Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verlichting
balkwijk
Oud Lid
Posts :22

Oud Lid
2005-06-11 - 19:51:35

Nog een aanvullende vraag. Ik wil graag advies voor verlichting. Ik ga een nachthok maken in de schuur welke is geisoleerd. Ik neem aan dat ik het beste hier een lampje in kan maken met tijdklok. Moet een lamp niet langzaam teruglopen qua lichtopbrengst (dimmen) of maakt dit niet uit. Is een lamp in de buitenvoliere ook aan te bevelen? Deze lampen trekken wel ongedierte aan zoals spinnen/mugen e.d. Is dit niet bezwaarlijk?


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-06-11 - 19:59:57

Je kunt het licht beter dimmen. Dat kan via een automatische dimmer of je loopt drie keer op een avond naar nachthok om telkens de lamp iets te dimmen. Bij mij, als "s avonds als de tl's uitschakelen zijn de gloeilampen al op volle lichtsterkte, deze worden dan automatisch gedimt. Ik gebruik zelf een automaat van RIMO .
Is een eenmalige uitgave en je heb er jaren plezier van.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-06-11 - 20:17:08

Als je het via een timer doet kan het prima. De vogels weten al vrij snel wanneer het licht uitgaat en gaan al een tijdje van te voren op stok.
Je kunt ook twee lampen (of meer) gebruiken en die op verschillende tijden na elkaar uit laten gaan.


balkwijk
Oud Lid
Posts :22

Oud Lid
2005-06-11 - 20:50:32

Goffini, Jij hebt dus tl in de voliere en een gloeilamp in het nachthok. Hoeveel Watt zijn beide. En bedankt voor de tip. Waar kan je de dimmer kopen?


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-06-11 - 21:20:52

Ja, als ik het teruglees is het niet zo duidelijk.

Mijn volieres staan allemaal in een grote schuur. Dus ik heb geen nachthokken.
Als een timer de dimmer 's ochtends aanzet, laat ie eerst de gloeilampen ( 25 watt)langzaam op sterkte komen. Dan zet een andere timer na een halfuur de tl's aan. De dimmer wordt dan weer uitgeschakeld.En de gloeilampen doven ondertussen weer.
"s avonds gaat de dimmer aan; een half uur voordat de tl's uitgaan. In een half uur komen de gloeilampen weer op sterkte. Na een half uur schakelen beide uit. De gloeilampen doven weer langzaam(ongeveer half uur).
Hopelijk iets duidelijker uitleg.

Ik heb het aparaat gekocht bij Rimo.
www.rimo.nl


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-11 - 21:48:52

Ik heb alleen in het nachthok een kleine spaarlamp, die brandt gewoon altijd (5 watt). Ik heb hem in een lamphouder (bullseye) die ik wat donkerder gekleurd heb, zodat het niet te fel licht is.
Zo is er altijd een beetje licht als er wat zou gebeuren 's nachts.
Buiten krijgt de volière zijdelings ook e hele nacht wat licht van de buitenlamp in de tuin. Die lamp werkt op een schmerschakelaar en brandt dus altijd als het donker is.
Ton.


gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2005-06-12 - 12:30:36

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb 2 nacht lampjes in een stopkontakt zitten met een sensor als het grote licht uit gaan springen deze automatisch aan en zoals al is gezegd de vogels zitten na een paar dagen voor het grote licht uit gaat al op stok.
m.vr.gr. harry



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 127 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede