen met wildvang en hier geboren wevers??


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-22 - 15:20:42 send message to Niltava

Vergeet niet dat australische soorten al sinds de jaren 60 niet meer worden ingevoerd. En dus al gedomesticeerd zijn!
Zoals al eerder aangeven houden dieren, ook al zijn ze langer hier, toch wel degelijk de tijd van het zuidelijk halfrond aan.
Misschien heb je wel eens de artikelen in de kranten van broedende zwarte zwanen gelezen in de winter.
En, zoals ik hier al eerder ergens heb aangegeven, bijv. mozambiquen. Die gaan bij mij ook vaak na augustus broeden, en ik heb wel vernomen dat niet alleen bij mij zo is.

Overigens zijn wevers mijns inziens minder gevoelig hiervoor.


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-06-22 - 15:22:55 send message to huisjeboompjebeestje

Van alle wevers die er hier in Nederland en België zijn is ongeveer 99% wildvang.
Dit heeft verschillende redenen:
- veel mensen houden ze voor het prachtkleed
- ze zijn vrij schuw waardoor ze moeilijker te kweken zijn
- in de landen waar ze vandaan komen worden ze vaak als bedreiging gezien omdat er daar zoveel van zijn
Ik denk dat ze inderdaad wel van slag af kunnen zijn van deze wisseling.
Onze man is dit jaar al helemaal op kleur, dit was voorgaande jaren later, ze passen waarschijnlijk dus wel iets aan. Vorig jaar hadden we een 2e ronde jongen tijdens de tentoonstellingen eind november, deze zijn dus ook door de kou dood gegaan

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen EK wevers hebben???

gr. Erik-Jan


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-22 - 23:59:43 send message to golemm

de uitleg om hier een foto te plaatsen was mij wat te gecompliceeerd op de late avond. Ik heb dus een aantal foto's van de wevers bij mijn voliere gezet, op de oorspronkelijke foto's is t goed te zien, maar die zijn meer dan 2MB en dat trekt mijn telefoonlijntje niet dus heb ze iets kleiner gemaakt, hopelijk is t nog te zien. Heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de hele voliere maar ns te forograferen en op vogelarena te zetten.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-23 - 00:52:21 send message to tonnl

Misschien heb je iets aan de afbeeldingen hieronder?




huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-06-23 - 08:08:17 send message to huisjeboompjebeestje

uit welk boek komt deze afbeelding?


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-23 - 11:35:19 send message to golemm

t kunnen er nog een hoop zijn, maar de man had zeker geel en zwarte vlekken, dus mits er niet anderen zijn die ook geel/zwart zijn, moet t haast wel nummer 5 zijn.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-23 - 22:04:14 send message to tonnl

Dit komt uit het boek Birds of western African van Nick Borrow en Ron Demey. Er is net weer een nieuwe uit.
isbn nummer= 0-691-12321-7


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-24 - 10:57:15 send message to golemm

Eric Jan heb je fotos bij mijn voliere bekeken? Kon je er iets uit opmaken?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede