Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vroeg ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vroeg ??
hjanssen
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2005-03-10 - 22:40:05

Ik heb een koppel rosella's, welke momenteel al druk aan de leg zijn. het eerste ei is gelegd nu een kleine 2 weken geleden, en er liggen er op dit moment 7, mijn vraag is, is dit niet wat aan de vroege kant ?
Ze zitten wel binnen momenteel.
Het andere koppel wat ik heb, doet echter nog helemaal niets.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-11 - 01:50:15

Wat heet vroeg....
Er zijn al kwekers die al jongen op stok hebben!
Zie andere topics...


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-03-11 - 19:26:37

Hallo medevogelliefhebber,

Het maakt nogal wat uit of je de vogels in een onverwarmde buitenvolière hebt zitten of dat je ze vorstvrij kunt houden.
De kwekers die de vogels vorstvrij kunnen houden hebben waarschijnlijk al jongen op stok terwijl de z.g. koude kwekers hun blokken net in hun volière hebben hangen of moeten deze nog gaan ophangen.
Elk voorjaar begint het net als bij onze vogels te kriebelen om de nestblokken zo vroeg mogelijk op te hangen, we fokken elkaar bovendien nog een beetje op, maar aan het eind van het jaar heeft degene die iets langer gewacht heeft vaak nog meer jongen dan degene die erg vroeg was begonnen.
Er zijn echter wel soorten die erg vroeg in het voorjaar beginnen en waneer je bij deze soorten te lang wacht is het echt over voor dat jaar en dan denk ik b.v. aan de Blue bonnet parkieten Cloncury en zo zijn er nog wel een aantal te bedenken.
Als je bij de, gewone’’ Rosella de nestkast half maart ophangt ben je ruim op tijd, het koude weer tijdens het broeden, kan op zich niet veel kwaad voor de eieren, maar vriest het voordat de pop gaat zitten zijn de eieren toch vaak verloren.
Bij koud weer loop je ook meer kans dat de pop haar ei niet kwijtraakt en aan legnood overlijd.
Wanneer de jongen ongeveer 1 week oud zijn gaat de pop( net als bij de meeste Australische soorten) vaak van het nest b.v.om voedsel te gaan halen voor de jongen, je kunt je dan voorstellen dat wanneer de temperatuur erg laag is dat dit risico’s inhoud voor de jongen, vooral als het om een klein nestje gaat kan dit jongen gaan kosten waneer de pop te lang van het nest blijft.
Om deze reden hang ik de nestkasten niet te vroeg op en maak ik de nestkasten van 18mm dik multiplex of dergelijk plaatmateriaal, ik maak ook een z.g. dubbele bodem in de nestkast zodat ik er altijd in geval van nood een warmteplaatje onder kan schuiven.

Een goed kweekjaar toegewenst.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh










Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 214 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede