Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verbod op leewieken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verbod op leewieken
rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-06-25 - 10:51:55 send message to rupicola

Voor degene(n) die nog niet op de hoogte zijn:

Per 01 januari 2018 geldt er -met uitzondering van goedgekeurde diergeneeskundige noodzaak, in Nederland een verbod op het leewieken van vogels.

Een en ander heeft behoorlijk wat gevolgen voor de dierhouderij.

Het is dus niet toegestaan om geleewiekte vogels te houden die een ring van 2018 (na 01 januari 2018) dragen!
Bovendien geldt er een verbod op het kopen, verkopen en tentoonstellen van geleewiekte vogels van na 01 januari 2018.


Geleewiekte vogels van voor 1 januari 2018 zijn rechtmatig geleewiekt en mogen nog wel worden gehouden, gekocht, verkocht en tentoongesteld.




Het verbod op leewieken blijkt in de praktijk nogal wat problematiek met zich mee te brengen.

De categorie vogels waarbij leewieken doorgaans wordt toegepast (watervogels, kraanvogels, pelikanen en diverse soorten waadvogels etc.) kan in behoorlijk diervriendelijke, meestal ook behoorlijk omvangrijke en doorgaans natuurlijk ingerichte perken worden gehouden.

Om te voorkomen dat ze hun verblijf vliegend verlaten zullen niet geleewiekte vogels vanaf nu met regelmaat moeten worden gevangen om ze te kortwieken.
Dit betekent -juist in grote verblijven- een onnodige hoeveelheid extra onrust, stress met bijbehorende risicofactoren.
Een van die risico's is ook dat een of enkele exemplaren tot iets eerder dan verwacht hun vliegvermogen hervinden.
Fysieke ontwikkeling vindt nu eenmaal individueel plaats.
De kans c.q. het risico op ontsnapping is dus fors toegenomen.
Het ontsnappen van exoten is vervolgens ook weer niet de bedoeling . . . sterker nog, in allerlei opzichten ronduit ongewenst.

Een oplossing is dan te vinden in het overspannen van de perken met netten.
Los van de risico's van sommige soorten, die in ruime verblijven zoveel snelheid kunnen ontwikkelen dat zij zich lelijk kunnen beschadigen, verwonden of erger, is het spannen van netten niet in ieder situatie mogelijk dan wel simpelweg wettelijk niet toegestaan.

Tot de verantwoordelijkheden van de dierhouder behoort onder andere dat de dieren dusdanig worden gehouden dat ze zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Dit wordt de intrinsieke waarde van het dier genoemd. Het houden van vogels in perken behoort in dit opzicht tot de grootst verkrijgbare intrinsieke waarde.
Het verbod op leewieken ondergraaft echter het streven naar die optimale intrinsieke waarde, want in diverse gevallen moet men noodgedwongen teruggrijpen op kleinere haalbare huisvesting van dergelijke vogels.


Kortom, het verbod op leewieken lijkt (opnieuw) een onvoldoende doordachte maatregel en levert voor zowel de betreffende houders als ook de betreffende dieren veel meer ellende op dat het kort pijnlijke momentje waarop het vleugelduimpje van het jonge kuiken wordt verwijderd.

Hier hadden de lobbypartijen vast even geen rekening mee gehouden!


Opm: Aviornis gaat proberen vrijstelling te verkrijgen voor bepaalde categorie vogels i.v.m. minder diervriendelijke huisvesting als gevolg van dit verbod.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2018-06-25 - 18:04:02 send message to Tenzi

Helemaal mee eens. Mooi verwoord.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-06-25 - 18:08:51 send message to Antonia

Zo ver ik weet is dit al jaren verboden, en terecht.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-06-26 - 08:28:40 send message to rupicola

@ Antonia:

Het eerste is dus niet het geval en het tweede is ten aanzien van voornoemde categorie vogelsoorten
minstens discutabel.




rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-06-30 - 05:25:51 send message to rajar

Dit past allemaal in het beleid om de vogelhouderij minder aantrekkelijk te maken.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-07-01 - 13:25:25 send message to rupicola

Ja, en het heeft er alle schijn van dat het doel - niet gehinderd door kennis van zaken- zo'n beetje alle middelen heiligt, zelfs als het ten nadele uitvalt voor de betreffende dieren.



lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2018-08-01 - 21:26:33 send message to lapland

Mooi verwoord , helaas is deze wet er weer ondoordacht door gedrukt ,


Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2018-08-02 - 06:10:28 send message to Eabe

Mooi dat leewieken verboden is. Er is geen discutabele vogelgroep. Moet men maar de verblijven overkappen.
Leewieken is precies hetzelfde om bij een mens de benen te amputeren. En net zo belachelijk om bij sommige hondensoorten de staart af te knippen.
Voor leewieken is geen enkel goed excuus om de vogel te misvormen.....behalve voor de luie vogelhouder maar die vindt overal een excuus voor.
Er zijn parken genoeg in Nederland met water/waad vogels welke niet gewiekt zijn. Daar heeft men zeer ruime vluchten gehele overspannen.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-08-02 - 09:58:06 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

@ Eabe:

Een ieder heeft zo het recht op zijn/haar eigen mening, maar ik krijg de indruk dat je de problematiek niet helemaal goed hebt begrepen.

Om te beginnen is de vergelijking met mens, dan wel hond, uiterst discutabel.
Een en ander heeft al helemaal niets te maken met luiheid van een houder!
Zoals ik al heb aangegeven is het overspannen van verblijven een goede, wellicht zelfs de beste optie, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook altijd en in alle situaties het geval is.






Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2018-08-02 - 16:54:27 send message to Eabe

Wat ik begrijp uit de allereerste topic dan is het grootse probleem dat men nu met regelmaat de vogels moet vangen omdat deze vliegend hun verblijf verlaten. Dat is id een probleem en ovrspannen met net lost dat op.

Oke luie vogelhouder is mss niet correct vanuit mijn zijde. Ik begrijp alleen niet waarom je een dier, in dit geval een vogel, gaat verminken, wat dat is het wel, om hem te kunnen houden? Daarom zei ik ook als je de benen amputeert bij een mens. Ik vindt dat hetzelfde: je ontneemt iemand om datgene te doen wat ze zouden moeten kunnen. Dus lopen of vliegen.
Dat is wel mijn prsoonlijke mening hoor en snap dat niet iedereen die deelt.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2018-08-04 - 17:01:26 send message to lapland

Het is de doodsteek van de watervogel liefhebbers , ik zie de zwanenen gansen al in de netten hangen .

Achja ieder zijn mening , broedkooitje van 40x40x 60 ?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-08-21 - 17:36:57 send message to rupicola

De laatste tijd kom ik parelhoenders tegen op een plek waar ze niet echt horen!

Met behulp van hond al even kunnen vaststellen dat de betreffende vogels uitstekend kunnen vliegen.

Hoe ze daar terecht zijn gekomen is niet met zekerheid vast te stellen, maar het feit dat ze uitstekend kunnen vliegen maakt dat ze sneller en verder weg kunnen komen dan normaal gesproken gewenst.
Het levend(terug)vangen wordt dan ook iets lastiger.




P-W
Website Member
Posts :1

Website Member
2019-03-06 - 11:48:00 send message to P-W

Weet iemand hoe ver ze met deze regels zijn om eventueel een "uitzondering" voor park en watervogels te maken?



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2019-03-07 - 08:26:47 send message to rajar

Het is wel goed om weer een invasieve exoot erbij te krijgen in Europa.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 120 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede