Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Leeg caique blok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Leeg caique blok
meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2018-03-06 - 21:38:31 send message to meyersam

Mijn caique pop gaat haar 1 e ei leggen.
Probleem is dat ze altijd de beukensnippers of andere nestvulling uit het blok gooit.
Ik ben bang dat de eieren zullen kapot gaan op het harde houten grondvlak.
Weet iemand hoe op te losssen?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-03-06 - 21:44:03 send message to Antonia

Mijn amazones hebben een dikke lag snippers en de eieren gaan ook kapot wink ;)
Ik zou ze even laten gaan. Gast het niet goed kan je erna nog wat anders proberen.
Hebben ze een kuiltje in het midden van het blok ? Dat gaan ze mss ook minder snel kapot..


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-03-07 - 13:45:44 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

In de loop der jaren heb ik de indruk gekregen dat dit soort problematiek samenhangt met de hoeveelheid licht, of misschien beter gesteld: 'dat het de vogels niet donker genoeg is in zo'n blok.'

Vooropgesteld dat de 'die hard' verbouwers onder onze gevederde vrienden aan de gang zullen blijven, wil het nog wel eens dat dit soort vogels een zeer donkere nestblokbodembedekking toch accepteren, zo niet prefereren.
(Bij mijn Zuid-Amerikanen krijg ik sterk de indruk dat ze donker nestmateriaal veel prettiger vinden)
Hierbij valt te denken aan 'schone' tuingrond, al dan niet vermengd met wat turf, of een omgekeerde graszode.
Er kan vooraf eventueel een kuiltje in geduwd worden in de hoop dat de vogels dit enigszins in tact laten. Doorgaans is het vochtgehalte in dit soort nestmateriaal ook wat beter dan de gortdroge houtsnippers/het zaagsel.
Om geen 'harde' overgang te forceren kan een en ander geleidelijk worden toegepast, door te mengen met houtsnippers of wat ze ook maar 'gewend' zijn.

Eventueel kan er ook een plankje aan de binnenkant van het blok, onder het vlieggat worden geplaatst. Dat zorgt er voor dat er minder licht door het vlieggat in het blok komt.
Een en ander kan uiteraard ook worden bewerkstelligd door gebruik van wat diepere of L blokken.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2018-03-07 - 13:58:45 send message to Sam&dave

Bekend probleem bij caiques. Doen veel stellen. Al het zaagsel uit het blok gooien. Wat ik doe is een zakje potgrond halen en wat potgrond vermengen met zaagsel. Een laag van ca. 5 cm aanbrengen in het blok. Zal ze er wel een cm of 2 uitgooien maar blijft er voldoende over om een zachte bodem te houden. Overigens heeft dit met de natuurlijke nesteldrang van caiques te maken waarbij ze in de natuur ook een een kuiltje maken in de bodem van een nestholte. Succes!


pionites
Website Member
Posts :5

Website Member
2018-03-07 - 14:45:13 send message to pionites

Ik gebruik voor de caiques blokken met een verdieping. Totale hoogte is 60 cm, bovenverdieping ongeveer 20 cm hoog. Dan weer een plank met een ronde of vierkante opening aan de tegenovergestelde kant van het vlieggat, onderste verdieping worden houtblokjes of dikke takken tegen de zijkant geschroefd die dienen als laddertje en die door de vogels gewoonlijk grotendeels kapot geknaagd worden waardoor ze ook weer als bodembedekking gaan dienen. Gebruik op de bodem een laag aubiose. Er wordt flink gegraven in deze blokken maar de bodembedekking echt verwijderen is blijkbaar niet mogelijk. Na het seizoen wordt de nestkast gedemonteerd om nieuwe takken of blokjes tegen de zijkant te schroeven, soms moet ook de bodem van de bovenverdieping vervangen worden.


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2018-03-07 - 17:42:36 send message to meyersam

Ik gebruik L blokken dus niet donker genoeg betwijfel ik sterk.
Potgrond vraag ik me toch af of dit iets helpt, zal eens proberen.


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2018-03-08 - 01:26:52 send message to Patrick

Net voordat ze gaan leggen (dat kun je wel zien wanneer ze gaan leggen) een laag zaagsel erin en klaar. Broed in nestkastjes inwendig 17x17x25cm.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede