Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge bourks na 2 dagen dood Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge bourks na 2 dagen dood
Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-04-13 - 17:31:57 send message to Stieneke

Ik zijn tot nu toe 2 bourken jong geboren maar na 2 dagen vond ik ze dood in het nest. per dag kijk ik 3 x. 's ochtends zijn ze dan nog levend en 's middags vind ik ze dood in het nest. Er zit wel voeding in de krop. Maar misschien te grof.
Zou dat kunnen, dat ze te grof zaad naar binnen krijgen?
Wat geven jullie aan de ouders bij net uitgekomen eieren. Alleen kracht en opvokvoer of ook zaad?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-13 - 17:34:59 send message to ParkietenPeter

Natuurlijk krijgen ze altijd zaad!

Eivoer is belangrijk maar ik zou ook niet zo vaak storen. Kijk gerust eens twee dagen niet. Gefe de ouders rust, dit is erg belangrijk.

PPeter


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-04-13 - 17:39:14 send message to Stieneke

Ik heb een boek over bourksparkieten en daar stond wel in dat voeren nogal eens problemen kan geven en om die reden de eerste paar dagen 3x nestcontrole moet houden.
Bij het 1e jong hebben we ook niet gegeken maar lag ook na 2 dagen dood.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-13 - 18:16:57 send message to thuis

Stieneke, was het hun eerste nest?
Waren de jongen genoeg gevoed? Bij parkieten zegt men dat een klein stukje wit brood, gedoopt in wat melk, aanzet geeft tot (beter) voeren van de jongen.
Gekke vraag misschien... maar is de luchtvochtigheid niet te laag, hierdoor schijnt het mogelijk te zijn dat er verklevingen ontstaan, te droge lucht (denk b.v. bij mensen aan airconditioning klachten) schijnt niet goed te zijn?


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-04-13 - 23:05:17 send message to Stieneke

Ja het is hun eerste nest. Waarvan nu nog 4 eitjes uit moeten komen. Ze waren wel goed gevoed. Alleen in de darm zag je erg grof zaad. Wat de luchtvochtigheid betreft, ik denk niet dat die te laag was. Het nest hangt in de buitenkooi. Met polderlucht wat altijd al vochtiger is. Of de houtmot wat in het nest zit, zou veel vocht moeten ontrekken, dan is het een ander verhaal.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-04-14 - 03:44:04 send message to johanm

Je zou kunnen proberen om het droge zaad de eerste paar dagen te vervangen door gekiemde of geweekte zaden gemengd onder het eivoer. Ik pas dit zelf toe bij mijn pyrrhura's omdat die de eerste dagen ook geneigd zijn teveel droge zaden aan de jongen te voeren. Dit werkt uiteraard wel het best als de ouders er al wat aan gewend zijn maar de meeste vogels nemen het meteen goed op.


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2005-04-15 - 23:13:55 send message to duif5

Hoi,
Dode jongen komt best vaak voor.
Bij m'n splendids bleef er na een paar rondes soms wat in leven. Ook veel jongen na twee dagen dood met gevulde krop.
Wat opvalt is dat het meestal na twee (of drie) dagen is, en de kropjes waren altijd goed gevuld.
Het lijkt me sterk dat het aan de voeding ligt, het kan ook natuurlijke selectie zijn.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-04-16 - 11:04:15 send message to Stieneke

Het is hun 1e nest en ik hoor nogal dat er bij het 1e nest vaak problemen zijn. Er liggen nog 4 eitjes waarvan 3 zeker bevrucht maar ze gaat nu steeds vaker het nest af. Ga ze denk ik één dezer dagen maar eruit halen.


nijk
Website Member
Posts :28

Website Member
2005-04-16 - 16:26:39 send message to nijk

Kijk ook even of je geen bloedluisjes in het blok heb zitten, want dat kan de oorzaak ook zijn, want die hele kleine jongen kunnen nog niks beginnen tegen de rotbeestjes.

Nijk


hobby kweker
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-04-16 - 17:07:19 send message to hobby kweker

hoi
niet zo vaak kijken en eiervoer wink ;)


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2005-04-16 - 17:20:59 send message to KeesdeJongh

Hallo Stieneke,

Het meest waarschijnlijke is toch dat je ze te vaak stoort.
Waneer jongen sterven met een volle krop betekend dit in de meeste gevallen dat de pop te lang van het nest is geweest, de jongen koelen dan te veel af waardoor het voedsel in de krop niet meer verteerd, het gevolg is dat de jongen sterven.
Dat het aan de voeding ligt lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk, ik geef mijn vogels altijd (ruim 40 jaar) gewoon grof parkietenzaad, wat zachtvoer ( o.a.eivoermix) met geraspte winterpeen met een beetje Rosevice` en wat groenvoer (niet teveel) verreweg de meeste jongen komen dan ook prima groot.
Je kunt ze ook nog wat kiemzaad geven, let er wel op dat je dit goed spoelt i.v.m. kans op schimmelvorming.
Witbrood gedrenkt in wat melk is ook een prima tip, let er wel op bij warm weer dat dit snel verzuurt, niet te lang laten staan dus.

Veel succes verder met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-04-16 - 17:23:38 send message to Stieneke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eivoer, trosgiers en Neophemazaad krijgen ze. Mijn voorkeur gaat ook uit naar niet zo vaak kijken. Ik doe alleen wat er beschreven staat in dat bourkenboek. Maar een jong wat dood is en wat dan te lang blijft liggen, lijkt me ook niet echt goed. Toen ze jong had ging ze nooit het nest af ook niet tijdens controle.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede