Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > afsterven embryo's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : afsterven embryo's
BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2005-06-02 - 18:30:01 send message to BALD

Uitsluitend bij roofvogeleieren
Ben in bezit van grumbach broedmachine ,kwa temperatuur en vochtigheid geen probleem denk ik omdat bij kleinere eieren een resultaat heb van 90%en meer
Maar bij grotere roofvogeleieren(kippenei en groter) embryo's sterfte van 40% dit na ongeveer
10 a 14 dagen ,terwijl overige probleemloos uitkippen
Wat zou de reden zijn van het hoge percentage afsterven bij grotere eieren dit zowel bij uilen,buizerds enz...De eieren worden 8 maal gekeerd per etmaal.
Wie heeft verklaring ervoor,dank U bij voorbaat







dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-02 - 19:07:48 send message to dooren

Hallo Bald welkom,
Altijd moeilijk afstervende eieren: even wat vragen:

Je broed tegelijk kleine en grote eieren uit?

Is bij het afsterven van de grote eieren, een kleinere of grote luchtkamer aanwezig tov de eieren die niet afsterven? (meten/wegen tov de eieren die op hetzelfde tijdstip erin zijn gelegd en dezelfde grootte hebben)

Komt het afsterven van de grote eieren bij alle koppels voort??

Welke eieren sterven af, de eerste of de laatst gelegde?? (nummeren met potlood dus, als ze gelegd zijn)

Heb je al geprobeerd als je de grote eieren uitbroedde het vochtgehalte te verlagen cq te verhogen?

Hebben andere kuiken welke uitkomen specifieke problemen, zoals bv. vroege uitkomst, afwijkend dons, verkleven, gezwollen kuikens, slecht geresorbeerde dooiers?

Als de vogels zelf broeden, ontstaat dit probleem dan ook??
Gert


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2005-06-02 - 21:05:04 send message to BALD

Hallo Gert
Grote en kleine terzelfde tijd
Luchtkamer iets kleiner
Komt bij ieder koppel voor
Vochtgehalte blijft heel de broedduur gelijk
Kuikens zijn tiptop gezond,tijdens opfok geen sterfgevallen
Vogels vorig jaar zelf laten broeden maar dan andere problemen,wel meer uitkomst
Komt mischien door verschillende eischaaldikten
en daardoor nog droger broeden???? maar geen kuiken sterft af voor het uitkippen(verdrinken)

Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-02 - 21:11:32 send message to dooren

Schaaldikte van de eieren heeft vaak een invloed op verlies van vocht. Een vogel met wat kalkgebrek zal de eerste eieren nog redelijk aan schaaldikte weten te produceren.
Eieren die het laatst worden gelegd zijn misschien wat minder van schaalkwaliteit (dunner) en verliezen daardoor meer vocht.
Vandaar dat je ze eigenlijk moet nummeren, hierdoor weet je of de eerste of laatste eieren afsterven. Ook de bewaarmethode totdat het laatste ei wordt gelegd kan van invloed zijn. Het beste is eieren zo snel mogelijk in de broedmachine te leggen, hierdoor minder managementfouten met eieren.
Het is moeilijk om pasklaar een antwoord te geven, veel gegeven opschrijven en conclusies proberen te trekken is vaak het enige mogelijk om eventuele managementfouten te herkennen.
gert


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2005-06-02 - 21:25:25 send message to BALD

de eieren worden direct in de broeimachine gelegd
omwille dat roofvogels om de twee dagen leggen
de eieren worden genummerd en diegene die afsterven is niet specifiek de eerste of de laaste
Sommige zeggen dat het een bacterie is overgedragen in het ei de ene heeft het, de andere niet??


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-02 - 23:12:09 send message to dooren

Frank,
Als er bacteriën in de eileiders van de vogel zitten dan zijn toch vaak alle eieren "verspeelt".

Het kan natuurlijk zijn dat deze eieren doordat ze van buitenaf of via de handen worden besmet.

Dit is logischer omdat niet alle eieren afsterven. Je zou dan de eieren moeten ontsmetten voordat je ze in de broedmachine legt.
Hierdoor sluit je praktisch alle risicos af tov bacteriebesmettingen van buitenaf.

Treden bacteriebesmettingen dan nog op, (na deze methode) dan dien je de vogels te kuren met een antiboitica, liefst tegen coli- of salmonela.
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-06-03 - 07:46:18 send message to ParkietenPeter

Ik weet niet of het een zinnige opmerking is, ik heb er dus totaal geen ervaring mee;
Als je grote en kleine eieren tegelijk in de machine hebt, moet de luchtvochtigheid niet anders zijn bij verschillende eieren?


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-06-03 - 07:56:48 send message to Amara

Kijk eens bij de topic "temperatuur broedmachine" misschien vind je daar iets!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-06-03 - 09:42:20 send message to Karel

Allereerst is het inderdaad van belang dat de temperatuur juist is. Let hierbij op dat de temperatuur gemeten dient te worden aan de bovenkant van het ei.
Hier blijkt eigenlijk al uit dat het niet goed mogelijk is om kleine en grote eieren tezamen uit te broeden, tenzij je de kleinere eieren op verhogingen legt, waardoor alle bovenkanten gelijk liggen.
De temperatuur moet liggen tussen 37,3 en 37,4 graden Celcius.

De luchtvochtigheid dient zodanig te worden ingesteld dat de eieren gedurende de volledige broedtijd ca. 15% gewicht verliezen. Dat betekent dat je het ei moet wegen voordat het de broedmachine in gaat en vervolgens iedere dag even moet nawegen om te controleren of er voldoende gewichtverlies is:
-Teveel gewichtverlies = luchtvochtigheid is te laag.
-Te weinig gewichtverlies = luchtvochtigheid is te hoog.

Zoals je zult weten dient de luchtvochtigheid voor roofvogels en uilen aanzienlijk lager te worden ingesteld dan bijv. bij eenden en kippen.
Zelf heb ik uilen uitgebroed bij een luchtvochtigheid van zo'n 40-50%.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-03 - 13:59:23 send message to dooren

Hoi Karel/Peter,
Als het goed is, is een grumbach een machine met ventilatie, dus luchttemperatuur wordt gelijkmatig verdeelt. Hierdoor zou de temperatuur rondom het ei hetzelfde moeten zijn.

Ik denk zelf dat het een vochtprobleem is, wat dan vooral bij de grotere eieren speelt. De ei oppervlakte tov gewicht is bij grotere eieren ongunstig dwz kleinere eieren hebben meer oppervlakte en minder inhoud. Dus dampen ze sneller uit tov het gewicht.

Jouw ervaring met roofvogels "karel" is dusdanig dat ik inderdaad geloof dat de grotere eieren te weinig vochtverliezen. Een kleiner ei heeft een gunstiger oppervlak/eigewicht mbt snel vochtverlies.

De luchtkamer van de grotere eieren was ook iets kleiner zoals ik uit de antwoorden heb begrepen van dhr. Balt.
Gert.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-06-03 - 14:21:51 send message to Karel

quote
Als het goed is, is een grumbach een machine met ventilatie, dus luchttemperatuur wordt gelijkmatig verdeelt. Hierdoor zou de temperatuur rondom het ei hetzelfde moeten zijn.



Ja, dat zou je wel denken en dat deed ik ook tot voor kort. Onlangs hoorde ik echter van een prof-roofvogelkweker, tijdens een lezing, dat het in de praktijk niet het geval blijkt te zijn. Ten eerste is de luchtverdeling minder optimaal dan gedacht en voorts is de warmte-invloed a.g.v straling door het warmte-element blijkbaar ook een factor.
Ik heb zelf wat proefmetingen gedaan in mijn eigen motorbroeder en er bleken inderdaad aardig wat verschillen zijn, op basis van hoogteverschillen (tienden van graden), maar ook in de hoeken van de broeder week dee temperatuur nog weleens af (ca. 0,3 graden hoger/0,5 hele graad lager!)

Advies dus: altijd blijven meten op gelijke hoogte met de bovenkant van het ei, al is het maar voor de zekerheid.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-03 - 18:18:20 send message to dooren

Hmm, dat is toch verrassend dat er zoveel afwijking in een broedmachine zoals grumbach kan zitten. (zou niet mogenshocked 8O)

Dit kan inderdaad ook een factor van betekenis worden als eieren bv 0.3-0.5 graad warmer of kouder worden bebroed.

De laatste 15 jaar niet meer met mijn eigen grumbach eieren uitgebroed, omdat ik al vond dat de natuur het toch iets beter deed.

Dat dure ding staat nu werkeloos ik de kelder, maarja, de natuur doet het meestal toch beter.
Gert.


parrotfarm
Website Member
Posts :38

Website Member
2005-06-03 - 18:34:56 send message to parrotfarm

hallo Bald,
zoals al eerder verteld moet je eieren wegen allemaal ,maak vantevoren een grafiek met de broedduur en gewicht zoals al vermeld moet een ei 16% afvallen dus kan je uitrekenen hoeveel gewicht een ei per dag moet afvallen.
als je veel verschillende eieren in de machine hebt, kom je tot de ontdekking dat je (schrik niet) 2 broedmachines moet hebben 1 nat en 1 droog.
dat kost weer euro's maar de vogels die je uitbroed kosten in de regel ook veel geld
groeten Cor


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2005-06-03 - 20:48:16 send message to BALD

Hallo,
Eerst en vooral,dank voor jullie sportieve reacties.Even een korte samenvatting
Karelzegt:temperatuur verschillen ,maar dat is toch ook bij die kleine eieren dan het geval!!
Parrotfarm zegt:2 broedmachine's droog en nat,
dan moet er veel verschil in de schaaldikte zijn
en wat doet de vogel dan met dat probleem???? Want nestje van 5eieren ,3uitkippen en 2afsterven
Het enige verschil tot nu toe bij het broeden van
grote en kleine eieren te samen is dat grote eieren zeer stabiel op de rollen liggen en die kleine eieren rollen naar alle kanten ,machine staat waterpas maar die kleine uileneieren zijn bijna helemaal rond en daardoor gaan ze alle kanten op bij het keren ,is dat een reden voor het falen bij grotere eieren ongeloofwaardig !!!!
Mijn instelling van de broedkast
Temperatuur:37,2 à 37,3
Vocht :30% à 35% 8 maal keren
Bij het aanpikken worden ze verplaatst naar een tweede broedmachine(idem grumbach)
Temperatuur: 36,8 à 37
Vocht : 60% à 65%
Zelfstudie zal misschien met tijd klaarheid brengen dat niet wil zeggen dat ik niet open sta voor ieders mening



parrotfarm
Website Member
Posts :38

Website Member
2005-06-03 - 21:02:21 send message to parrotfarm

hallo Bald,
ieder ei moet gewogen worden en je zal zien dat er nogal verschil zit in ieder ei afzonderlijk het ene ei moet droger bebroed worden en het andere ei moet meer vocht in z'n omgeving hebben.
Ik denk dat de schaaldikte daar weinig mee te maken heb, ik heb zelfs op aanraden van een kenner een keer een ei licht geschuurd om hem iets dunner te maken met als gevolg dat het vochtgehalte wel goed kwam.
Ook heb ik in de diergaarde gezien dat eieren van de keizerspinquin met heeel dikke schalen ook gewoon na een broedduur van bijna 50 dagen in een grumbach gewoon uitkwamen.
ik weet niet meer hoeveel, maar er was nogal wat verschil in de eischaaldikte maar dat maakte niets uit wat uitkomen betreft.
ik denk dat je 2 machine's een goede weegschaal en pen en papier nodig hebt
heel veel succes
Cor


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2005-06-03 - 21:41:21 send message to BALD

hallo,Cor
In iedergeval weegschaal,potlood en papier zal broodnodig zijn voor beter resultaat.
Wel is duidelijk dat van een nest de eieren
verschillen in grote,en anders aanvoelen bij het rapen ervan,bv koningsbuizerd,5 eieren verschillend in grote,drie eieren voelde zeer
glad,zelf vettig aan,terwijl de andere droog en ruwer aanvoelde is misschien daardoor verschil in verdamping????
Nog een vraagje;bevuilde eieren moeten we die schoongemaken en indien wel, met wat????
groet, frank





Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede