Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > aleen voor neophena kwekers aub is dit een ziekte of wat is dit dringend aub Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : aleen voor neophena kwekers aub is dit een ziekte of wat is dit dringend aub
oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-05-19 - 19:36:18

hallo
ik zit met een groot groot probleem .
ik heb een koppel opaline olijfgroene neophenas.
ik had de nestblok zoals ik met de andere neophenas gevult met houtvesels ( hamster hout ).
nu is het zo dat de pop al 1 week volop in de nestblok zit en alles maar ook alles van die hout schilfers uit de nestblok heeft verwijderd .
vandaag heb ik tot mijn verbazing het vogelde vast gesteld.
er liggen 3 eieren in de nestblok ... maar
de pop lijkt net een gepluimde kip :s
de vleugels zijn voledig geplukt en die pluimen liggen in de nestblok het komt niet door een gevecht met de man aangezien de man nooit in de nestblok gaat
hoe of wat moet ik nu doen :s


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-05-19 - 20:20:26

dat heet nu broed drift jou pop heeft dat in erge maten normaal trekken ze wel wat buik veren weg maar dat merk je niet eens alleen als je de vogel pakt zie je een streep huid zitten ik denk dat als je het nest kast weg haalt het weer over is wat je kan doen is een stuk vermolmt hout erin liggen dat gaat verveling tegen hebben ze wat te doen


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-05-20 - 08:06:19

De kakariki is wel geen neophema maar ik heb ook wat aan dit antwoord.
Mijn kakariki is namelijk vrijwel kaal maar heeft wel alle houtsnippers in het nest gelaten. De 6 jonge groeien goed. En nu maar hopen dat als die veren krijgen ze die dan niet kaal gaat plukken.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-20 - 08:37:44

Kan dit niet komen doordat wij hun geen natuurgetrouwe broedgelegenheid geven?


bert p
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2005-05-20 - 08:49:41

ik denk dat je last hebt van vedermijt daar kun je spul tegen krijgen daar moet je ze mee inspuiten


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-05-20 - 12:49:02

verdermijt ??
het is aleen de pop die de veren heeft uitgetrokken op de vleugels de man heeft niets van veren uitgetrokken als het vedermjid is moet de man die toch ook uit trekken en mijn andere koppel vogels ook
zo te zien aleen de pop heeft zich kaal geplukt aan de veren ( bijde kanten ) en die pluimen liggen in de nestblok
dus als ik hier mijn conclussie moet uit nemen is het blijkbaar dat de pop zich verveelt tijdens de broed .


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-20 - 13:02:17

Vervelen tijdens het broeden denk ik niet zo. Het geduld dat zo'n opbrengt om 3 weken en langer op het nest te zitten is instinctiefmatig.

Ik denk dat haar de blok niet beviel en daarom heeft ze het zelf gedaan. Je hoort ook vaker dat er turfmolm en allerlei andere zaken in de blokken gedaan worden. Zelf heb ik ook alleen wat beukensnippers met zaagsel op de bodem. De helft wordt eruit gehaald en de andere helft versnippert en aangepast aan hun grieven.
De vogels bepalen uiteindelijk wel of de blok goed genoeg aangekleedt is. Bevalt het niet en verandert dat niet, doen ze het zelf.


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-05-20 - 13:13:30

nou dan zal ik me ook al niet teveel moetten leggen op dit koppel dan :s
het is hun eerste nest en ze heeft haar 3 ei op
15 mei gelegd dus zolang broed ze nu ook al weer niet :s
normaal ( als de eieren bevrucht zijn ) zouden ze moeten uitkippen op 30 juni dus is nog heel lang
en nu al vervelen ze zit er goed in blijkbaar :s
met andere woorden als ze zich verveeld zal ze ook wel die eieren niet voledig uitbroeden :s


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2005-05-20 - 13:36:53

Maak je niet teveel zorgen: je hebt hele grote kans, dat de eieren normaal uitkomen!!! Ik kweek al jaren met veel koppels neophema's en ken het verschijnsel: sommige poppen gooien al het nestmateriaal uit het blok, anderen laten het gewoon liggen of knagen het zelfs fijn (voor de duidelijkheid: ik gebruik ook alleen de houtkrullen die je in de winkel voor in bv caviakooien kunt kopen). Daarom geef ik m'n neophema's het liefst broedblokken gemaakt uit stukken boomstam: hierin zit door het uitboren altijd een " kuiltje" onderin het blok en kunnen de eieren dus niet onder de pop wegrollen. Datr ze veren uitgeplukt heeft komt volgens mij echt niet door verveling: dan zou iedere pop zich kaal plukken tijdens het broeden. Het is volgens mij gewoon een instinctieve bezigheid om het nest met wat zacht materiaal te bekleden. een hele goede pop dus!!! En dat ze daardoor tijdelijk wat kalig er uit ziet, zou ik op de koop toenemen: die veren komen vanzelf weer terug.


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-05-20 - 23:47:56

ik hoop dat het een goede pop is happy :).
het is een pop van 2004 en het is haar eerste nest dus ik moet afwachten normaal zouden de jongen uitkomen op 30 juni ik heb dus nog de tijd
aleen maar hopen dat die niet helemaal kaal is als de jongen er zijn duurd nog een hele poos dus .
het is het eerste jaar dat ik met neophenas probeer te kweken , helaas is het telkens mis gelopen ook met de andere koppels .
nu maar hopen dat ik hiervan wat nakweek kan hebben ook al hebben ze maar 1 jong ik zou al heel tevreden zijn .
ik wacht dus af voor de rest ik hou jullie op de hoogte



sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2005-05-21 - 02:13:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als het alleen haar pennen zijn (staart en vleugel) kan het ook nog schrik rui zijn. Misschien heeft ze bezoek gehad van een muisje? In dat geval kan een vogel werkelijk haar pennen laten vallen. Dit zie je meestal alleen bij kwartels, kakariki's en gelijk soortig bevederde vogels, maar het is een mogelijkheid. Vergeet niet dat als de vogel 6 vleugel pennen aan bijde kanten kwijt is en deze gelijktijdig moet vervangen dat ze het zeer zwaar zal krijgen om en goed door de "rui"te komen en de jongen op stok te brengen zorg dus voor een uistekend en complete voeding.

Succes


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-05-21 - 15:47:36

nou ja ik probeer mijn best te doen
ik geef ze
eigeel , zonnepitten , gewoon zaad , lange takjes zaad , elke andere dag krijgen ze fruit etc ..
ze hebben allemaal een zwembadje etc..
met andere woorden ze hebben echt niets tekort en muizen dat zou mogelijk zijn geweest aleen ik woon op apartement en redelijk hoog ook dus dat is het niet
maar ik ben met de kweker in contackt geweest waar ik die heb gehaald .
en blijkbaar is het de drang omdat het geen natuurnestblok is .
hij had me gezegd dat ik me niet echt zorgen moest maken hij heeft ook een pop van zijn olijven die dit doet aleen is het in midere mate erg dan die van mij want die is echt heel erg :s
ik heb dan ook maar besloten om hun 1 ronde te laten broeden en dan afwachten .
maar zover zijn we nog niet ik laat hen met rust nu ze met
3 eieren liggen


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-05-21 - 22:39:09

Als ze tot 30 juni moet broeden is het ruim 40 dagen normaal voor neo`s is drie weken happy :)
Piet


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-05-21 - 23:00:36

zal wel 30 mei moeten wezen hahaha gr


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2008-11-26 - 16:58:33

Ik heb misschien ook nog een idee ik zorg altijd voor verse wilgen takken, zo hebben ze wat te doen, en ze maken er zelf een heel nest van.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede