Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verschil in geslacht tussen de amazone's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-13 - 16:30:43 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Een gewone blauwvoorhoofd heefdt volgens mij geen gele ,,sokjes,,(bevedering om pootjes)

Maar ja ook ok kan het mis hebben,maar misschien weet iemand het zeker?

MVG Renewink ;)

p.S ikzelf vind de goudteugel de mooiste amazone (amazone Xantholora) hoop ik in te toekomst nog eens aanteschaffen


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-13 - 16:37:48 send message to Elfje

Nou mocht iemand er eentje hebben en hem lelijk vinden mogen ze hem echt wel aan mij geven als ze er vanaf willen laugh :D Ik denk dat ik die kerel hier wel om kan praten voor zo'n plaatje!wink ;)

Zo heb ik een poosje terug ergens een hele blauwe amazone gezien maar die is toch niet zo mooi vindt ik. Ik vindt een amazone hoort toch wel wat groen te hebben hoor wink ;)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-13 - 16:43:11 send message to Elfje

Wat ik me nou eigenlijk afvraag is hebben alle amazone soorten WIMPERS?? misschien stomme vraag zullen jullie denken maar ik vindt dat leuk om te weten. De geelvoorhoofd heeft ze in ieder geval wel. Misschien letten jullie als kwekers zijnde wel helemaal niet op dat soort details.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 16:57:08 send message to johanblok

Het is mij nooit zo opgevallen, maar ik zal eens opletten.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-13 - 17:05:35 send message to rupicola

het zal je nog verbazen hoe sommige kwekers op details letten! happy :)
Ik weet niet of ze het allemaal hebben maar veel blauwvoorhoofdamazones hebben op de witte(lichte) oogring een aantal kleine zwarte uitstekende puntjes zitten die je als wimpers zou kunnen omschrijven.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 17:10:45 send message to johanblok

Bij mijn jonge geelvoorhoofden is dat bij 1 van hen net aan te zien. Bij de andere in het geheel niet, misschien komt dat nog (ze zijn vorig jaar zomer geboren).


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-13 - 17:24:57 send message to Elfje

Hahahaaha gaaf wink ;)

enne ze ruien trouwens net als de veren happy :)dus kan zijn dat ze er weer door moeten komen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-13 - 20:30:51 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Oranjekuif die gele 'sokjes' is een interessant gegeven. Ik ben al jaren gefacineerd door Amazones en het is een soort extra hobby om met dit soort gegevens aan de slag te gaan.
Ik had van dit kenmerk nog niet gehoord en dus ben ik de boeken in gedoken en ik heb mijn verzameling foto's nog eens kritisch bekeken.

Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad op dat de geelschouderblauwvoorhoofd inderdaad gele 'sokjes' laat zien. Of dit ook altijd zo is weet ik niet, want het wordt niet als zodanig bij de soortkenmerken omschreven.
Belangrijke factor in deze is het voorkomen van ongelooflijk veel tussenvormen, waarvan men zich kan afvragen of het wel echte geelschouders zijn.
Er zijn dus Blauwvoorhoofdamazones zonder geel op de schouder en vleugelboeg, er zijn BVHA
met enkele gele veertjes, BVHA met aardig wat geel en BVHA met heel erg veel geel.
Nu zou het fantastisch zijn dat wij aan de hand van een secundair kenmerk zoals bijvoorbeeld die gele 'sokjes' konden uitmaken wat wel of niet een geelschouderBHVA is of niet.
In mijn collectie boeken en foto's vond ik echter
vogels met vrijwel geen of zeer weinig geel op de schouders, welke toch de gele 'sokjes' laten zien. Andersom vond ik ook een BVHA met redelijk wat geel op de schouders, maar absoluut geel gele 'sokjes'.


Overigens vond ik de gele 'sokjes' ook bij
A.xanthops
A.o.ochrocephala
A.o.xantholaema (Marajo)
A.o.belizensis (Belize geelvoorhoofd)
A.o.tresmariae
A.o.oratrix
A.o.magna

en zoals gezegd bij
A.aestiva en A.a.xanthopteryxs
en diverse tussenvormen.

Blijft de vraag natuurlijk nog wanneer is een BVHA met (weinig) geel op de schouders een echte A.a.xanthopteryxs.


P.S. koppeltje xantholora dat lijkt mij ook wel wat, jammer dat ze zo buitensporig prijzig zijn geworden.
Hun status in het wild ziet er best nog wel gezond uit. Komt vast mede doordat deze vogels, evenals albifrons, een groot aanpassingsvermogen hebben. Zij bewonen diverse uiteenlopende biotopen en ik las eens ergens dat ze het als cultuurvolgers ook niet slecht doen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-13 - 20:57:35 send message to Jacqueline

happy :)

Of elke amazone soort ze heeft weet ik niet maar deze in ieder geval wel.



wink ;)
Peter.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-13 - 21:23:14 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Peter, bedoel je die gele sokjes of de wimpers?

Bij autumnalis had ik gele sokjes in ieder geval (nog) niet gevonden.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-13 - 22:00:13 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Nee ik bedoel de wimpers, de moeder van deze heeft wel enigzins kleine geel sokjes.
Maar heeft dit nog nooit door gegeven aan de jonge.
Kan er momenteel geen foto's van maken, is in broedstemming, en je weet hoe amazone's kunnen zijn.

ps:
Wat de xantalora's betreft, alles onder voorbehoud, maar er word aan gewerkt om 21 jongen (onverwant) naar nederland te halen.


wink ;)
Peter.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-13 - 23:05:55 send message to Elfje

Wat een Droppie Peter! En ik vindt het wel grappig dat sommige ineens hun vogels van wat dichterbij gaan bekijken happy :)


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-13 - 23:41:20 send message to CHEETAH

Weet iemand of er kwekers in Nederland zijn die met de Geelvleugel blauwvoorhoofd amazone kweken?

Groetjes Ashvin


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-13 - 23:41:21 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Elfje, ik schreef eerder dat het je zal verbazen hoe sommige kwekers op details letten.
Maak je niet ongerust dat gebeurt echt wel.


Staat tegenover dat sommige mensen niet of nauwelijks weten wat voor vogels zij hebben.
Dus misschien dat zij nu ook eens wat beter naar hun vogels kijken.happy :)

Ik ben ruim anderhalf jaar bezig geweest om een geschikte man Tobago-oranjevleugelamazone te vinden. Dit zijn oranjevleugelamazones met een warmgele wangbevedering en oranjerode vleugel spiegel verdeeld over minimaal vier vleugelpennen.

De handige babbelaars hebben altijd precies de vogels die je zoekt, (De nodige ritten voor niets dus!) maar hele volkstammen hebben daar geen idee van of er nog nooit naar gekeken.
Er waren ook lieden, die beslist niet van plan waren om daar even naar te gaan kijken.

Tot op zekere hoogte is begrijpelijk dat niet iedereen de papegaaien altijd even graag hanteert, maar merkwaardig is dat slechts een neveldouche voor de vogels nog teveel moeite is, terwijl je het dan zo kunt zien.

Uiteindelijk heb ik toch een exemplaar gevonden.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-13 - 23:43:14 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nog eentje voor de rij met sokjes en wimpers
Amazone Barbadensis




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede