Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hulp bij het op en afstappen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hulp bij het op en afstappen.
CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-17 - 01:56:20 send message to CHEETAH

Hallo allemaal.
Sinds gisteren heb ik er een grijze roodstaart bij.
Net als jodie is deze ook 6 maanden, alleen dan een man.
Jodie is namelijk een pop.
De vogel is tam, in de zin van dat hij niet voor mensen bang is en eten uit de hand aanneemt.
De vogel wilt alleen niet opstappen, ook bij bij de vorige eigenaren.
Ook wilt deze absoluut niet geaaid worden alsof deze heel erg bang is voor mensen handen.
Als ik een stok voor zijn borstkas zet stapt hij er over heen.
Probeer ik toch met me hand dan bijt hij uiteindelijk.
Heeft iemand een tip voor mij?
Ik heb de vogel in mijn slaapkamer, omdat het daar rustig is, en de vogel mij dan continu kan zien.
Ik wil hem pas aan Jodie laten wennen als hij al wat handtammer is.
Ook geef ik hem ecobird en ben ik van plan, de voor hem veel lekkere zaadmengsels dan met de hand te voeren elke dag.
DIt omdat het waarschijnlijk onze affectie bevorderd.
IK hoop dat jullie goede tips voor mij hebben.

Gr. Cheetah


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-17 - 08:44:12 send message to Elfje

Hoi Cheetah, Leuk dat je er een grijsje bij hebt wink ;) Ik dacht ook van ik koop Mabel wel om met wat lekkers uit de hand maar zij pakt niets aan en houdt niet van papegaaiensnoepjes.

Zij is ook niet stok getraint. Is zelfs heel erg bang als je met een stok komt dus dat heb ik maar van de baan geschoven en ben heel erg gaan trainen met haar stap op en stap af commando's. Ik biedt mijn hand aan en zeg streng stap op. In het begin vondt ze allerlei uitwegen om weg te lopen maar na een dag had ze al door dat het toch geen zin had om weg te lopen omdat ik haar anders helemaal beetpakte en dat vondt ze nog minder leuk wink ;) En in het begin wilde ze dus wel is lekker breeduit gaan zitten en mij bang maken maar ook dat lukte niet want ik kwam met mijn andere hand er ook bij zovan je stapt op of het nu op deze is of op de andere maar opstappen zal je. (tja experts zullen er een andere mening op nahouden over of het een goede manier is ja of nee, maar het werkte voor mij bij 2 papegaaien nu. Toen mijn amazone ging puberen heb ik er ook de grootste moeite mee gehad)

Dus nu is het stap op en mevrouw stapt op en stap af en ze stapt netjes af. Mabel is nog erg onzeker met welk voetje ze als eerste op mijn hand moet opstappen omdat het haar gewoon nooit is geleerd.En ze weet niet of ze links of rechtsvoetig is. Dus langzaamaan probeer ik haar linksvoetig te maken. Tuurlijk namen ze haar wel is op de hand maar nooit met duidelijke commando's ja het commando KOMOPPPPP KOMMMOPPP NOOUU happy :) en dat is natuurlijk niet echt een goed commando ervoor wink ;) want als madame wilt dat je haar komt halen is het eerst suikerzoet HOIIII zeggen en dan KOMMOPP met een bozere stom wink ;)

Het stok trainen klinkt altijd erg makkelijk in theorie maar de praktijk ervan sucks om het zomaar te zeggen mijn amazone wilde ook voor geen mogelijkheid op die stok opstappen erover, eronder, dus heb ik het toen op een gegeven moment opgegeven ermee en gewoon met de hand hem altijd opgepakt ook toen zijn hormonen begonnen op te spelen wat dan wel is tricky kon zijn. maar bij een amazone kan je zoveel makkelijker de lichaamstaal lezen dan bij een grijsje. Denk dat daar het IQ van de soort ook erg een rol bijspeelt.

Veel succes en plezier met je nieuwe aanwinst.

groetjes Ria


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-17 - 10:48:25 send message to CHEETAH

Ik denk niet zo dat het gaat helpen.
Ik probeerde het net, en ik had het gevoel alsof mijn vinger klem zat in een bankschroef of dat iemand keihard met een tang op mijn vinger drukte. happy :)
Wel durft hij steeds meer uit mijn hand te eten.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-17 - 10:58:41 send message to ParkietenPeter

Keulen en Rome zijn iet op een dag gebouwd Cheetah. laugh :D

Uiteraard heeft het tijd nodig.
En geduld.
Succes
wink ;) Peter


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-03-17 - 11:01:32 send message to Pattie

misschien een handschoen aandoen als je bang bent dat hij bijt..?


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-17 - 11:05:33 send message to Elfje

Ja je kan niet verwachten dat het in 1x goed gaat wink ;) zowiezo moet je als hij je vinger te pakken heeft even een duwtje geven met die hand zo dat hij onstabiel wordt.Dat geeft een schrikreaktie en laat hij los en zal hij de volgende keer misschien iets meer respect tonen voor die hand.(werkte bij mabel) Dus niet terugtrekken gelijk en zeker niet laten zien dat je bang bent dat hij je bijt.

En niet met 1 vinger naar hem toe gaan maar met je hele hand, dat maakt misschien iets meer indruk.



CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-17 - 11:30:59 send message to CHEETAH

Oke, dat ga ik zeker proberen.
Dat word nu met de andere hand dan, want er is niet veel meer over van mijn ene vingen wink ;)
het is dat ik die vogel gratis heb... Anders had ik doorgespaard voor een baby.


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-17 - 11:33:24 send message to CHEETAH

Ik ben trouwens er niet bang voor dat hij bijt, maar het doet wel ongelooflijk veel pijn.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-17 - 12:33:43 send message to Elfje

Weet je wat ook van invloed kan zijn... De hoogte van waar hij zit en hoe groot jij bent? Als je van boven af een papegaai benadert zijn ze eerder geneigd om op te stappen dan als hij bijv op ooghoogte of zelfs hoger zit dan je. Daar heb ik bij de aanschaf voor mabel's kooi heel erg naar gekeken dat als zij erop zit ik er nog wel boven uit kwam. Want bij de vorige zat Nicky dus hoger en vondt hij altijd dat hij de baas was happy :)
Heeft deze vogel trouwens al een voorkeur voor mannen of vrouwen ontwikkeld??


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-17 - 13:08:16 send message to CHEETAH

Volgens mij neigt hij wel meer naar vrouwen te gaan.
Jodie daar in tegen neigt meer naar mannen te gaan, maar de meeste vrouwen kunnne als het haar uit komt ook alles met haar doen.


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-18 - 15:09:33 send message to CHEETAH

Vandaag heb ik het weer geprobeerd om Dino op een stok te krijgen.
Maar tevergeefs.
Hij komt wel eten uit me handen halen maar wilt er verder niks van.
Ik hoop dat ik over een maand net als Jodie alles met hem kan doen.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-18 - 15:37:13 send message to Elfje

Ja is wel te hopen dat Dino opgaat stappen. Maar misschien moet je hem anders gewoon even de tijd gunnen om jullie te leren kennen(hij is er nog maar net) en wie weet wil hij straks vanzelf wel bij je komen zitten omdat hij ziet dat je plezier hebt met Jodie? En dat toch ook graag wil?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-18 - 16:48:18 send message to Lennart

Hallo Cheeta,

quote
Ik heb de vogel in mijn slaapkamer, omdat het daar rustig is, en de vogel mij dan continu kan zien


Misschien is het verstandiger als hij je niet de hele dag kan zien! Ik krijg de idee dat hij een spelletje met je speelt, want hij wil wel eten uit de hand, maar opstappen: ho...maar!

Ook is het een probleem dat je al weer de tweede eigenaar bent in zijn nog jonge leven...dus werken aan het opbouwen van een relatie met iemand is gelijk weer de kop ingedrukt en hij kan weer overnieuw beginnen. Ook dat is al niet echt bevorderend voor een goede verstandhouding.

Soms kan enige uren echt negeren wonderen verrichten...want ze zijn van nature nieuwsgierig en daar moet je gebruik van maken!

Je zegt: hij komt wel eten uit de hand...dus vertrouwen heeft hij wel in jou anders deed hij dat niet....! Maar laat het opstappen nu eens een paar dagen of desnoods weken rusten en geef hem een aantal keren per dag iets lekkers en praat wat tegen hem...dit om de band te versterken...en doe dit een of twee weken.
Leg daarna iets op je hand wat hij echt graag lust maar wel zo dat hij op je hand moet stappen en laat hem als hij dat wil er weer afstappen....Herhaal dit elke dag een keer en niet tientallen keren. Net zo lang tot hij vol vertrouwen op je hand stapt. Het op de hand laten stappen is heel eenvoudig...leg je hand plat en benader de vogel van onderen...alles wat van boven komt zal hij waarschijnlijk als bedreigend ervaren, vandaar dat hij waarschijnlijk ook niet geaaid wil worden....en bedenk bij alles: wat de vorige eigenaar misschien verknalt heeft daar ben jij misschien maanden mee bezig om dat er weer uit te krijgen!
Er is en gouden regel in omgang met dieren in het algemeen:
Wat ze in 5 minuten geleerd wordt, daar ben je misschien jaren mee bezig om het ze weer af te leren!

En verder: GEDULD.....heel veel GEDULD!!!!!

Zal en voorbeeld geven hoe snel het vertrouwen winnen kan gaan: Ik heb mijn vogel nu 2 maanden.
4 weken terug kwam hij vast te zitten met zijn nagel tussen de tralie en de zitstok. Paniek in de tent!!!!! Ik naar hem toe en onder het praten door probeer ik hem weer te bevrijden...hij beet me zeker 6-7 keer en 3 keer tot bloedens toe! Ben niet gestopt maar ben gewoon rustig door gegaan tot hij weer los was....darna direct op de hand genomen en hem weer op zijn gemak gesteld.
Gisteren zat hij weer met zijn nagel vast in een touw..weer paniek in de tent! Ik pak hem in de volle hand...bevrijd zijn nagel...en je raad het al zeker...Niet gebeten...zelfs de neiging daar niet toe.
En dat is nu de vertrouwensband die je moet opbouwen...!
Maar die komt natuurlijk niet van zelf....!!
En afdwingen helpt al helemaal niet!!!

En denk hierom: Niet één vogel, al is hij van dezelfde soort, is gelijk!!!

Succes met hem.....happy :)!

Lennart wink ;)


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-20 - 22:05:48 send message to CHEETAH

Mensen,

Ik heb ontdekt dat Dino nu wel opstapt, maar op zijn schommel.
Ik ga het nu vanaf daar proberen.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-20 - 22:08:53 send message to Elfje

is het zo'n touw schommel?? anders zou je het ook kunnen proberen met die touwstokken die je een beetje kan buigen? hoef je niet de hele tijd de schommel eruit te halen happy :)

success



CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-21 - 00:17:20 send message to CHEETAH

Nee, het is zo een lichtgevende schommel met een slijtstok. happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede