Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nest controleren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nest controleren
BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2005-04-11 - 14:48:39

Hoe controleren jullie de nesten? Als ik wil kijken hoe het staat met de eieren en de jongen, gaan de vogels (natuurlijk) niet van het nest af. Is het zowiezo wel verstandig om de nesten te controleren, ivm het verstoren van het nest?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-11 - 15:44:25

Een goede manier om nesten te controleren is het volgende: als je hebt gevoerd, na +/- 10-15 min. gelijk even kijken of de pop eraf is. Vaak verlaat de pop het nest om zelf te eten nadat vers voer verstrekt is.

Dit is ook te proberen met bv. iets lekkers fruit oid. te verstrekken zodat de pop gesimuleerd wordt om het nest te verlaten.

Nestcontrole kan in de regel geen kwaad, indien de ouders er aan gewend zijn. Dus voordat ze eieren hebben ook controleren.
Gert


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-04-11 - 21:17:59

Bij mijn bourks blijft het vrouwtje gewoon zitten. Dan kijk ik het vrouwtje aan en klets wat tegen haar. Dan raak ik haar heel voorzichtig aan, maar blijf haar wel aankijken. Ze gaat dan zelf zonder problemen een stukje opzij en ik kan nestcontrole doen.
Het zal per vogelsoort heel verschillend zijn.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-04-12 - 00:36:18

Het hangt er natuurlijk nan af welke soort je kweekt,maar ik stel vast dat bij verschillende koppels de broedende pop elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip het nest verlaat.En dan moet je enkel er vlug (voorzichtig) bij zijn om te kontroleren.


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2005-04-14 - 20:54:39

Het gaat bij mij hier om valkparkieten. Die blijven om de beurt op de jongen zitten en zijn behoorlijk 'nestvast'. Ze passen dus goed op hun jongen... Probleem is wel dat ik ze er echt niet af krijg, lief praten helpt bij mij ook niet. Daarbij wil ik ook niet te rigoureus zijn, anders ben ik bang het nest te verstoren. Iemand nog andere tips?


loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2005-04-14 - 21:28:31

Hallo, ik heb bij een koppel ara nobilissen een nest gehad. Hier kon ik de jongen zelfs uit het blok halen en na een kwartier weer terug zetten,
De vogels waren niet agressief en bleven de jongen goed verzorgen. Het was tevens het eerste nest van dit koppel.
Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede