Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mijn eieren komen niet uit!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Mijn eieren komen niet uit!!!
hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-03-02 - 12:38:53

Ik heb edelzangers aan het broeden, maar elk morgen bij de nestcontrole zie ik geen verandering in het ei, wel zie ik een dooier zitten. Deze vogels hebben wel eerder jongen gehad maar dit is het 3e legsel al dat er niets uit komt!
Het zelfde verhaal met de kananries!

Rara hoe kan dat?!?!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-02 - 13:12:20

Een veelvoud van factoren kunnen hieraan ten grondslag liggen.

Ik gok (omdat ze het allemaal hebben) op:
Vochtigheid, zeker bij verwarmde ruimten nu het zo koud is, terwijl binnen de kachel brandt, wordt de luchtvochtigheid vaak extreem laag.

Is het dat niet dan zou je wat meer info moeten geven over bv. voeding, leeftijd, temperatuur, etc.
Gert


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-03-02 - 13:32:09

Hai,

Ik heb de kanaries in een verwarmde voliere zitten bij 10°C en de edelzangers in de schuur, en daar heb ik geen verwarming, dus nu is het er flink koud.

In de voliere zitten ook binsenastrildes en spitstaartamadines en blauwfazantjes en die zitten wel op bevruchte eieren.

Maar je kan toch aannemen dat als je een dooier ziet zitten dat het ei bevrucht is????

Verder het kanarie popje is van 2003 het mannetje 2002, de edelzangers weet ik niet, maar heb het mannetje vorig jaar gekocht, en het popje in 2003.

Qua voedsel: Kanaries gewoon kanariezaad en om de dag eivoer met diepgevroren insecten, en een schepje gistocal (calcium). Ik heb ze wel veel witzaad en gebroken haver gegeven, maar heel vet zijn ze niet.
De edelzangers tropische zaden met veel milletsoorten.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-02 - 14:18:09

quote
Maar je kan toch aannemen dat als je een dooier ziet zitten dat het ei bevrucht is????


In elk ei zit een dooier!

Pas bij het schouwen met licht en je ziet bloedspoortjes kun je zeggen dat het bevrucht is.
Je kunt het ook zien, en dan moet je even langer wachten, als het ei donkerder gaat worden.

Lennart wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-02 - 14:31:01

Hoe lang zitten ze al?
Zitten ze uberhaupt te broeden?
Zitten ze bij elkaar(storen bij het paren?)


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-03-02 - 14:45:38

De vogels zitten nu ruim een week te broeden, en zitten er goed op dus dat is het probleem ook niet.
Ze gaan heel goed met elkaar overweg en storen elkaar absoluut niet.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-02 - 15:28:19

Ik weet niet hoeveel zicht je er op hebt maar het kan natuurlijk best zijn dat bij de paring de mannen toch feller reageren. Ze zijn toch verwant.
Kan best zijn dat ze elkaar gewoon wel verdragen maar dat paren een wel erg grote concurentieprikkel is.

Als het bij beide koppels het geval is zou je haast zeggen dat er iets in de voeding ontbreekt.
Echter dat lijkt ook geen probleem. (zaad + eivoer)
Bovendien is het bij de rest wel goed.
Hoe is het met de spitsstaarten?
Die willen ook nog wel eens verstorend werken.
Ik neem ook aan dat je met de spitstaarten ed in de zomer kweekt?
En de kanaries + edelzangers nu? Nu samen "opgesloten" in het nachthok?

Hebben ze daglicht?

Blijft moeilijk zo op afstand.


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-03-03 - 10:06:13

De binsen en spitstaarten zij nu aan het broeden bij 10 graden, de kanries ook.
De edelzanger zitten in een onverwarmde schuur.
Dus daar zou de luchtvochtigheid wel eens te laag kunnen zijn, maar ik weet niet goed wat voor een gevolgen dit kan hebben.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-03 - 11:36:25

Als je edelzanger onverwarmd zit zal de luchtvochtigheid niet vlug te laag zijn.
Warme lucht kan veel meer vocht opnemen dan koude, kans op lage luchtvochtigheid is bij warme lucht groter.
(vele mensen hebben nu ook last van een droge huid terwijl ze binnen warm zitten, dit komt dus door een lage luchtvochtigheid)

Wat wel kan bij een onverwarmde schuur is dat de vogel iets te lang van de nest is geweest en de eieren te sterk zijn afgekoeld.
Zeker als je beseft dat er koude nachten zijn geweest tot -10 graden.

Bovendien hebben sommige soorten (vooral de mannen) meer warmte nodig om broedrijp te worden.
Maw je mannen zijn nog niet klaar.

Voeding lijkt me goed, als er eivoer e.d. bij wordt gegeven heb je meestal geen last van onvruchtbare eieren.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-04 - 00:13:38

Wat soms helpt is een paar druppeltjes tarwekiemolie. Kun je over het zaad druppelen of een heel klein drupje in een bakje eivoer.
Bevordert de vruchtbaarheid.

Ton.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2005-03-04 - 00:45:52

hoe lang heb je licht. De mannen van de kanaries ed zingen wel het hoogste lied, maar hebben minimaal 13 uur licht nodig om tot voortplanting over te gaan.
Alleen een goed kanariezaad en eivoer is voldoende voor een goede gezondheid.
Geen extra zaden geven als je dat niet met een bepaald doel doet.

succes
Jan


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-03-04 - 12:30:27

Tarwekiemolie? Haal je dat gewoon bij dierenspeciaalzaak? Dat kan ik wel een proberen.

Ik heb van 'smorgens 7.00uur tot 21.00uur 'savonds het licht aan dus dat lijkt me ook genoeg.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede