Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Broodkwekers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Broodkwekers
jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-04-19 - 16:04:45 send message to jani

Hoi

Bij deze nog een delicaat onderwerp.
Wie of wat word er er verstaan onder broodkwekers.
Is het de kweker die 100 grasparkieten kweekt of is het iemand die 2 ara's kweekt.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 16:25:05 send message to Lennart

Nee hoor is niet zo delicaat als jij denkt. Het is welliswaar al in diverse topics behandeld en toegelicht, maar om toch een antwoord te geven op je vraag is een broodfokker iemand die van van, pak weg, 8 koppeltjes 100 jongen "trekt" in 1 broedseizoen! Als hij dat met 20 koppels doet is hij zeker geen broodfokker!

De vraag over de ara snap ik niet want dat is 1 nest...!

Kortom: Een broodfokker is iemand die in een zo kort mogelijk tijdsbestek zoveel mogelijk jongen probeert te kweken, of te wel zijn broedkoppels "leeg trekt"! Met inderdaad de doelstelling om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk geld te verdienen tegen de laagst mogelijke kosten.....en voor de vogels vaak onder erbarmelijke geestelijke en lichamelijke omstandigheden....sad :(

wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-19 - 16:52:36 send message to Wickingh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hai,

volgens mij is een broodkweker van vroeger uit iemand die met het kweken zijn brood moet verdienen.
Dat er nogal wat brood kwekers zijn/waren die het belang van de inkomsten boven het belang van de dieren stellen, heeft er voor gezorgd dat de term broodkweker een negatieve bijgedachte heeft gekregen zoals Lennart al aan gaf,

mvg Frank


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-04-19 - 17:06:23 send message to kakatoe

broodkweker heeft niks temaken met dat iemand daar zijn brood mee moet verdienen


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-19 - 17:16:06 send message to Wickingh

eh ja en verder?


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-04-19 - 17:18:54 send message to Pattie

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

volgens mij is een "broodkweker" wel degelijk iemand die zijn geld ermee probeert te verdienen.. ten kostte van alles en iedereen..
"Beroeps"kweker zoals ze het noemen..


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-04-19 - 17:25:36 send message to irri

hoi, een broodkweker hoeft niet per see veel vogels te hebben, maar is wel iemand die ten koste
van zijn/haar vogels geld probeert te verdienen
en meestal is dit dus in het nadeel van de vogels
dus alles voor het geld, dat kan dus ook op 2 ara's slaan maar ook op 200 ara's
groetjes marjan


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 17:34:41 send message to Lennart

Inderdaad, je kunt al een broodkweker zijn met 1 kweekkoppel....sad :(

Maar ik snap Wickingh ook wel.....het woord heeft door een aantal malafide kwekers hoofdzakelijk een negatieve klank in de publieke opinie.
Terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.
Want er zijn natuurlijk genoeg kwekers die op een nette manier kweken, maar er wel van kunnen leven.....happy :)

wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-19 - 17:40:05 send message to Wickingh

Hai Lennart,

dat was idd het enige wat ik beweerde, ik zei niet dat je ongelijk had,wink ;)

mvg Frank


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-04-19 - 17:48:36 send message to jani

hoi
Als ik het dus goed begrijp zijn er goede broodkwekers en slechte broodkwekers.
Vraag mij dan af waarom men te pas en te onpas methet woord broodkwekers schermt.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-19 - 18:00:24 send message to Wickingh

Hai,

dat is tamelijk logisch als een neutraal woord , veel in verband wordt gebracht met een negatieve betekenis, zal deze negatieve betekenis de overhand krijgen en in de loop van de tijd niet meer gezien worden als een neutraal woord.

mvg Frank


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 18:04:08 send message to Lennart

Nogmaals: In de avicultuur heeft dit woord in Nederland een negatieve weerklank......

Even off-topic:
Ik weet het niet maar gezien uw reactie komt u waarschijnlijk uit België en de Belgen staan er om bekend om de Nederlandse taal zuiver te willen houden en de Nederlanders staan er om bekend te pas en te onpas een Nederlands woord te verkrachten. Kijk maar eens hoe groot de invloed hier in het westen van Nederland van de Marokkaanse en Atiliaanse taal is bij onze jongeren. Vaak weten zij niet eens meer het Nederlandse woord en begint het hier voor de wat ouderen in Nederland het Nederlands haast een onbegrijpelijk taal te worden...

wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-19 - 18:49:34 send message to Wickingh

Hai Lennart,

en aan duidelijk taalgebruik doet mijn laatste antwoord ook niet bijdragen laugh :D ,

mvg Frank


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-19 - 20:04:48 send message to Niltava

quote
Vaak weten zij niet eens meer het Nederlandse woord en begint het hier voor de wat ouderen in Nederland het Nederlands haast een onbegrijpelijk taal te worden...


Hmm dan behoor jij zeker bij de laatste categorie..happy :)

De taal ontwikkeld, een taal die dat niet doet is dood.
Nieuwe woorden komen onder invloed(buitenlandse of moderne ontwikkelingen)welke ook, andere woorden verdwijnen en komen soms terug.
Ze verdwijnen soms omdat de functie die het beschrijft verdwijnt.
Ook bestaan er subculturen, bv bij de jongeren(ongeacht hun herkomst!!!).
Om terug te gaan naar het onderwerp broodfokker is natuurlijk van oorsprong iemand die voor zijn brood ergens mee kweekt, aangezien dit momenteel (bijna) niet mogelijk is, gebruikt men de term voor mensen die veel jongen uit hun jongen trekken.
Overigens wordt ook de term fokker vaak vermeden en spreekt men van kweker. Hoewel het volgens de Nederlandse taal fokker is voor warmbloedige dieren en kweker voor koudbloedige dieren en planten.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-19 - 20:20:17 send message to Lennart

quote
Hmm dan behoor jij zeker bij de laatste categorie


Inderdaad...maar als u woorden als: patta's, een waggie, wholla, swha, doekoe's, pássen....tot zelfs in de reclame's toe gebezigd wordt, sorry hoor dat is geen verrijking dat noem ik veloochening van je moeders taal....sad :(

wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-19 - 20:22:32 send message to Wickingh

Vet ,cool , kicken reply, maar tamelijk off topic,

cu F



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede