Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wordt er in Nederland eigelijk wel onderzoek verricht naar toedienen van vitaminen bij onze vogels? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wordt er in Nederland eigelijk wel onderzoek verricht naar toedienen van vitaminen bij onze vogels?
Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-04 - 20:00:06

Dit is meer een vraag dan een mening.
Ik zit dagelijks op het internet te zoeken naar info. Zo ook van het toedienen van vitaminen.

Het verwonderlijke is dat bijna alles in het Engels/Amerikaans verschenen is of verschijnt, maar in het nederlands kom ik daar eigelijk heel weinig van tegen.

Voorbeeld:
Toxicity with Vit A reported in poultry only in growing birds. 1951 and1976 studies -Toxic effect was reported in day 1 birds when level of Vit A was 2,600,000 IU/lk of food. At these levels it depressed growth. this possibly with older-unstable forms

Later studies - 1983 and 1986 -at 14-56 days there was slight growth depression when fed at 52,800 IU/kg of food.

1983 study- Slight growth depression in 6 wk old birds noticed at 12,000 IU/kg and was associated with reduced pigmentation of the body and imparement of skeletal integrity. This with more stable forms. Apparently the Vit A interferrs with utilization of Vit D- can cause osteodystrophy (ricketts). May be specific to some strains of chickens.

In leghorns dosed at 300 IU/gram body weight (yes per gram) produced slight growth depression in 16 days, dosing at 600IU/gm BW had almost immediate effect.
Later trial ( 1987) giving chicks and poults 830 IU vit A/gm BW resulted in reduced growth but this was corrected by giving additional Vit D. They concluded that excess Vit A inhibits the transport of other fat soluble vitamins.(some other nutritional factors also contributory).

Zo uitgebreid heb ik het in het Nederlands nog nooit gezien.
Terwijl onze nationaal kippeninstituut het Speulderholt toch ook geen kinderachtig instituut is!
Ok, dit gaat dan wel over kippen, maar de vergiftigingsgevaren zijn er natuurlijk ook wel degelijk voor onze vogels aanwezig!

wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-04 - 21:12:44

Het is volgens mij inmiddels toch wel algemeen bekend dat bij het geven van vitaminepreparaten overdosering dreigt en dat dit minstens zo gevaarlijk is als een tekort aan vitamine. Daarom is het beter om niet te veel preparaten, maar juist ook groente, fruit en bijvoorbeeld pellets waarin geen synthetische vitaminen voorkomen te geven waaruit de vogels deze vitaminen zelf kunnen aanmaken.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-04 - 21:30:20

Dat moge duidelijk zijn Johan, want teveel veroorzaakt zelfs vergiftigings verschijnselen.
Maar mijn vraag was: is er in de avicultuur in Nederland er ooit een gedegen onderzoek geweest.
Gezien ik op dit moment alles uit het buitenland haal.

Lennart wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-04 - 21:33:37

Moet wel zeggen dat het zeer forse overschrijdingen zijn, dan moet je zowaar het hele flesje vitamines erin gooien om het te bereiken.

In Avian Medicine staat overigens voortreffelijk de dosissen aangegeven van alle vitamines en mineralen.
Gert


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-04-04 - 21:39:06

Gert,

Avian medicine is toch engels? Is er niemand die zulke stukken vertaald en publiceerd?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-04 - 21:41:05

Ja, dat snap ik Gert. Maar waar mij het omgaat is wanneer is te veel te veel! En of daar ooit een onderzoek naar geweest is. In het buitenland schijnt over dit topic voldoende voor handen te zijn waar je aardig conclusies uit kan trekken.

wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-04 - 23:07:24

Klopt raimond, ongeveer 1400 blz dik, dus een beetje te veel om even te vertalen.
Avian medicine wordt ook als tijdschrift uitgegeven, hierin worden medische artikelen geschreven door vogelartsen. Ook erg interessant.

Lennart, teveel is moeilijk precies aan te geven, zoals bekent zijn de vetoplosbare vitamines op te slaan in de vogel, zij vormen het grootste gevaar. Slechts als een langere periode een te grote hoeveelheid vitamines wordt gegeven kan een overdosis worden bereikt. Dit verschilt natuurlijk per vogelsoort.

Een veel groter risico (en vaak onderkent)is een te hoog eiwitgehalte in het voer, waardoor allerlei vervelende ziekten ontstaan. De nieren en lever worden dan ook zodanig belast dat de vogel voortijdig sterft. Ook vervetting onder onze vogels leid tot veel grotere sterftecijfers dan een overdosis aan vitamines.
Door geransoeneerd voeren kunnen zeer veel vogels langer leven en betere broedresultaten geven, dan te vette vogels.
Een jong koppel wat nog niet vervet is geeft vaak de 1e jaren veel jongen, eenmaal vervet weinig eieren die dan vaak ook nog onbevrucht zijn.

(Over de vitamines: ik zou het natuurlijk als ik een keer veel tijd heb op kunnen zoeken in de bijbel van de medische vogelboeken.)
Gerthappy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-05 - 11:04:09

Een te hoog eiwitgehalte is inderdaad zeker zo gevaarlijk. Waarom gaat het je om Nederlands onderzoek? Vanwege de taal? Als dit onderzoek een beetje wat voorstelt worden de resultaten toch alleen engelstalig gepubliceerd.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-06 - 15:51:09

quote
Als dit onderzoek een beetje wat voorstelt worden de resultaten toch alleen engelstalig gepubliceerd


Ja, en dat vind ik nu zo jammer! Mijn Engels is niet zo'n probleem, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er zeker forumleden zijn die dat niet echt beheersen, althans niet in die mate dat ze echt begrijpen, vooral de wetenschappelijke Engelstalige termen, wat er staat en ook ik zit regelmatig met het woordenboek in de hand hoor....happy :)
En deze leden wordt dan toch behoorlijk wat info tekort gedaan....sad :(
Terwijl het zeker geen onbelangrijk onderwerp is!

Zo ook, bijvoorbeeld, het geval was bij mij wat het houden van Zonparkieten betreft....
In de algemene Nederlandse beschrijvingen wordt alleen maar gesproken over fruit/groente als toevoeging.
Wat blijkt echter dat ze veel meer groente/fruit eten dan zaad! Zo ook het nestmateriaal!

Maar dat heb ik wel van een Amerikaanse en Australische site moeten "plukken"!
En dan ben ik wel zo eigenwijs om te stellen dat zulke uitgebreide info niet in het Nederlands is te krijgen!

Lennart wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-06 - 16:22:39

Het zou inderdaad nuttig zijn als bepaalde (wetenschappelijke) artikelen in begrijpelijk Nederlands omgezet werden.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-06 - 16:23:14

Probleem is wel dat de echt wetenschappelijke artikelen voor de meeste mensen niet gemakkelijk toegankelijk zijn, noch op te zoeken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede