Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > insecten kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : insecten kweken
cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-23 - 18:49:24 send message to cocobar

Nu ik Afrikaantjes heb en die succesvol wil laten kweken, heb ik veel insecten nodig en wil die zelf kunnen kweken. Ik lees nu wel vaker dat men het doet maar weet nog altijd niet hoe. sad :(

Kan iemand mij stap voor stap vertellen hoe je fruitvliegjes en buffalowormpjes kweekt?
Wat is het basismateriaal om te beginnen en waar moet ik op letten (en andere nuttige tips)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-23 - 21:15:44 send message to Picolet

Het kweken van insecten is een tijdrovende zaak. Zelf heb ik wasmotten gekweekt voor mijn Tangara's. Het is een prima voer en is een stuk goedkoper als kopen. Een wasmot kost ongeveer 2,5 cent per stuk. Toen ik 3 jongen Zwaluwtangara's had aten ze er ongeveer 100 tot 150 per dag. Dan is zelf kweken rendabel. Het kweken van Buffalo wormen en meelwormen is alleen rendabel als je meerdere kilos nodig hebt. Je moet zemelen met dure biergistvlokken voeren en een behoorlijke warmte hebben om de eitjes te laten uitkomen. De kweek van fruitvliegen is erg temperatuur gevoelig en bij een te lage temperatuur is het snel einde oefening. In de zomer gaat het redelijk maar nu moet je ze in een broedstoof zetten.
Voor informatie voor voedingrecepten en kweekinformatie moet je maar eens kijken op www.vogelspeciaalclub.nl onder het hoofdstuk voeding-voedseldieren


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-24 - 00:28:04 send message to tonnl

Fruitvliegjes kweek ik door een banaan met wat hooi in een bakje met gaasdeksel in de volière te zetten. Binnen een week komen de eerste vliegjes er uit. Dit gaat de hele zomer door, soms wolken vliegjes, tot groot genoegen van de vogels. Zodra het te koud wordt koop ik eens per week een bakje in de dierenwinkel.

Meelwormen heb ik op tarwekiemen zitten, dat blijft langer droog dan zemelen. Ik voer ze met paardebloemblad en brandnetels. Zodra er torren zijn zet ik die apart.

Succes, Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-24 - 10:31:47 send message to golemm

Hi Ton

waarom is dat hooi nodig bij de banaan?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-24 - 13:26:38 send message to cocobar

Fruitvliegjes aantrekken lijkt me een gemakkelijke en goedkope manier om meer insecten in de voliere te krijgen...
Sprinkhanen zitten hier ook met hopen, dus dat kan ik ook misschien eens proberen aan de hand wat ik op de speciaalclub site gelezen heb...
Ik zal ook eens zien of ik ergens aan bladluizen geraak en voor het overige zal ik buffalowormpjes/pinkys aanschaffen in de winkel en een voorraad invriezen...


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-05-24 - 13:50:00 send message to vlindervogel

Is het ook mogelijk rupsen te voeren?
Daar zitten er bij ons massa's van in de tuin.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-24 - 18:29:48 send message to Niltava

ja, maar niet alle wink :)

Coccobar, je kunt ze ook ingevroren kopen(merk topinsect)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-24 - 19:46:12 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Veel rupsen zijn behaard en worden niet of alleen door grotere soorten gegeten. Tevens is het afhankelijk of zijn gastheer (de plant) niet giftig is. De sint jacobsvlinder vind je straks volop op het Jacobs kruiskruid. Prachtige geel zwart gestreepte rupsjes die behoorlijk opvallen. Elke inheemse vogel weet dat ze door het eten van deze zeer giftige plant niet te eten zijn.
De rupsen van de kleine vos en de dagpauwoog vinden we op brandnetels maar zijn zeer behaard en niet zo smakelijk voor de vogels. momenteel zijn er veel rupsen te vinden van spanners in hagen. het zijn kleine gladde zwarte rupsen maar worden door mijn vogels niet graag gegeten.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-25 - 00:15:39 send message to tonnl

Hooi die ik bij de bananen omdat het zitplaatsen biedt aan de vliegjes. Het kan een aardige drab worden onderin het bakje, de vliegjes zouden daaraan blijven plakken denk ik. Door een bosje hooi zitten ze nu lekker droog.

Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-25 - 10:43:37 send message to golemm

wat ben je toch een dierenvriend Ton
zelfs voor de vliegjes niets dan het beste!laugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-25 - 17:37:37 send message to Picolet



Foto hoort bij hier bovenstaande tekst


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-25 - 18:42:52 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Rupsen zou ik ook afraden omdat de kans groot is dat je je vogels vergiftigd, net zoals ik dat ook al eens gehoord heb over naaktslakken.

In de voliere heb ik 2-4 goudbuikjes, 1-1 napoleonnetjes, 1-1 oranjekaakjes, 1-1 angola blauwfazantjes, 2-2 spitsstaartamadines
(zebravinken en gouldamadines)

Hoeveel levend voer verorberen die afrikaantjes zo ongeveer dagelijks (om ze in broedconditie te brengen)?
en als er eventueel jongen zijn?

Ik heb al gekeken op de "site" van topinsect, nu nog een winkel vinden die deze producten verkoopt in de buurt!!! sad :(


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-05-25 - 19:01:26 send message to pluimenest

Tof hetgeen ik hier allemaal lees, maar vergeet toch niet dat de vogeltjes in kwestie vooral zaadeters zijn.
Zelf kweek ik met een heleboel Afrikaantjes, en het enige levend, nu ja levend : ingevroren,voer welk ik verschaf zijn Pinky's gemengd onder het opfokvoer op basis van eitjes.
Bij teveel insekten is de kans heel groot dat de jongen uit het nest worden gegooid, en dat kan toch de bedoeling niet zijn.
Het best voor een goed verloop van de kweek met deze kereltjes is zoveel mogelijk graszaden verschaffen, best in onrijpe toestand.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-25 - 19:32:39 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb mijn afrikaantjes nog maar pas en morgen worden ze met het mooie weer in de grote voliere losgelaten.
Voorlopig hebben ze alleen nog maar zaad gekregen met wat eivoer die ik eigenlijk voor mijn zebravinken maak...
Ik wil wel voorbereid zijn indien ze willen nestelen en wil van alle soorten ooit eens jongen op stok krijgen. razz :p

Het kan zijn dat ik het hier op het forum gelezen heb, maar iemand schreef dat hij/zij negerzaad 6á8 uren weekte in water en dit door bijv het eivoer draaide... Is dit dan een volwaardig alternatief voor insecten of niet?


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-25 - 19:37:53 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Groene bladluizen zijn ook een perfect voer. Het probleem is om ze te vinden. Zwarte bladluizen vind je makkelijk maar worden niet graag gegeten.
Destijds had ik twee jonge geelpoothoningzuigers die gevoerd moesten worden met kleine insecten. Mijn vader op pad gestuurd om witte dovenetels te zoeken die geinfecteerd waren met groene bladluizen. Gelukkig vond hij ze en sloeg de planten uit in een emmer en krioelde van de groene luizen, groene spinnen en groene wantzen. Beide jongen zijn dank zij deze kleine insecten groot geworden. Later pakken de ouders wasmotten en witte meelwormen en zachte meelworm nymfen.

Nu het weer warmer wordt is het misschien de moeite waard om eens te gaan zoeken.Natuurlijk is het ook nodig om te oogsten bij droog weer omdat anders de beestjes verdrinken in de emmer.



cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-25 - 20:34:58 send message to cocobar

Naast witte dovennetels, welke planten trekken ook nog veel "juiste" insecten aan...

Vlierstruiken trekken veel zwarte luizen aan, maar dat zijn blijkbaar niet de goeie. Ik denk toch dat ik ze die eens zal voorschotelen, niet geslagen is altijd mis happy :)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede