Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Effect luchtdruk op kweek ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Effect luchtdruk op kweek ?
DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-12 - 21:14:59

Collega-vogelgekken,

In een gesprek met een collega-kweker kwamen wij op het onderwerp effect van luchtdruk op de kweek.
De man in kwestie is (net als ik) gouldamadinekweker, en dan het type dat het 's winters doet (of de vogels eigenlijk) of eigenlijk vnaf eind oktober tot ongeveer eind maart.
Wat hem al een aantal jaren achter elkaar opviel was dat bij de overgangen van 2 weerstypes (bijvoorbeeld ineens naar flinke vorst zoals een aatal weken terug) hij slechter kweekt. En dan vooral minder eieren bevrucht en meer afgestorven jongen in het ei.

Temperatuur kunnen we in die tijd controleren, luchtvochtigheid ook, maar luchtdruk volgens mij nog niet. En daar gaat zijn verdachtmaking naar uit. Heeft iemand daar ook enig zicht op/kennis over ? Of zijn er mogelijk andere oorzaken te bedenken ?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-12 - 23:07:36

Luchtdruk is ook te meten en gaat voorop bij weersveranderingen. Vogels (en andere dieren) anticiperen op dit verschijnsel. Ze zijn gevoelig voor dit verschijnsel omdat hun leven er vanaf kan hangen. Mensen hebben dit gevoel min of meer verloren.

In afrika trekken de gnoes achter de regen aan, de gemsen komen voor het slechte weer naar beneden in het dal.
En onze vogels geven acuut de brui aan hun broedperikelen. Maar ook kunnen ze snel een herstart maken.

In mijn tuin heeft een tortelduif een nesje jongen dat op het punt staat van uitvliegen. Dit betekend dat ze vlak na de sneeuw zijn begonnen met het bouwen van hun nest.

Tip:
Voor en bij extreme weersomslag (negatief of positief) moet de vogelliefhebber allert zijn op allerlei zaken om "ongelukjes" te voorkomen.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-13 - 09:57:58

Mijn muller amazones anticiperen enorm op naderende regen en onweersbuien, prachtig om te zien. Ze vinden het fantastisch om in de regen te zitten. Ik ben blij dat we de luchtdruk nog niet kunnen controleren, ik heb geen behoefte aan kweek in laboratoriumomstandigheden.
Allicht hebben tal van factoren, en ook de luchtdruk in vloed op de kweekproductie, maar sinds wanneer moet deze gemaximaliseerd worden?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-13 - 12:41:14

ik had 3 eieren van mijn ara's die buiten zitten ei 1kwam uit dag later werd het slecht weer ei 2 en 3 kwamen niet uit zou dat door de luchtdruk gekomen zijn of wisseling van warm naar kou en vocht


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-13 - 13:44:28

Lijkt me onwaarschijnlijk omdat het in deze situatie met dit soort gevallen geen snelle verandering kan bewerkstellen met de eieren, zodat de 2 andere eieren niet uitkomen.

Het eerste ei kwam wel uit, heb je de andere eieren opengemaakt, en was het jong volledig ontwikkeld of in een vroegere stadium afgestorven?

Als de pop langdurig van het nest is geweest, zou het 1e jong wat was uitgekomen ook dood zijn gegaan. Lijkt me dat de 2 andere eieren in een vroegere stadium zijn afgestorven.
Gert


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-13 - 14:00:47

hetwaren volgroeide jonge en de dooier was op ik woon in het bos ik heb het bij 2 koppels gehad het zelfde probleem ik kan er geen reden voor vinden ze blijven er goed op zitten kan het probleem zijn te hoge vochtigheid en te koud weer een probleem zijn


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-04-13 - 14:45:35

Beste medevogelliefhebber,

Het is bekend dat vooral Ara’s gevoelig zijn voor hoge en of te lage luchtvochtigheid.
Bij een hoge luchtvochtigheid verdrinkt het jong als het ware in het ei.
Door het vocht zwelt het jong iets op en kan het niet uit het ei komen hierdoor sterft het jong terwijl het wel volgroeid is.
Bij een te droge luchtvochtigheid zie je later vaak afwijkingen aan de poten ( ingesnoerde tenen) .

Veel succes.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-13 - 17:07:28

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij een hoge luchtvochtigheid hebben de kuikens ook slecht gesloten snavels en soms onvolledig opgenomen dooiers. 80% van de embryonale sterfte vindt plaats in de laatste 4 dagen.

Mijn advies met dit probleem is het volgende:

Weeg de vers gelegde eieren nauwkeurig met een geschikte weegschaal, liefst digitaal (met minstens 0.1 gram minimaal als aangeef gewicht).

Weeg de bezette eieren die bv niet uitkomen op het einde van het broedproces er reken het gewichtsverlies uit in procenten. Eieren nummeren met een potlood zodat men inzicht krijgt in welk ei afsterft (en weegt).

Eieren in de beginstadium welke afsterven laten èèn helder rode bloedbaan zien, en zijn na paar dagen te herkennen met een zwarte punt terwijl het "rode web" verdwenen is.
Later zal ook de luchtkamer niet meer strak zijn en gaan "ronddrijven". Eieren welke in de beginstadium afsterven zijn vaak besmet met bacteriën, of ouders genetisch onjuist samengesteld.

Het gewichtverlies moet zijn minimaal 10% en maximaal 28% zijn tov verse eieren op het einde van de broedtijd. Optimaal is 15%. Is het gewichtsverlies te weinig dan is een te hoge luchtvochtigheid de oorzaak, en bijna zeker de oorzaak van het niet uitkomen.

Omdat je in de bossen woont zou ik dan de eerste periode (80% van de broedtijd) deze eieren in een broedmachine leggen en op het laatst pas terug leggen zodat je de omstandigheden naar je hand kunt zetten.

Het weer kunnen we natuurlijk niet beivloeden maar we kunnen wel op een andere manier zorgen dat we toch een leuk kweekresultaat kunnen behalen. En daar is het toch om begonnen, niet?
Gert


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-04-13 - 17:44:13

natuurlijk wil ik ook een goed broedresultaat maar wel op een natuurlijke weg ik ben geen voorstander van broeden in een broedmachine maar dat moet ieder voor zich weten ik hou het op de natuurlijke weg .


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-13 - 18:45:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

On topic please........ wink ;)

Waar ik naar zoek ben is of minder bevruchte eieren + afgestorven jongen in deze periodes van grote schommelingen mogelijk veroorzaakt word door de luchtdruk, dan wel heeft iemand een ander idee. Herkent iemand het uberhaupt ?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-13 - 19:10:41

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Denis: Algemeen:
In de winter hoge luchtdruk: is zonnig weer, maar snachts vorst/koud dus hoge luchtvochtigheid want koude lucht kan minder vocht bevatten.

In de winter lage luchtdruk: is regen, dus ook ook veel vocht in de lucht.

In de zomer hoge luchtdruk: is zonnig weer, hoge temperaturen, dus lage luchtvochtigheid.

In de zomer lage luchtdruk: regen, dus hogere luchtvochtigheid.

Openvlaktes, bossen of veel beton: beinvloeden ook het vochtklimaat.

Luchtdruk geeft dus in zekere mate een voorspelling van het weer.

Dus on topic in jouw geval.
Gert.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-14 - 07:49:25

Oftewel de luchtdruk als voorbode voor weerswisselingen. Helder verhaal !

Maar nu de "echte" vraag, hoe kan het dat in een verhoudingsgewijs gecontroleerde omgeving (temepratuur + luchtvochtigheidscontrole) er toch een effect is op de reeds eerder gelegde eieren en de daarin aanwezige embryo's ?

(@Gert : on topic was niet voor jouw opmerkingen bedoeld)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-14 - 10:53:28

Nu is de vraag duidelijk:
In theorie met een geconditioneerde klimaat, dwz een vogelverblijf met dezelfde lichtduur, temperatuur, vochtigheid en luchtdruk.
Het laatste (luchtdruk) betwijfel ik sterk:

In de praktijk:
Licht en temperatuur zijn het gemakkelijkst te regelen, daarover geen twijfel.

Vochtigheid zo ook nog wel te regelen zijn met
be-ontvochtigers maar wordt al moeilijker.

Echter luchtdruk komt overal, of het moet zijn dat deze gouldskweker een luchtdicht tankachtige binnenvoliere heeft, waarbij dmv bv een compressor de zaak op een aantal "bar" wordt gehouden.

Dit is dus onwaarschijnlijk, binnen in huis heb je bv. temperatuur/vocht/bar-meters. De laatste (bar/luchtdrukmeter) geeft perfect de veranderingen aan of het een hoogdrukgebied of een laagdrukgebied op komst is.

Deze invloed zullen de vogels ook ervaren, voor natuur gerelateerde vogels is dit de voorbode voor verandering, echter in de binnenvoliere blijft lichtduur, temperatuur en vochtigheid gelijk, toch voelen vogels deze verandering in de buitensituatie hun binnenverblijf.

Dat ze er dan toch op reageren is een eigenschap die in de genen zit.
Gert


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-04-14 - 21:00:44

Excuus voor het niet helder formuleren van de vraag.
Helder logisch verhaal, kloppend bij de gedachte zoals die bij ons leefde.
Een oplossing is er niet, gewoonweg accepteren en opletten, want de door jou geschetste labomgeving zal bij de gemiddelde partikulier niet haalbaar zijn.

Dank voor het meedenken.


sander Bunskoek
Website Member
Posts :30

Website Member
2008-02-25 - 12:34:24

kan iemand mij vertellen wat dan de ideale luchtvochtigheid moet zijn in een kweekruimte??
gr sander


agapastoor
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-02-25 - 18:40:34

Sander,

Mij is altijd verteld dat je voor het uitkomen van de eieren min 60 procent rv nodig hebt. Let op! De rv in de schuur of zolder kan drastisch afwijken vd plaatselijke rv in je blokken.

Eric.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede