Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Rose Kaketoes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Rose Kaketoes
JAK
Website Member
Posts :83

Website Member
2005-02-21 - 21:07:03 send message to JAK

Wat kan ik nu het beste doen
verleden week heb ik op 16-2 mijn eerste ei van
mijn koppeltjes rose en op 19-2 mijn tweede ei
Ik heb ze allebei in het zaad gelegd,
voor het ogenblik heb ik twee koppeltjes valkparkieten aan het broeden, het ene koppeltje
7 dagen hetm andere 4 dagen
Is het mogelijk om de eieren hiervan onder mijn
valkparkieten te leggen of misschien toch beter
in de broedmachine of misschien nog wachten indien mijn koppeltje kaketoes toch begint te
broeden
Dank voor alle reacties


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-02-21 - 21:10:07 send message to Dennis Fr.

waarom heb je de eitjes niet gewoon laten liggen zo weet je nooit of ze zelf broeden.

maar het is heel goed te doen de eieren onder de valken leggen ik vind valken zeer goede pleegouders vaak worden de jongen wel tot een week of 2 gevoerd maar hoe dat met kakatoe jongen gaat weet ik niet.

Groeten Dennis


JAK
Website Member
Posts :83

Website Member
2005-02-21 - 21:26:20 send message to JAK

Mijn koppeltje is van 2002, verleden jaar heeft ze ook 4 eitjes gelegd
Ik heb ze laten liggen maar ze waren na een paar
dagen kapot
Daarom ben ik een beetje bang om ze te laten liggen
Ze hebben mij wijsgemaakt dat indien ze dat de eerste maal doen ze het later ook zullen doen


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-21 - 22:16:01 send message to thuis

Ik heb witkuifeieren bij edelpapegaaien gelegd en dit ging prima. Weet van een kennis dat hij rose kaketoe eieren in noodzaak plaats bij halsbandparkieten en dan met ca. 3 weken verder gaat met handopfok. Dat je jonge koppeltje de eerste keer het nest heeft beschadigd wil nog niet zeggen dat ze dit blijven doen, ik zou ze de kans nogeens geven. Als je je eieren uit laat broeden door andere vogels hoef je niet vanaf dag 1 met handopfok bezig te zijn, dit is niet zo eenvoudig en vereist nogal wat dicipline. Elke week gevoed door gastouders is een verlichting in latere handopfok.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-22 - 08:43:50 send message to ParkietenPeter

Het is vrij normaal dat een eerste nest niet serieus uitgebroed wordt. Het ene koppel komt wel verder dan het andere. Maar het is gebruikelijk dat een eerste nest niet groot wordt. (uitzonderingen bevestigen de regel, weet ik ook)

Een tweede zou normaal minder tot geen problemen moeten opleveren, en het derde gaat dan vaak probleemloos. De vogels moeten dan wel de gelegenheid krijgen om de kunst van het broeden onder de knie te krijgen.

Geduld is een schone zaak. Maar als je direct jongen op stok wil, dan moet je zelf kunstgrepen gaan toepassen.

Niet mijn idee, als het een normaal koppel is, mag het zelf uitbroeden geen problemen opleveren. Maar als je iedere keer de eieren wegneemt, kom je er nooit achter of het een normaal koppel is.

Succes met de broedmachine.
Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-22 - 10:54:33 send message to johanblok

Je kunt in dit geval ook een tussenoplossing kiezen: laat ze verder broeden op 1 of 2 eieren, en leg het andere ei in de broedmachine of onder een ander koppel. Zo geef je en de vogels kans om het te leren, En jezelf meer kans op een jonge vogel.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-22 - 12:47:11 send message to oranjekuif

Ik denk dat het met ongeduld te maken heefdt,ikzelf vind het beter pas met 3 a 4 jaar oud de blok er in te hangen(bij oranjekuifen zelfs 4 a 5 jaar)

Te jong eieren geeft toch heel vaak problemen(niet altijd!) bv kans legnood,onbevruchte eieren,voetballen eieren,agressie van man naar pop(nog niet broed conditie)

Geduld is echt vaak een schone zaak!

P.S eieren vanaf eerste week onder valken werkt niet,onder halsbanden weet ik niet.(wel broedduur in de gaten houden)

MVG Renewink ;)



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-22 - 13:20:31 send message to johanblok

Ook uit eigen ervaring denk ik dat Oranjekuif zeker gelijk heeft om het nestblok niet te vroeg op te hangen.

Ik heb nog spijt als haren aan mijn hoofd dat ik dat jaren geleden bij mijn edelpapegaaien wel gedaan heb, waardoor de pop heel broeds werd, terwijl de man nog vrij jong was. Resultaat was: gefrusteerde plukkende pop.


JAK
Website Member
Posts :83

Website Member
2005-02-22 - 19:53:11 send message to JAK

Bedankt voor de reacties
Ik denk dat ze deze avond nog een ei zal leggen
Ik ga morgenvroeg kijken
Ik denk van eventueel het derde ei er ook uit te
halen en ik leg wel iedere maal een kalken ei ind
e plaats en ik kan misschien ook nog efkens wachten indien ze misschien begint te broeden
ik kan ze dan eventueel terugleggen
Misschien nog een vraag hoelang kan men de eieren
in het zaad laten liggen


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-22 - 21:04:47 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Inderdaad kan ook andersom,bij vogels waarbij de pop dominant is (edelpapagaaien,bleu rumped,amazone Xanthops div koningsparkieten)

mvg Rene

P.S bij sommige soorten kun je te vroeg eieren leggen niet voorkomen,omdat ze een broedblok nodig hebben om in teslapen!

MVG wink ;)Rene




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede