Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe vervoer je ara's? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe vervoer je ara's?
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-04-05 - 19:53:28

Wat is de beste manier om ara's met zo weinig mogelijk stress naar bijvoorbeeld een dierenarts te vervoeren?
De man van wie ik ze gekocht heb, ving ze met een net en pakte ze toen vast in de nek om ze in een soort hondebench te zetten. E.e.a. ging gepaard met veel kabaal en, volgens mij, veel stress.
Zijn er ook andere mogelijk heden? Het gaat om niet handtamme exemplaren.

Groeten,
Dirk Jan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-05 - 21:01:30

Je kunt natuurlijk richtingwijzers plaatsen zodat ze er zelf heen vliegen...

Nee ik zou niet weten hoe dat anders moet bij niet handtamme vogels. Niet allen schreeuwen overigens van de stress, mijn maracana's bijvoorbeeld ook gewoon omdat ze het niet leuk vinden. Echt bang of gestresst lijken deze meestal niet te zijn.

Als je veel geduld hebt kun je ze in bijvoorbeeld een kattenvervoersmand lokken met lekker voer, maar of dat lukt?
Bij de dierenarts moeten ze zowiezo vastgepakt worden, als je een beetje handig bent (kwestie van ervaring) is het vangen zo gebeurd.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-05 - 21:11:40

Djenco, de beste manier, naar mijn mening, gaat als volgt:
Koop een groot visnet, met een ijzeren/aluminium stang en ring. Verwijder het visnet en maak van een donkere stof een ruime vangzak die je plaatst op de plek van het visnet, dus rondom de ring. Houd de zak heel ruim zodat je in 1x ruimschoots de ara omvat. Door de donkere stof ziet de vogel ook niets meer en dat maakt het dier rustiger. Zit de vogel aan het gaas dan plaats je het om de vogel heen en beweegt de zak rustig maar dwingend naar beneden.
Met een handschoen aan (bij echt bijtgrage types kan je denken aan die grote handschoenen die lasers gebruiken) pak je de ara, door de zak heen, in de nek vast en nog steeds in het donker in die zak, breng je de vogel naar de loper.
Een loper is een houten, smalle, langwerpige kist met schuifdeksel.De deksel schuif je aan de ene kant een stuk open en zodra de ara door het gat heen is, kop vooruit graag, dan schuif de deksel weer dicht. Zodra je hem weer wil pakken open je de andere kant. Als het een goede loper is, qua formaat, zal de ara niet rondlopen en heb je gelijk de kop te pakken bij uithalen, wederom met de zak en de handschoen. Bovendien beschadigt de vogel zichzelf niet zo snel in een loper omdat hij niet kan opvliegen, tussen mazen in kan komen en hij zal zijn staartpennen minder beschadigen.
Dat de vogel schreeuwt.. tsja daar ontkom je niet aan. Als de voliere groot genoeg is kan je dit het beste IN de voliere doen ivm vluchten.
Het komt er wel opaan dat je daadkrachtig handelt, niet twijfelen en zeker niet terugtrekken. Beetje machtsvertoon wink ;) vanuit jouw kant kan geen kwaad.
Succes.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-05 - 21:17:26

o ja, de loper moet natuurlijk wel stevig zijn, met een draaggreep aan de bovenzijde en voorzien van luchtgaten. Aan elke zijkant maar niet recht tegenover elkaar ivm tocht. Als je de aan de ene zijkant de gaatjes (gewoon met een boormachine ) maakt aan de linkerzijde, dan aan de andere kant aan de rechterzijde. Voldoende zuurstof en nooit de kans op een nare trek, bovendien hoe de vogel er ook in zit... altijd verse lucht.
Wat lekkers in de loper doet soms wel vertrouwd aan, net als wat bodembedekking die je ook in de kooi gebruikt, zelfs wat gebruikt materiaal dan zit de eigen lucht er aan.
En niet in de zon zetten tijdens vervoer en zeker niet in de auto laten staan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede