Auteur |
Onderwerp : gewetensvraag zieke vogel : |
natasja
Website Member
Posts :1796
|
2005-01-17 - 07:35:18 |
|
even een gewetensvraagje uit nieuwsgierigheid ,
stel je koopt een vrij dure vogel , laat deze direct na aankoop testen en deze blijkt ziek te zijn met een besmettelijke ziekte , je brengt de verkoper op de hoogte en maakt de afspraak dat je je geld terug krijgt en hij/zij de vogel , echter het is vrijwel direct ook duidelijk dat de verkoper de vogel niet zal laten euthaniseren maar weer zal doorverkopen ..
wat doe je dan ?
Vind je dat de verantwoording bij de verkoper ligt en geef je aan het er niet mee eens te zijn maar breng je de vogel wel direct terug of besluit je dan zelf de verantwoording te nemen en de vogel ondanks het aankoopbedrag te laten euthaniseren ?
Ik denk zelf dat 1 en ander wel zal afhangen van het aankoopbedrag , met een bedrag van 20 euro is verantwoording wellicht makkelijker op je te nemen als bij een bedrag van 500 euro maar ik ben benieuwd hoe andere daar tegenover staan
|
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054
|
2005-01-17
-
08:22:09 |
|
Als ik een vogel van €20,- euro laat testen of een vogel van €500,- maakt voor mij niets uit.
Als ik de afspraak maak met de handelaar dat ik de vogel terugbreng als hij ziek is en mijn geld terug krijg, is dat de wijze van handelen.
Wat de handelaar er zelf mee doet? Is voor de verantwoording van hemzelf. Mocht duidelijk zijn dat de handelaar hier niets mee doet en hem gewoon verder verkoopt, komt hij voor mij in het rijtje van .... te staan en zal net zo'n negatieve reklaem ontvangen als die anderen uit het rijtje.
Zelf zal ik er nooit meer teruggaan. Dar de handelaar er niets mee doet zegt meer over hem dan over liefde voor dieren.
Nou moet ik wel zeggen dat de handelaar war ik al eens kwam niet zo is. Hij weet dat ik op kwaliteit sta en de vogels terug krijgt. Het is al eens gebeurd dat ik een zieke vogel terugbracht. En het ging hier om een rosella. Hij heeft hem wel 'geholpen'.
Peter
|
lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124
|
2005-01-17
-
12:48:24 |
|
Tegenwoordig zit er op alle leevende haven 6 maanden garantie. Je moet alleen een geschreven bonnetje hebben! En dat geven e niet standaard! Dus kun je ook niks als je dit niet hebt!
|
lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124
|
2005-01-17
-
12:48:50 |
|
Tegenwoordig zit er op alle leevende haven 6 maanden garantie. Je moet alleen een geschreven bonnetje hebben! En dat geven e niet standaard! Dus kun je ook niks als je dit niet hebt!
|
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918
|
2005-01-17
-
13:07:33 |
|
Sorry lovebird-farm,
Deze garantie is alleen geldig bij bedrijfsmatige verkoop. (Wet koop en garantie 1 mei 2003) Voor verkoop van particulieren onder elkaar gelden deze regels niet. Wel kun je gewoon afspraken maken met elkaar.
Erwin
PS! Ik zou het dier terug brengen en mijn geld terug vragen. Op dat moment zijn alle rechten en plichten voor de goede zorg aan de eigenaar. Iedereen die mij of openlijk vervolgens advies vraagt over het kopen bij deze persoon van die vogel zou ik het afraden met de reden.
|
lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124
|
2005-01-17
-
13:12:07 |
|
ik dacht dat het hier om een handelaar ging.
|
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054
|
2005-01-17
-
14:22:30 |
|
Dit bericht is 1 keer gewijzigd
Nee, die handelaar kwam van mij.
Maar met particulieren zou ik hetzelfde doen, in een iets andere vorm dan.
Bij hem in quarantaine zetten nadat hij getest is, en pas na de uitslag betalen. Moet er wel een gedegen vertrouwensbasis zijn. Anders is enige vorm van zekerheid niet gegarandeerd.
Peter
|
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918
|
2005-01-17
-
15:11:13 |
|
quote ik dacht dat het hier om een handelaar ging.
Let op! niet alle handelaren zijn bedrijven. Je hebt genoeg "hobbyisten" die ook vogels inkopen en verkopen "handelen" maar die niet onder de wetgeving vallen omdat het geen bedrijven zijn in de zin van het woord. (ingeschreven bij kamer van koophandel etc.) Bij een bedrijf betaal je dan ook veel meer als bij een kweker of "hobby" handelaar doordat een bedrijf veel meer kosten moet maken en btw betaald over de dieren. Daarnaast wil een eigenaar van een bedrijf natuurlijk ook brood op de plank.
Erwin
|
koot
Oud Lid
Posts :12
|
2005-01-17
-
22:46:56 |
|
Misschien ben ik een te overgevoelig typetje, maar ik heb vorige week een baby- edel gekocht en ook met de verkoper de afspraak lopen, dat wanneer blijkt dat hij niet gezond is, ik hem terug mag brengen en het aankoopbedrag + de kosten van de dierenarts, terug krijg. Nu was de praktijk de afgelopen week gesloten en kan ik morgenochtend terecht om mijn vogel te laten testen. Maar ik moet er toch niet aan denken dat hij iets onder de leden heeft en ik hem terug moet gaan brengen, want ik ben er inmiddels al veel om gaan geven! En dan zou ik hem het liefst zelf eigenlijk willen laten inslapen, maar ja, hij was wel duur... ik vind het erg moeilijk hoor
|
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054
|
2005-01-18
-
08:53:37 |
|
We gaan ervan uit dat er gewoon niets aan de hand is met jou edel. Maar als de verkopende partij niet zou willen meewerken, is het heel makkelijk om te zeggen dat als de vogel ziek is hij dit bij jou opgelopen kan hebben.
Het advies is normaliter dat je onderweg naar huis al bij de vogelarts langs gaat. Dan is het tijdstip van testen vast en kan er nooit schuld afgeschoven worden.
Maar zoals gezegd, als de vogels van de kweker? gezond zijn moet het al gek gaan wil er iets fout zijn.
Succes en veel plezier.
Peter
|