Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Vogel aan de lijn :-) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-07 - 14:32:39

Het aanlijnen van een hond is geregeld in het 'waak- en heemhondenbesluit'. Hierin staat:

Artikel 1.
Het is de eigenaar of gebruikers van erven, landerijen of andere terreinen verboden daarop ee hond te houden, die aan een ketting of op andere wijze is vastgelegd, INDIEN niet is voldaan aan de in artikel 2 gestelde eisen.

In artikel2 worden dan eisen gesteld aan de lengte, de grootte van de schakels en het gewicht van de ketting maar ook aan de beweginsruimte, soort halsband, beschikbaar onderkomen en meer.

Dit is dus een ander soort wet als de wet anagaande het aanbinden van vogels. Ik ben nog ana het zoeken welke wet het hier betreft, ben hem even kwijt.

Komt wel weer.
wink ;) PPeter


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-07 - 14:38:08

Bedankt Peter, we wachten het even af...ik kan er ook bijna niets over vinden. Maar mocht ik er uit zijn dan zal ik het zeker laten weten op het forum.

wink ;)


Phoenix
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2005-04-07 - 14:42:51

Ja dat is nou precies was ik me ook afvraag op dit moment.
Ben dit onderwerp begonnen omdat wij een ontzettend leuk vogeltje hebben dat in huis ons overal achterna vliegt, soms zelfstandig in zijn speelboom speelt, maar ook erg graag bij ons zit. Het dier is super sociaal en aanhankelijk, en wil het liefst overal bij ons zijn.

En omdat de zomer er aan komt leek het ons een aanvulling voor de vogel als hij ook mee naar buiten zou kunnen. Nadenkend hierover besefte we dat daar gevaren aan vast zitten, en zijn we op zoek naar een oplossing hiervoor. Als er überhaupt een goede oplossing voor is, maar als je dit niet onderzoekt….
Voor het vervoeren hebben we een reis kooitje waar hij prima in gaat, en kortwieken is voor ons geen optie!

Het is me gedurende deze discussie duidelijk geworden dat het aanlijnen van een vogel bij wet verboden is. Het is me nog niet goed duidelijk waarom of dit te maken heeft met de voetring of het aanlijnen op zich. Kan zo 123 ook niet achter de reden van de wet komen, dus als iemand meer weet..... happy :) graag
Kan me goed voorstellen dat deze wet is geďntroduceerd om te voorkomen dat mensen vogels niet mishandelen of beschadigen. In ons geval is dit niet aan de orde want dat is wel het laatste dat we willen. Wat zegt diezelfde wetgeving over een tuigje? Die zijn inderdaad overal te koop, en mag je een vogel aan een tuigje wel aanlijnen?

Heb zeker niet de intentie om zomaar de wet te gaan overtreden. Zoals ik al eerder meldde zijn we op zoek naar een manier om ons vogeltje te kunnen laten wennen aan ‘het buiten zijn’ zonder dat we het risico lopen dat hij van de schrik weg vliegt of zichzelf op wat voor een manier dan ook beschadigd, en het liefst zonder welke wet dan ook te overtreden happy :) happy :) happy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-18 - 11:13:55

Nu denk ik dat we met z'n allen een beetje geschokt zullen worden. Ik ontving vandaag een antwoord van de AID.

quote
Beste Dhr Erven,

Dit is volgens de F&F wet en GWW niet verboden, net als bij de roofvogels en
uilen kunnen dieren op deze wijze gehouden worden. Het advies is wel om een
vogel niet op deze wijze te houden maar het is dus geen verbod.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u te allen tijde contact opnemen.

Met vriendelijke groet,

AID Groendesk


Jammer, heel jammer. Maar ja, we zijn wel weer wijzer geworden. Wel adviseert de AID het dus niet te doen.

sad :( PPeter


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-18 - 12:04:03

Hai,

papegaaien zijn te trainen om op commando op te vliegen en terug te komen net als roofvogels.
In Walsrode doen ze daar een hele show mee.Zowel een ara als een geelkuif kaketoe als een grijze roodstaart doen hier aan mee,

mvg Frank


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2005-04-18 - 14:01:50

happy :)Is dat elastiek dan niet gemakkelijk door te knagen/bijten met zo'n grote snavel?laugh :D

M'n dwergpapegaaitje nam ik vroeger ook mee naar buiten, hij vond het prachtig! wink ;) Eerst aan een elastiek van ong. een meter. Hij kreeg wel een terugslag hoor. Toen ik merkte dat hij naar mij toe kwam mocht hij los. happy :) Op het remkabeltje van m'n fiets (bij het stuur happy :) ) en achter op de bagagedrager. Zo gingen we er vaak op uit. Ook zat hij op m'n winkelwagentje tijdens het boodschappen doen. Die tijd was echt leuk! wink ;)


Phoenix
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2005-04-20 - 15:43:12

Dank je wel voor het uitzoeken Peter!
Ik ben blij dat er in ieder geval duidelijkheid is het wel of niet overtreden van de wet met het aanlijnen van een vogel.

Helaas heb ik nog geen verbetering gevonden voor het bevestigings mechanisme aan de voetring. Het elastiek ben ik nog steeds zeer tevreden over, want Phoenix krijgt hier geen terugslag van. Hij merk gewoon dat de weerstand groter wordt en keert dan prima om.

Ook het stukbijten is bij Phoenix niet aan de orde. Zijn snavel is te klein of onscherp of het elastiek veert te veel mee, maar kapot gaat het niet. Maar het is puur en alleen afgestemt op formaat pyrrhura.

Ons doel is een aanvullig op het bestaan van het volgentje maar ter bescherming dat hij niet weg vliegt. In huis komt hij naar ons toe als we roepen maar willen voorkomen dat hij van de schrik wegvliegt.

Ga nu denk ik maar tips zoeken om de vogel eventueel los mee naar buiten te nemen.

Maurice


Phoenix
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2005-04-20 - 21:29:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb een foto gemaakt van wat ik bedoel. Het elastiek zit aan elkaar genaait en stevig vast. Het ringetje verbind het elastiek met het bevestig mechanisme en dat werkt niet echt prettig. Het zit goed vast maar om en af doen is niet handig happy :)

Krijg de foto er niet op sad :(


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-04-20 - 21:43:29

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Is voor de bevestiging aan de pootring een wartel een idee?
Een wartel als gebruikt bij het vissen. Die zijn er in verschillende maten.




Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede