Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gebruik probiotica in de vogelkweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gebruik probiotica in de vogelkweek
DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-09 - 18:51:30

Een kweker waar ik kortgeleden was gebruikte probiotica voor zijn vogels (gouldamadines) en daarnaast appelazijn. Voor de rest kuurde hij niet, niet preventief, maar ok niet bij ziekte. Zieke vogels zette hij wel apart, maar dan moest de combinatie appelazijn/probiotica het ook doen. Nu is er hier op het forum al vele malen geschreven over appelazijn, en kan ik ook wel wat vinden over probiotica, maar ik zou graag van meer mensen hier wat over horen.

Als ik kijk naar de mensenwereld verschillen de meningen er nogal over, en is zeker het wetenschappelijk gehalte van de bewijzen erg mager. Er wordt toch vaak gemeld dat de effecten van de bacterie allang teniet zijn gedaan door de maagzuren e.d. voordat de probiotica de darmen bereiken, danwel dat de concentratie die in de commerciele producten zitten absoluut niet voldoen.

Kortom de (on)zin van het gebruik van probiotica voor de vogelkweek. Wie heeft hier ervaring mee positief/negatief ? En hoe gebruik je het ?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-09 - 19:41:49

Hallo Dennis,
Ik had dezelfde vragen als jij.
Ik heb het nu gebruikt maar merk niet zoveel verschillen, maar goed hoe zou je dat moeten merken?
Gert van Doornen gebruikt het ook, moet je die even vragen.

Wat betreft het doorkomen van de maag, bedenk eens dat je ook voedselvergiftiging kan krijgen door bacteriën. Als die zover kunnen komen dan deze toch ook?
Waar het me zeker van belang lijkt is als vogels een antibioticakuur hebben gehad. Dan moet de darmflora weer worden opgebouwd met goede bacteriën, maw dan geef je de goede bacteriën in ieder geval een goede boost door probiotica te gebruiken.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-10 - 07:59:23

quote
Ik had dezelfde vragen als jij.
Ik heb het nu gebruikt maar merk niet zoveel verschillen, maar goed hoe zou je dat moeten merken?

Dat je een gezonder vogelbestand hebt ? Minder last van darminfecties. Maar dat kun je alleen goed merken als je over langere tijd meet, en bijhoudt hoeveel en hoe vaak het eerst voorkwam en nu. Is nog niet helemaal zuiver, maar je zou het toch moeten kunnen merken.

Maar hoe gebruik je het, en wat ?

quote
Gert van Doornen gebruikt het ook, moet je die even vragen.

heb ik gezien en ook reeds wat over gelezen, en hem kennende springt hij wel in als het nodig is, maar ik ben ook heel benieuwd naar anderen.

quote
Wat betreft het doorkomen van de maag, bedenk eens dat je ook voedselvergiftiging kan krijgen door bacteriën. Als die zover kunnen komen dan deze toch ook?
Uit wat ik gelezen hebt valt dat dus tegen bij bijvoorbeeld de yakults e.d. De concentratie is dan zo klein dat er weinig tot niets de darmen bereikt. EN dat ismisschien vanuit hun commerciele achtergrond wel begrijpelijk. Mogelijk dat dit bij de probiotica voor dieren anders ligt. Wederom ik hoor het graag.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-10 - 09:12:42

Yakult en dergelijke zijn marketingtechnisch waarschijnlijke leuke resultaten, zoals meer moderne zaken, maar een mens kan net zo goed een pak yoghurt of biogarde kopen. Voor mensen staat wel vast dat melkzuurbacterien een goede werking hebben in de darmen. Voor zover mij bekend staat dit voor papegaaien in het geheel niet vast, dit zou heel anders kunnen zijn. Wij geven, als onderdeel van de variatie in voeding, met enige regelmaat biogarde of yoghurt aan de papegaaien.

Het is niet aan te raden, nog doenlijk om zelf een soort van wetenschappelijk experiment op te zetten. Wel kun je de wetenschappelijke literatuur doorzoeken over de werking van (melkzuur)bacterien bij vogels/papegaaien.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-12 - 17:38:30

Ik gebruik probiotics van AVES en gebruik het al wat langer. Hierin zitten meer soorten dan in yakult en biogarde, waarin maar 1 zit.
Voor mijn gevoel draagt het niet bij aan de gezondheid als er niets aan de hand is. De darmflora is dan immers ok. Daarom lijkt het me wel raadzaam om te doen bij zwakke, verziekte vogels. Dus als je bv twijfels over een vogel of groep hebt.
Ik doe het trouwens in het drinkwater maar zal het nu in het eivoer doen, misschien beter te doseren.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-13 - 09:12:31

Wat ik mij afvraag is of er specifiek onderzoek gedaan is naar welke bacterien bij papegaaien nuttig zijn, dit zou goed van mensen kunnen verschillen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-13 - 11:29:11

Denk ook dat het verschilt, mail naar dhr. Holsheimer (van AVES). Die geeft het uit(probiotica) en heeft onderzoek gedaan


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-13 - 21:02:30

Ik zou het graag iets breder willen trekken dan alleen papegaaien (we zitten per slot bij VOGELarena, en ik heb geen papegaaien). En ik wil best iemand mailen, maar zou ook zo graag praktijkervaringen van kwekers/liefhebbers horen.



hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-05-13 - 21:26:37

hallo
ik heb dit jaar voor het eerst probiotic van aves gebruikt samen met breedmax en calcivet en mijn resultaten zijn dit jaar beter dan de laatste 4 jaar ik kweek grote parkieten en op dit moment zit ik gem. op 2 jongen per koppel [alle koppel geteld]dit heb ik jaren niet gehad
ik heb weinig uitval[ong.8 %]en meerbevr. eieren
ik weet alleen niet of het van deze middelen komt of dat het toeval is
groeten H J


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-13 - 21:34:29

quote
Ik zou het graag iets breder willen trekken dan alleen papegaaien (we zitten per slot bij VOGELarena, en ik heb geen papegaaien).

??
Dus wat ik zeg doet er niet toe??
Heb 1 koppel papegaaien de rest allemaal tropen, ik kweek en gebruik het!


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-13 - 22:21:03

quote
Dus wat ik zeg doet er niet toe??
Heb 1 koppel papegaaien de rest allemaal tropen, ik kweek en gebruik het!
In tegendeel, ik ben blij dat je reageert...... Ik doelde op de opmerking van Johan dat hij geinteresseerd was in het effect bij papegaaien.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-13 - 22:22:02

ok


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-26 - 23:21:16

Een wat late reaktie (maar door vakantieperikelen niet eerder gezienlaugh :D)Interessant onderwerp.

Mijn mening hierover is eigenlijk simpel, zorg dat er meer positive bacteriën, dan negatieve bacteriën in je lijf zitten. (geldt ook voor vogels) Hierdoor krijg je een goede weerstand.

Dus heb je een goede weerstand dan zit het dus waarschijnlijk wel goed met je goede bacteriën en hoef je niks te doen. (tenminste blijf gezond eten) Bacteriën groeien zeer snel door deling en zullen er dan wel voor zorgen dat ze de slechte de baas blijven, mits geen stress of andere onverwachte zaken je imuumsysteem gaan testen.

Dus iemand die geen last heeft van bv. darminfecties e.d. zal niet direct baat hebben met Yakult, de weerstand als men gebruik wordt immers niet direct belangrijk verbetert.

Gebruik het zelf ook dagelijk en moet zeggen dat ik mijn maagzuurtoestanden verleden tijd zijn. Met vogels zal het ook werken, mits je het goede spul gebruik. (er zit nl. nogal kaf onder het koren)

Onderzoekers hebben de laatste jaren veel ontdekt over bacteriën, ze "praten" bv. m.b.v. chemische signalen.
Ze kunnen aan elkaar genen uitwisselen zodat ze bv. een dna kunnen uitwisselen voor bv. resistentie van antibioticum.

Als er genoeg bacteriën bijelkaar zijn dan maken ze een soort biofilm, een suikerachtig cementfort welke moeilijk te verwijderen is.
Bovendien geven ze elkaar door dat er gevaar dreigt, bv andere bacteriën, en scheiden ze gifstoffen uit.

Ook ontdekt, als een bacterie bv 2 uur geen voedsel heeft dan gaan ze sporen vormen: sporen zijn overlevingsmechanismen voor bacteriën.
Het fasinerende is dat dit slechts de helft van de bacteriën doet, de andere helft van de populatie doet dit niet.
Deze andere helft offeren zich op om als voedsel te dienen als de andere bacteriën in winterslaap gaan. Het individu cijfert zich weg voor het grote geheel. Bacteriën zijn slim, slimmer dan wij dachten en waren al miljoenen jaren actief voordat wij nog uit de bomen waren geklommen.

In toenemende mate komen er minder en minder antibiotica's welke werken tegen slechte bacteriën. Dit komt dus omdat ze resistentie- genen aan elkaar kunnen doorgeven. Elke keer als er een nieuwe antibioticum was uitgevonden was er ergens op de wereld binnen 3 jaar resistentie.

Een geluk wij in Nederland hebben de minst resistente bacteriën van de wereld, dus als u van de zomer in een Frans ziekenhuis ligt, zorg dat je in Nederland terecht komt.

Samengevat, (mijn mening) maak gebruik van de positive bacteriën (probiotica), ze verzetten meer werk dan je denkt. Darminfecties en andere ongemak melden zich vrij laat, ook bij de vogels.
Gert


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-27 - 09:23:11

Interessant verhaal. En boeiend te lezen hoe "slim" bacterien zijn, zeker in verhouding tot ons mensen. Als ik de logica van het verhaal begrijp, is het te verwachten dat er een steeds grotere toename van het gebruik zal zijn van probiotica ? Heb jij toevallig ook kennis dta men bij andere dierensoorten er al wel meer gebruik van maakt als bij vogels ?

Dat er nu wat commerciele clubs ingedoken zijn is puur gericht op het gat in de markt lijkt me dan, inclusief de gezondheidshype de laatste 10 jaren in het westen ?

Je schrijft dat er nogal wat kaf onder het koren zit kwa producten, waar baseer je dat op ? En kun je mogelijk wat vertellen wat naar jouw mening koren is ?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-27 - 13:12:15

Er zijn inderdaad tamelijk recent fascinederende dingen ontdekt over hoe kolonies bactieren zelforganisatie ontwikkelen, het is echter misleidend en metaforisch taalgebruik om dit 'slim' en 'opofferen' te noemen. Hetgeen de uitleg echter natuurlijk wel zo makkelijk maakt.

Waar het om gaat als je probiotics aan de vogels geeft, is of deze ook de juiste soorten en samenstelling bevatten. Dat is maar zeer de vraag.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-27 - 17:48:36

Ik weet wel dat bij het Noorderdierenpark bij bepaalde dieren yakult op het menu stond.
Yakult bevat echter maar 1 bacteriesoort.
Waarschijnlijk ook op de mens gericht waardoor mogelijk minder geschikt voor vogels/dieren??
Aves is bij mijn weten de eerste die het introduceerde, momenteel zie het meer en meer.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede