Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoeveel vogels? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hoeveel vogels?
jootje40
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-04-14 - 08:29:37

IK heb een vraagje over mijn voliere die ik aan bouwen ben ( nou ik nie maar mn man haha ) hij word 2.23lang 1.00 breed en 1.80 hoog nu is mijn vraag hoeveel tropische vogeltjes kan je houden in deze voliere?
bvd groetjes jolanda


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-14 - 08:58:53

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Denk dat je even moet zeggen aan welke vogels je denkt.
Je hebt grote en kleine maten wink :) en soorten die niet bij elkaar kunnen.
Verder, wil je broeden en/of is het alleen om de kleur/zang
Is hij beplant, kaal.

Zo op het eerste oog, met beplanting, zonder al te veel broedverwachtingen maar toch zo nu en dan een nestje. Een koppel of 5 niet al te grote vogels


jootje40
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-04-14 - 09:06:39

ik denk zelf aan zebravinken kanarie rijstvogels en beplanting ja dat ook maar wat?daar ben ik nog nie over uit


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-14 - 10:46:33

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op zich kunnen deze soorten prima bij elkaar. Zijn goede vogels om mee te beginnen.
Een koppel of 5 vindt ik al bijna veel zeker als je er ook nog eens jongen bij krijgt (en dat lukt zeker met zebravinken goed)
Alleen houdt je waarschijnlijk met de kanaries niet veel planten over. Tenzij je dennetjes, sparren, coniferen, heide, engels gras e.d. neemt. Dit schijnen de kanaries wel met rust te laten.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-04-14 - 10:57:43

Waarom zou je de volière al met zoveel koppels vullen, als je nog niet goed weet hoe of wat.
Dus 5 koppels is voor mij uit den boze. Concreet: neem 1koppel zebravinken, 1 koppel rijstvinken en een kanarie, zo heb je al een mooie verzameling en kan je later nog altijd beslissen of je nog een soort erbij neemt. Wie weet hoeft dat tegen dan al niet meer en is heb je al 5 jongen (vermoedelijk zebravinken) bij.
Kijk misschien eerst nog eens rond in de winkel of bij een kweker voordat je koopt... soorten genoeg en op het net kan je dan veel extra informatie een bepaalde soort vinden.
succes in je zoektocht


jootje40
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-04-14 - 12:53:22

allemaal heel hartelijk dank voor de tips!! ook jullie veel succes


jootje40
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-04-14 - 15:48:57

hm heb eigelijk nog een vraag? heb als ondergrond stenen nu maar heb gelezen om daaroverheen zand te doen van ong 10cm?? wie wil mij raad geven


tingeling
Website Member
Posts :34

Website Member
2005-04-14 - 18:04:19

hahaha geen tropen want dat zijn geen vogels


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-04-14 - 18:10:20

als ik de grote van uw voliere zie zou ik al content zijn met 2 koppeltjes vogels bijv zebra s en rijstvogels . wat dit zand betreft zou je beter zijn met een laagje aarde in plaats van zand . omdat zand niet goed is voor coccidiose. ikzelf gebruik schavelingen maar ik weet niet of je uw voliere binnen of buiten hebt . veel succes


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-14 - 19:15:35

Misschien eerst eens lezen
quote
Zo op het eerste oog, met beplanting, zonder al te veel broedverwachtingen maar toch zo nu en dan een nestje. Een koppel of 5 niet al te grote vogels


Als je voliere redelijk beplant en napoleonnetjes, goudbuikjes, gouldamadinen hebt ed kunnen er best 5 koppels in.
Aangezien niet iedereen een kweker is/wil zijn en toch ook wat vogels wil zien.
Wil je echt kweken, tja dan moet je anders denken en inrichten.
Ging er ook even vanuit dat er een nachthok bij zit, klopt dat??
Anders moet je daar ook rekening mee houden bij de keuze van de vogels, beperkt je wel erg(of 's winters naar binnen halen)
Bij kanaries kun je coniferen zetten en bv vlier, meestal zullen ze er wel aan knabbelen, ze groeien niet hierdoor. Maar zoals gezegd in deze kleine voliere zouden ze misschien zelfs niet overleven.

De drie soorten die je noemt kunnen hier goed in kweken, echter rijstvogels kunnen nog wel eens slachtoffers maken als de andere vogels niet weg kunnen komen(denk ook even aan de jonge zebra's en kanaries)
Heb je deze soorten dan kan er wel een explosie van jongen komen. Heb je opvang voor de jongen?
Van bv de zebra's en rijstvogels makkelijk 15 jongen krijgen.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-04-14 - 20:46:39

Het risico van een kleine voliere is dat je heel gemakkelijk besmettingen krijgt omdat de grond gemakkelijk verzuurd met zo veel vogels (ook al zijn het er maar 2) op zo'n kleine ruimte. Ik zou dus adviseren om de bodem te bitoneren en daarover beukensnippers te strooien die je dan makkelijk wekelijks kan vervangen.
Over die bevolking gesproken ik gebruik de volgende maximumhoeveelheid: 2 koppel kleine exoten per m³. En dan zorg ik ervoor dat ik nooit over de helft van die limiet ga buiten de kweek.

Veel succes en plezier met je vogels!!!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-04-14 - 23:35:15

Nog een tip, als je nog aan het bouwen bent. Maak hem iets hoger. Nu zul je regelmatig je hoofd stoten... (of je moet heel klein zijn) happy :)
Ook kunnen de vogels dan veilig over je heen vliegen als je in de volière staat.

Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede