Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweekstemming Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweekstemming
irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-02-13 - 11:33:34 send message to irri

hoi allemaal wassik weer met een vraagje, ik heb gehoord dat je je vogels in kweekstemming kan brengen met "breedmax", of gekiemde zaden, waar kan ik breedmax kopen? ik kan het niet in de dierenwinkel vinden, en hoe werkt dat met gekiemde zaden?
groetjes marjan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 13:57:04 send message to johanblok

Wij kiemen vaak duivenvoer, gewoon in een niet te dikke laag voer in een bak met water of i.d. doen. Af en toe spoelen en het water eventueel vernieuwen. Afhankelijk van de temperatuur kiemen de zaden in enkele dagen. Het resultaat is zeer vitaminerijk en gezond voer wat ze vaak ook graag eten. Wij doen dit meestal vanaf februari tot een heel eind in het voorjaar. Als het flink warm wordt, stoppen wij er meestal mee, omdat de kans op schimmels dan heel groot wordt.


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2005-02-13 - 14:26:11 send message to irri

oke, bedankt, ga ik ook proberen.
groetjes marjan


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-13 - 14:37:49 send message to lovebird-farm

Op de hierboven beschreven manier zaden kiemen is niet goed! de kiemen moeten lucht hebben en als ze in het water blijven zitten stikken ze! Het zaad moet ongeveer 12 uur in water weken. Daarna in een openbak, nog beter is een zeef zetten. Dit moet dan 4 keer per dag gespoeld worden onder een lopende kraan. Als er hele kleine kiemetjes te zien zijn moet het al gevoerd worden. Als de kiemen maar een beetje geel laten zien moet het gelijk weggegooied worden, omdat dit duidt op looizuur dat de dood van de vogels ten gevolgen heeft.

Breedmax is een substantie waar alle vitamines, spoorenelementen enz. inzitten. Dit preperaad brengt de vogels echt niet in broedstemming maar is wel een hele goede toevoeging aan het eivoer. Hierdoor worden meestal wel de nesten vergroot.

OM VOGELS IN BROEDSTEMMING TE KRIJGEN WERKT ALEEN LICHT EN BROEDKOOIEN! ZOSNEL WE OP DE 14-17 UUR LICHT PER DAG ZITTEN ZIJN DE VOGELS WEL BROEDRIJP EN KUNNEN WE ZE DE BROEDBLOKKEN EN EVENTUEEL BROEDMATERIAAL GEVEN! aL DIE FABELTJES VAN ZUS EN ZO GEVEN IS PURE ONZIN!!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-13 - 15:16:56 send message to tonnl

Lekker veel respect voor andere meningen.
Lovebird, mail me eens wat je probleem is.

Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 15:46:38 send message to johanblok

Sinds wanneer hebben zaden longen of kiewen? razz :p het is wel zo dat de hoeveelheid water zodanig is dat als de zaden het opgenomen hebben en flink gezwollen zijn, er vrijwel geen water meer instaat. Als dit zo ver is, gieten we het water af, meestal verversen we het dan. Zodra er net een sprietje komt kijken voeren we ze. Overigens niet omdat ze dan plotseling wel zouden gaan kweken, maar vooral vanwege de voedingswaarde.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-13 - 16:25:59 send message to oranjekuif

quote
--------------------------------------------

OM VOGELS IN BROEDSTEMMING TE KRIJGEN WERKT ALEEN LICHT EN BROEDKOOIEN! ZOSNEL WE OP DE 14-17 UUR LICHT PER DAG ZITTEN ZIJN DE VOGELS WEL BROEDRIJP EN KUNNEN WE ZE DE BROEDBLOKKEN EN EVENTUEEL BROEDMATERIAAL GEVEN! aL DIE FABELTJES VAN ZUS EN ZO GEVEN IS PURE ONZIN!!
---------------------------------------------

Geldt dit voor alle vogels?? Kunnen vogels in een voliere niet kweken? hebben alle vogels 14 tot 17 uur licht nodig? of valt dit ook onder die categorie?

p.s kiem al vele jaren zaad,nooit geen problemen mee gehad( zelf wel nooit te veel verschillende zaden bij elkaar,en inderdaad goed spoelen (tarwe,Katjang,en safloor)





suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-02-13 - 16:41:02 send message to suk

dus een vogel die meer dan 14 uur licht heeft kan je alleen mee kweken !!!!!!!!!!!!!!!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-13 - 16:43:53 send message to Niltava

quote
Sinds wanneer hebben zaden longen of kiewen?

Planten halen net als ons adem, niet door longen of kieuwen maar door huidmondjes.
's nachts produceren ze daarom ook koolstofdioxide net als ons, overdag doen ze het ook alleen produceren ze dan(gelukkig)meer zuurstof.
Dit alles vindt plaats in de groene delen(fotosynthese).
Aangezien zaden geen groene delen bezitten(oa) hebben ze net als ons zuurstof nodig.

Dus inderdaad een aantal uren in water laten weken en daarna spoelen (elke dag een keer)
Ik gebruik voor de papegaaien katjang en voor tropen raapzaad).
ALs je één soort gebruikt, kiemt het bijna allemaal tegelijk en dat is natuurlijk wel handig.
In het kiemwater kun je ook een zuuroplossing doen(die men ook geeft als drinkwater) zodat er geen bacteriegroei kan plaatsvinden.

Lichtduur is alleen van belang bij vogels die niet in de tropen wonen, aangezien dar de verdeling het hele jaar 12 uur is.
Over het algemeen kun je zeggen hoe verder van de tropen hoe gevoeliger(let op! over het algemeen)
Ook het veranderen van de (kwaliteit) voedsel(toedienen van bv gekiemde zaden) kunnen vogels tot broeden bewegen.
Meestal is het een combinatie van beide


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-13 - 16:53:54 send message to lovebird-farm

onder de 14 uur zullen er maar weinig soorten zijn die gaan kweken! Het beste is om alle zaden apart te kiemen in verband met de verschillende tijd dat dat duurt!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 16:55:26 send message to johanblok

Volgens mij halen zaden hun zuurstof eerder uit water dan uit de lucht, over het algemeen verstop je zaden ook in de grond, maar goed.

Over het licht: veel papegaaiachtigen leven in bepaalde lagen van het oerwoud waar de hoeveelheid licht ook niet dramatisch hoog is.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2005-02-13 - 17:04:59 send message to marti

Rond de evenaar waar veel soorten papegaaien leven is de daglicht-nacht verhouding ongeveer 12-12 .. constant.. Op het moment dat mijn vogels beginnen met kweken wordt de 12 uur daglicht nog niet eens gehaald.. 14-17 uur is dus geen noodzaak...


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-13 - 17:36:18 send message to goffini

quote
Lekker veel respect voor andere meningen.
Lovebird, mail me eens wat je probleem is.


Zijn leeftijd ,volgens mij


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-02-13 - 18:51:50 send message to suk

ik hep zelf een koppel edels en die broeden het hele jaar door.dus 12 /14 licht hebben ze nu ook niet.


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2005-02-13 - 18:57:31 send message to DE MOTOR

Sluit me er bij aan dat je mensen niet zo moet aanvallen als ze wat zeggen. Iedereen heeft een andere ervaring die we hier allemaal delen. Dus niet zomaar iemnds mening de grond intrappen. En al die middeltjes die niet zouden werken. Ik geef mijn tropenvogels altijd voor de kweek vitamine E. Dit is een vitamine die de geslachtsdrift bevorderd en dit bevalt me goed als ik kijk naar de hoeveelheid bevruchte eieren. Dus zomaar zeggen dat dit onzin is vind ik niet gepast.

Groetn oet Twente
Mark


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-13 - 19:46:23 send message to thuis

Hallo Marjan,
Breedmax is inderdaad een (prima)voedingssupplement, een toevoeging dus. Als er geen zinnig adres komt vanavond zal ik het morgen even opzoeken en mailen, ik heb het van een dierenkliniek, die zenden Breedmax in diverse verpakkingen via de TPG. Gekiemt zaad is een traktatie voor je vogels. Vitamine E heb ik ook gebruikt, met name om de kweek te stimuleren. Ik ben er tevreden over en kocht altijd vloeibare vitamine E voor duiven, dit is vrij eenvoudig verkrijgbaar bij een dierenwinkel die zich richt op de duivensport. Succes en je houd even het adres + tel.nr. van de Breedmax van mij tegoed.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede