Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pruimkop parkieten jongen, wie weet raad! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pruimkop parkieten jongen, wie weet raad!
kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-05-08 - 18:01:52 send message to kollie98


Eergisteren was ik de nesten aan het nakijken. Nu lag er een jong bij de pruimkoppen in(waarschijnlijk een dag oud), was koud en bewoog bijna niet meer. Heb hem eruit gehaald, warm laten worden en later wat gevoerd. Het jong leeft nu nog steeds, heb hem alleen bij een grasparkieten stel ingelegd die 2 jongen hebben(van ong. 14 dagen), zij houden hem wel warm, maar voeren hem niet. Dus ik voer hem maar om de 3uur. Nu heb ik net weer bij de pruimkoppen ingekeken, 3 van de overige 4 eieren zijn inmiddels uitgekomen, deze jongen worden wel gevoerd. Wat kan ik nu het beste met het oudste jong, die bij de grasparkieten in het blok ligt, doen? terugleggen of ???

erik


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-05-08 - 18:07:12 send message to Dennis Fr.

je zou het kunnnen proberen maar de kans is groot dat ze hem alsnog laten dood gaan


kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-05-08 - 19:06:44 send message to kollie98

Heb je misschien een andere suggestie? Hij is nu redelijk aangesterkt en piept goed, naar mijn idee. Laatst heb ik het met grasparkieten nl ook gedaan. De pop was doodgegaan, heb toen de twee jongen bij een ander stel ingelegd. Dat ging prima, die jongen vliegen over een aantal dagen uit. Wanneer ik het jong terugzet, kan dit nog gevolgen hebben voor de andere jongen?

erik


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-05-08 - 19:31:37 send message to Dennis Fr.

Als je geluk hebt heeft het geen gevolgen voor de andere vogels.dat is het probleem je kunt niet voorspellen wat de vogels zullen doen.

Groeten Dennis


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-05-08 - 21:19:11 send message to paccie

ik zou proberen terug te liggen je kan het in de gaten houden . je heb kans dat het jong te moe was toen het uit het ei kwam . bij gras parkieten gaat het meestal wel goed . als je het terug ligt of jonge bij ligt. ik maakt ook wel eens nestjes van 4 jonge als er een stel maar een heeft en de ander drie . leg het terug en kijk het aan als het niet gaat kan je altijd bij voeren gr paccie


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-08 - 22:11:17 send message to natasja

quote
paccie: ik maakt ook wel eens nestjes van 4 jonge als er een stel maar een heeft en de ander drie .


bedoel je dan dat je het eene jong van een koppel afpakt ?
misschien een stomme vraag want zo staat het er wel maar kan me zo slecht voorstellen dat je een koppel bewust kinderloos maakt , of heeft dat een bepaalde reden ?


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-05-09 - 00:14:51 send message to MrandMrsSwift

Dat kan ik me ook niet voorstellen.
Ik zou soms liever 1 of 2 jongen hebben dan 4.


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-05-09 - 20:08:11 send message to paccie

ja inderdaad als ze een jong hebben lig ik het bij een die al drie jonge hebben en dat stel dat een jong heeft gaat weer opnieeuw beginnen en de meeste keren hebben ze dan meer jonge gr paccie


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-05-09 - 22:02:36 send message to thuis

Dat bewust weghalen om sneller weer tot kweek over te gaan.... nee dat is niet mijn keuze.
Wel heb ik bij grasparkieten gehad dat de pop dood ging met een nest van 6 jongen, deze jongen heb ik onderverdeeld over diverse nestjes, waarbij ik rekening hield met de leeftijden. Dus alle nestjes er 1 of 2 jongen bij en dat is goed gegaan. Ook een keer een jong wat aangepikt werd weggehaald uit een vol nest en geplaatst bij een heel lief koppel met jongen, dit pleegjong werd prima grootgebracht en niet verder gepikt.
Dus... ik zou de gok wagen en het jong terugplaatsen bij de ouders en de uitgekomen eieren maar wel goed in de gaten blijven houden.
Succes


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-09 - 23:57:42 send message to natasja

quote
ja inderdaad als ze een jong hebben lig ik het bij een die al drie jonge hebben en dat stel dat een jong heeft gaat weer opnieeuw beginnen en de meeste keren hebben ze dan meer jonge gr paccie



dus toch .. dat geeft me eigenlijk een beetje een naar gevoel .. misschien reageer ik te menselijk daarop maar bewust je vogels hun jongen afpakken omdat ze te weinig jongen hebben .. nee .. sorry maar dat vind ik toch echt wel zielig .
't zijn toch geen fabriekjes ..


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-05-10 - 06:51:49 send message to paccie

tuurlijk gr paccie


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-05-10 - 08:22:24 send message to ParkietenPeter

Je kunt het ook zien als nabootsing van de natuur waar een ekster of slang het ei verorberd?
laugh :D wink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-11 - 23:14:42 send message to Picolet

Quote
-----------------------------------------------
dus toch .. dat geeft me eigenlijk een beetje een naar gevoel .. misschien reageer ik te menselijk daarop maar bewust je vogels hun jongen afpakken omdat ze te weinig jongen hebben .. nee .. sorry maar dat vind ik toch echt wel zielig .
't zijn toch geen fabriekjes ..
-----------------------------------------------

Bij handopfok van parkieten en papagaaien doet men in vele gevallen niet anders;hoe denken we hier dan over?of is dit anders?



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-12 - 00:57:16 send message to natasja

bij handopfok word in het algemeen een doel gesteld van handtam maken , volgens sommige gaat dat op de manier van handopfok makkelijker , ik vind dat een totaal andere stelling als jongen overleggen omdat de nesten te klein zijn en de vogels zo sneller meerdere jongen kunnen kweken.

handopfok is dan een geheel andere discussie als deze , die ik graag eens met je aan ga maar dan wel in het juiste perspectief geplaatst.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-05-12 - 07:05:01 send message to Picolet

Zal het doel dan ook verschil uitmaken voor de oudervogels(volgens mij blijft het ,,leed,, hetzelfde)sad :(


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-05-12 - 07:22:49 send message to natasja

Het maakt in zoverre verschil dat voor handopfok in het algemeen de jongen minstens 6 weken oud zijn , uitzonderingen daargelaten en dat de vogels niet gestraft worden voor kleine nesten , dat maakt voor mij een groot verschil ja , zou iemand overgaan op handopfok en het nest leeghalen alleen maar om tot grotere kweekresultaten te komen zou ik dat net zo raar vinden als in het geval van paccie.

het gaat er in deze situatie echter enkel en alleen om dat de nesten te klein zijn en de jongen worden overlegt om meer jongen te kunnen kweken , ik blijf dat een andere situatie vinden .




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede