Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Agressieve amazones vallen jongen aan Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Agressieve amazones vallen jongen aan
Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-05-30 - 16:58:45 send message to Amara

Reeds verschillende jaren kweek ik met een koppeltje blauwvoorhoofd amazones,het legsel bestaat meestal uit 3 eieren waarvan er minstens 2 bevrucht zijn.Zij hebben reeds 16 jongen grootgebracht dus een ervaren koppel!!Toch hebben ze dit jaar hun jongen aangevallen in het nest.Op de leeftijd van 21 dagen werden ze geringd en was alles vrij normaal,nu een 10 dagen later ruim ik (voor het eerst) weer het hok ,Tot grote ontgoocheling stel ik vast dat het oudste jong gekwetst is aan het oog en een gezwollen kaak heeft ,het jongste komt er van af met wat schrammetjes,de 2de in rij is er het ergst aan toe,ondersnavel gescheurd tot aan de basis,en de bovensnavel heeft een barst.Beide jongen hadden een lege krop,alleen de jongste was nog gevoerd.
Dit gebeurde ook in 2003sad :( maar in 2004 was alles dan weer normaal,happy :)
Wat kan hier de oorzaak van zijn
(jongen worden met de hand verder gevoerd)


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-05-30 - 17:12:06 send message to MrandMrsSwift

Uhm, dat ze weer verder willen met alweer een volgend nest? Dat het nest weer leeg moet en ze de jongen als vijand gaan zien. Dat hoor je vaak dan het meest als antwoord. En vooral nu het weer in eens warmer werd, dat dat ook mee speelt?


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-05-31 - 23:46:21 send message to Amara

Ik stel mij echter de vraag of dit vaak voorkomt bij amazones en of er een verband is tussen het toedienen van eivoer of foutieve samenstelling van ee n comercieel zaadmengsel?


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-06-01 - 18:24:55 send message to MrandMrsSwift

Misschien een keer het koppel veranderen?
Verder heb ik geen idee.
Zitten hier niet veel kwekers van dat soort volgens mij, ik reageer alleen, en ik kweek ze niet eens. Bekeek het in z'n algemeen.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-06-01 - 18:27:17 send message to MrandMrsSwift

Sommigen worden (extra) gek in de kop als je er materiaal in doet voor het nest.

Verder kan het vanalles zijn denk ik.

Misschien goed bijhouden wat u geeft aan voeding en bij hoeveel dagen het gebeurd. En anders misschien zorgen dat er niet teveel jongen komen.
Evt. als er 1 ei langer dan het eerste of de eerste 2 eieren komen in de broedmachine verder uitbroeden.


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-06-01 - 18:27:44 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

En misschien is 1 van de 2 te oud? Of ze even een keertje rust geven?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-01 - 18:33:11 send message to dooren

Amara,
Eigenlijk zou je een hele reeks vragen aan je zelf moeten stellen, en dan nog is het moeilijk.
1. Genetische achtergrond.
2. Opfokperiode naar volwassenheid.
3. Buren (vogels verzet)
4. voeding, verzorging, klimaat, lichtduur.
5. Gedragsveranderingen tov man/pop/jongen.
(slecht voeren is een voorteken)
6. Samenhang koppel aggresief of juist samenhangend.
7. Informatie met andere kwekers inwinnen mbt dit gedrag van amazones.
8. enz.
gert


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-06-02 - 08:32:55 send message to Amara

quote


bij amazones de achtergrond achterhalen is vrij moeilijk,het stopt meestal in de tweede of derde generatie met import,info inwinnen dat gebeurt nu hier,voeding is al jaren het zelfde maar dan komt de vraag terug naar boven wat is een goede samenstelling van een zaadmengsel??Ik vermoed dat hier eerder de oorzaak ligt,
Zijn er liefhebbers die effectief weten wat er in hun zaadmengsel zit,Daar heb ik interesse voorwink ;)


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2005-06-03 - 15:15:14 send message to Papegaaienhulp

Beste Amara, het verbaasd me als eerste dat je de jongen pas met 21 dagen ringt welke ringmaat gebruik je? Ik heb zelf laatst jonge blauwvoorhoofden met 2 weken geringd met een ringmaat van 9.5 mm. Als oudervogels merken dat hun jongen achterblijven werken ze die liever het nest uit dan er nog meer energie in te stoppen.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-06-04 - 11:55:38 send message to Amara

ik maakte dus een rekenfoutje sad :(uit de nest genomen op 21-24 dagen (leefttijd) geringd op 14 dagen de jongste 2 dagen later! Ringe gebeurt met ringmaat 11mm
Man en pop zijn zeer driftig en bezoeken regelmatig het nest.
De jongen waren vrij forse beestjes,ik blijf denken dat de oorzaak bij het commercieel zaadmengsel ligt,(hoe hoort deze er eigenlijk uit te zien van samenstelling,er zijn toch amazonekwekers genoeg,hopelijk komt hier reactie op!)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-04 - 12:25:18 send message to Hawkeye_NL

Het is een bekend verschijnsel dat ouders hun jongen kapot maken of afstoten indien er iets met de dieren aan de hand is. Het is geen exacte wettenschap maar vaak gebeurt dit omdat de jongen op voorhand al geen overlevingskansen zullen hebben door ziekte of zo. Het kan zijn dat er iets aan de jongen mankeert dat wij niet met het oog kunnen zien maar waarvan de ouders weten dat laten leven geen zin meer heeft. Je komt hier pas achter als je de vogels zou laten testen en onderzoeken op een aantal verschillende ziektes of aandoeningen.

Natuurlijk zeg ik hiermee niet dat het in jouw geval zo is. Als je al jaren hetzelfde voer geeft en dezelfde toevoegingen dan lijkt het mij minder logisch dat het hieraan zou liggen.

Wat ook kan is dat de ouders al begonnen zijn met een nieuwe ronde en vinden dat de andere jongen groot genoeg zijn om te verkassen.

Erwin


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-06-04 - 12:42:33 send message to Amara

Inderdaad de jongen ogen er goed uit,op een paar wondjes na, en enige vorm van "ziekte "is (nog)niet vast te stellen.
Wel is het zo dat commerciele zaadmengsels kunnen varieren van samenstelling(commercie=winst maken)en wanneer zaden duurder worden dan gaan er wel wat meer goedkopere zaden de zak in!!
Heeft hier iemand kennis van een goede samenstelling voor amazones,dan kan ik deze zelf mengen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-04 - 13:03:24 send message to dooren

Kijk maar even in je mailbox.
Gert


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-06-04 - 13:26:48 send message to MADDAD

Beste Amara

Ik snap niet dat jij het zo in het zaadmengsel zoekt.volgens mij heeft het daar weinnig mee te maken.ik heb ook verschillende amazone koppels die opeens zijn jonge dood bijten na 1 a 2 weken.
ik denk dat ze dan toch op de èèn of ander manier teveel gestoord worden is het niet door personen dan misschien wel door andere koppel vogels.kunnen de koppels bij jou elkaar zien?.ook wil het wel eens voorkomen dat de man weer flink wil knuffelen en paren en dan deze jonge als een storend element zien.
ik persoonlijk denk dat je meer die richting moet zoeken als in je zaadmengsel.
ik gebruik prestige vind ik het beste zaadmengsel vul ik aan met fruitpallet en eigeel met fruit en groenten.

Groetjes John Hesenwink ;)


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-06-04 - 14:45:51 send message to Amara

ik twijfel inderdaad over het zaadmengsel,omdat dit het enige is dat kan verschillen,de overbuur is een koppel ara's,de andere buren zijn enkele grijze
wel kunnen ze de andere amazones horen maar dat kan toch geen probleem zijn!Waneer prijzen stijgen worden er goedkopere zaden toegevoegd,wanneer dit mais of tarwe is dan blijft dit meestal liggen,gebruikt men echter andere zaden zoals hennep dan is de balans misschien zoek!


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-06-04 - 15:50:19 send message to MADDAD

Amara,

Maar denk jij dan dat er zaden in jou zaadmengsel zit dat de agressie van de amazone stimuleerd.of dat ze agrie worden omdat er juist iets niet inzit.leg mij dat eens uit ik snap dat niet zo goed.

Groetjes John



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 177 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede