Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > schimmel op het kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : schimmel op het kiemzaad
kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-05-01 - 07:08:23 send message to kakatoe

Ik gebruik kiemzaad voor mijn parkieten.
Daar zag vanmorgen dat er in het kimzaad schimmel zat op de safloor pitten hoe komt dit en kan dit kwaad?
Heb dit nog niet eerder gezien maar nu de verwarming uitstaat zie ik het voor het eerst.
Ik gebruik gewoon kienzaad bakken s'morgens doe ik het zaad er in uitgelekt sávonds spoel ik het nog eens.
De volgende dag maak ik het 2e bakje klaar en en spoel de eerste weer zo ga ik door tot ik het geef dat is de 3e dag.
De kiembakken staan op een verwarmings rooster (heetelucht)aan de westkant voor een groot raam de zon heeft rijkelijk invloed
Voor ik het kiemzaad geef spoel ik het goedje goed af.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-01 - 08:40:40 send message to DenisdeV

Onder invloed van de huidige temperatuur en vochtigheid gaat het inderdaad nu een stukje sneller.En ik zou het nooit met schimmel voeren.
Wat je gebruikt is volgens mij zo'n kiemapparaat uit de winkel,dit gebruik ik zelf ook. En op dit moment gebruik ik dus 1 bakje minder om schimmelvorming te voorkomen, dus één dag minder gekiemd,maar wel schoon !


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-05-01 - 09:35:21 send message to kakatoe

Anders staat het op het rooster van de verwarming en heeft dan een minimum temperatuur van 16 graden en overdag 20 graden en nu konstant dag en nacht 18 graden


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-05-01 - 13:21:03 send message to johanm

Nooit kiemzaad met schimmel voeren. Mijn vogels krijgen in deze periode dagelijks kiemzaad, in de winter drie à vier keer per week. Ik laat het zaad weken in een emmertje gedurende zes à twaalf uur, een hoeveelheid voor twee dagen. Vervolgens wordt het in een grote zeef gegoten en goed gespoeld met koud water. De eerst helft wordt onmiddellijk gevoerd, het is dan nog niet gekiemd maar de gewenste biochemische verandering in de zaden is al aan de gang. De tweede helft wordt in een open pot in de koelkast gezet. De dag erna nog een half uurtje in het water zetten en vervolgens weer goed spoelen en voeren. In het water gebruik ik aviclens, zowel bij het weken als op de tweede dag. Ik heb nog nooit problemen gehad met schimmels en de vogels eten gewoonlijk het kiemzaad volledig op voor ze aan het droge zaad beginnen.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-05-02 - 07:22:29 send message to kakatoe

Zou het misschien ook aan het zaad kunnen liggen?


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-05-02 - 10:48:51 send message to huisjeboompjebeestje

Weet je wel zeker dat het schimmel is?
Er komen namelijk fijne haarwortels aan de zaden die zo fijn zijn dat ze op schimmel lijken? Als het schimmel is, is het vaak ook wel te ruiken
gr. Erik-Jan


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-05-02 - 13:05:17 send message to kakatoe

Erik-Jan die haartjes zijn grijs/wit van kleur en heb dat nog niet eerder gezien.
Nu de verwarming uitstaat en het buiten wat warmer is zie ik het voor het eerst


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-05-04 - 19:22:46 send message to kakatoe

Nu heb ik zoals ik altijd doe eerst de zaden goed gespoeld en nu maar eens donker neer gezet en wat denk je na 12 uur weer schimmel op de zaden


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-05-04 - 19:27:51 send message to johanblok

Reinig je de bakjes ook zeer grondig, ik heb wel gemerkt dat na een periode van regelmatig gebruik de bakjes nauwelijks meer geheel schoon te krijgen zijn en het kiemvoer dan sneller beschimmelt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede